
Elk Microsoft Windows-product heeft een levenscyclus. Die levenscyclus begint wanneer een product wordt uitgebracht en eindigt wanneer het niet langer wordt ondersteund of verkocht. Voor Windows XP eindigt de ondersteuning op 8 april 2014. Op die dag stopt Microsoft definitief met het verstrekken van security- en software-updates en technische ondersteuning. Voor IT-managers is deze beëindiging een goede gelegenheid om na te denken over de toekomst van hun pc’s die nu nog draaien op Windows XP.
Upgraden is onvermijdelijk
Voor diegenen die van plan zijn om krampachtig vast te houden aan Windows XP, omdat het al die jaren probleemloos heeft gedraaid, hebben de experts een eenvoudig advies: doe het niet! Naast de beveiligings risico’s die je neemt en de eventuele additionele extended support kosten, zullen ook andere software leveranciers de ondersteuning voor Windows XP stoppen. Diverse applicaties zullen dan ook niet vernieuwd kunnen worden. Maar is het voldoende om simpelweg je desktops te upgraden naar Windows 7 of 8? Is het niet verstandig om aan de vooravond van een dergelijke grote upgrade ook na te denken over de manier waarop je de IT van je bedrijf inricht en aanbiedt?
Brave ‘New World’
Er is sinds de introductie van Windows XP in 2001 veel veranderd in de manier waarop wij werken. We werken vaker thuis of onderweg en we brengen in toenemende mate onze eigen consumentenelektronica en -software mee naar de werkplek. Is de oude constructie van een desktop in combinatie met een terminal server nog wel de meest passende oplossing? Zijn er geen betere manieren om je medewerkers te bedienen, manieren die beter aansluiten bij de meer dynamische manier van werken? Omdat de aanstaande upgrade voor veel ondernemers een grote stap is, is dit het uitgelezen moment om na te denken over desktop infrastructuur.
IT als een dienst
Onze nieuwe manier van werken, vraagt om een nieuwe benadering van IT. Doordat de medewerker steeds meer invloed heeft op wat er gebeurt, omdat hij in toenemende mate gebruik maakt van zijn eigen oplossingen, wordt IT steeds meer een dienst voor hen. Pogingen om je medewerkers te beperken in hun vrijheid en ze te dwingen op de ‘oude manier’ te blijven werken, zijn gedoemd te mislukken en zorgen bovendien voor een lagere productiviteit. Het is veel wijzer om te faciliteren en te innoveren.
Centraliseren voor meer flexibiliteit
Hoe faciliteer je en houd je tegelijkertijd de controle over wat er op je netwerk gebeurt? Blijf je werken met ‘fat clients’, dan ben je veel tijd kwijt aan het ondersteunen en up-to-date houden van alle individuele desktops. Bovendien maak je het je medewerkers moeilijker wanneer ze flexibel willen werken. Het zou een meer servicegerichte oplossing zijn wanneer je overstapt op laptops en de desktopomgeving centraal beheert. Op die manier kunnen je medewerkers vanaf elk apparaat en elke locatie inloggen op hun werkomgeving en bepaalt de IT-afdeling toch nog steeds de gebruikersrechten en de beveiligingsregels. Tegelijkertijd kun je in de nieuwe situatie al je diensten en services op een manier aanleveren die zich rekenschap aflegt van de context van de gebruiker. Richt bijvoorbeeld een zakelijk IT Store in en je kunt heel veel terugkerende werkzaamheden automatiseren. Werknemers kunnen op basis van vooraf ingestelde regels en rechten zelf de software installeren die ze nodig hebben, afhankelijk van waar ze werken en op welk apparaat ze werken. Het bespaart de IT-afdeling veel tijd en geld en geeft je medewerkers de vrijheid die ze nodig hebben.
Sluipmoordenaar
Wat gaat jouw organisatie doen na 8 april 2014? Onderhoud bijkopen voor Windows XP kan op het eerste gezicht goedkoper en makkelijker lijken dan het upgraden en opnieuw inrichten van je hele netwerk. Maar het kan op de langere duur een stille sluipmoordenaar blijken, die je meer gaat kosten dan de overstap maken. Daarnaast kan je een vervanging van je desktop infrastructuur ideaal benutten om ook het flexibele werken beter te ondersteunen en daarmee de productie van je bedrijf te ondersteunen.
Bob de Kousemaeker, VP Product Management bij RES Software