Home Innovatie & Strategie De zakelijke appstore: meer dan een mooie etalage

De zakelijke appstore: meer dan een mooie etalage

45

Steeds meer bedrijven komen erachter dat een zakelijke appstore de ervaring van werknemers met de IT-organisatie verbetert. Het aanbieden van toepassingen op dezelfde manier als de gebruiker thuis gewend is bij de appstores van bijvoorbeeld Apple, Google of Microsoft, zorgt voor een vertrouwde ervaring en een hogere tevredenheid bij de gebruiker. Maar het louter aanbieden van een vriendelijke interface zou niet het eindstation moeten zijn. Er valt nog veel meer winst te behalen voor de IT-organisatie, wanneer er ook goed over de achterkant van het proces wordt nagedacht.

De IT-organisatie als winkel
Je zou de volgende vergelijking met een winkel kunnen maken: een mooie etalage en een vriendelijke bediening zorgen voor een goede klantervaring, maar als dat het enige is waar de winkel zich mee bezighoudt, dan zullen ze de deuren waarschijnlijk snel sluiten. Een winstgevende, succesvolle winkel heeft niet alleen de klantervaring op orde, maar ook de inkoop, de verkoop en de distributie. Vergelijk je de IT-organisatie met een winkel, dan wordt al snel duidelijk dat de zakelijke appstore an sich niet veel verschil zal maken voor de IT-organisatie. De gebruikservaring is weliswaar verbeterd, maar voor IT-organisaties zit de winst niet zozeer in het het mooi weergeven van de IT-diensten als wel in het efficiënt leveren van die diensten.

The missing link
Door middel van automatisering kunnen IT-organisaties heel veel voordeel hebben bij de implementatie van de zakelijke appstore. Het automatiseren van handelingen verhoogt de efficiency van IT-afdelingen en een logische volgende stap is het koppelen van bedrijfsprocessen aan de geautomatiseerde processen. Denk bijvoorbeeld aan een organisatorische wijziging, die door personeelszaken wordt geïnitieerd. Indien deze verandering automatisch en zonder tussenkomst van de IT-afdeling de distributielijsten van de medewerkers aanpast, kan de IT-afdeling meer tijd besteden aan andere zaken, zoals de aanschaf van nieuwe systemen of de migratie naar een nieuw besturingssysteem.

Verantwoordelijkheid op de juiste plek
Een ander groot voordeel van het koppelen van bedrijfsprocessen aan geautomatiseerde IT-dienstverlening is het teruggeven van verantwoordelijkheid aan diegenen die de verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk zouden moeten dragen. Toegang verlenen tot specifieke systemen van een afdeling is de verantwoordelijkheid van die afdeling zelf en niet van de IT-organisatie. In de praktijk wordt de toegang nog vaak door de IT-afdeling verleend, omdat de koppeling tussen bedrijfsprocessen en geautomatiseerde dienstverlening ontbreekt. Door het maken van deze koppeling, door Gartner ook wel ‘het orkestreren van IT’ genoemd, krijgen de verantwoordelijken de controle over de sturing en houdt de IT-afdeling de controle over de techniek.  Een zakelijke appstore als digitale toonbank voor alle IT-diensten gecombineerd met geautomatiseerde IT-dienstverlening zorgt zo voor de ideale samenwerking binnen een bedrijf en brengt de IT-organisatie naar een hoger platform.

Bob de Kousemaeker, VP Product Management bij RES Software

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in