Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Deeltijd IT onderwijs sluit vaak onvoldoende aan op de wensen van werkende...

Deeltijd IT onderwijs sluit vaak onvoldoende aan op de wensen van werkende volwassenen

35

Het krijgt nog weinig aandacht in de pers maar de impact van de veranderingen in het deeltijd onderwijs is enorm. Ook voor IT-deeltijd onderwijs gaat er iets essentieels veranderen.
Vorige week is de ministerraad akkoord gegaan op het voorstel van staatssecretaris Zijlstra (OCW) over het afschaffing van de bekostiging van aanbieders van deeltijdonderwijs en de introductie van beurzen voor studenten die een opleiding in de zorg, onderwijs en studies in topsectoren willen volgen. In het plan van Zijlstra gaat de financiering van deeltijdstudies op de schop. De hogescholen en universiteiten krijgen geen financiering voor de studenten maar de studenten krijgen zelf geld van de overheid. Kortom de staatsecretaris wil de vraag (de studenten) en niet het aanbod (de opleidingen) bekostigen. Goed nieuws voor particuliere aanbieders van (IT) onderwijs zoals bijvoorbeeld NOVI, Pro Education, CIBIT of  NCOI. Echter de reguliere hogescholen en universiteiten zijn niet blij met deze plannen. Ze staan hier negatief tegenover omdat dit betekent dat ze voor hun deeltijdopleidingen marktconforme prijzen moeten gaan vragen aan studenten waardoor er waarschijnlijk minder studenten aan de opleiding zullen deelnemen.

Zijlstra vindt dat deeltijd onderwijs vaak onvoldoende aansluit op de wensen van werkende volwassenen.  Particuliere onderwijsinstellingen werken vaak met docenten uit de praktijk. Het grote voordeel voor particuliere onderwijsinstellingen is dat ze minder last zullen hebben van oneerlijke concurrentie. Een nadeel voor bekostigd onderwijs is dat ze verwachten dat de opleidingen duurder zullen worden.

Wat betekent dit voor deeltijd IT onderwijs?
Het deeltijd IT onderwijs zal onbekostigd worden aangeboden. Voor particuliere IT onderwijsinstituten betekent dat, dat ze geen last meer zullen hebben van oneerlijke concurrentie.

Om een voorbeeld te geven: een opleiding Security Management werd bekostigd aangeboden door een onderwijsinstelling. Dezelfde opleiding bestond al binnen een particuliere onderwijsinstelling. echter voor een hogere prijs. Logisch want deze onderwijsinstelling ontving geen geld van de overheid.
In het bekostigde IT onderwijs sluit het curriculum niet altijd even goed aan op de vraag van het bedrijfsleven. Volwassen, die al in de IT branche werkzaam zijn willen uitsluitend datgene leren wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Ze willen een kwalitatief goede opleiding die ze kunnen combineren met werk en privé. Particulier IT onderwijs voldoet sterker aan deze behoefte. Het onderwijs curriculum is flexibel aan te passen, sluit goed aan op het bedrijfsleven en dus de behoefte van de studenten. Bovendien werken ze veelal met opleiders vanuit de praktijk.

Een nadeel voor IT studenten kan zijn dat de mogelijkheid om een relatief goedkope deeltijd IT-opleiding vervalt en het is nog onbekend of studenten een beurs krijgen voor IT opleidingen. Zeker in de tijd van economische crisis wordt er als eerste bezuinigd op opleidingen. Een dure opleiding zal nog minder snel worden goedgekeurd door een bedrijf. Wat dat betreft helpt het kwantitatief niet mee om het tekort aan hoogopgeleide professionals met de juiste e-skills (IT-vaardigheden) op te lossen. Wel zullen er beter gekwalificeerde professionals worden opgeleid. Dit is een groot voordeel van het plan.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here