Home Innovatie & Strategie Deze trends bepalen de markt in 2014

Deze trends bepalen de markt in 2014

62

In 2014 krijgen organisaties steeds meer grip op hun technologische omgeving. Ook gaat technologie een democratisering meemaken in de zakelijke omgeving. In 2014 wordt zakelijk succes gemeten op basis van de mate waarin bedrijven en overheidsinstellingen technologie gebruiken om innovatie te stimuleren en te voldoen aan de verwachtingen van eindgebruikers. Organisaties gaan vaker en meer in technologie en innovatie investeren om hun diensten en producten sneller en veiliger te kunnen leveren. Waar, wanneer en hoe de klant dat wil.

Onderstaande trends zullen de verandering binnen het bedrijfsleven en de overheid stimuleren:

1. Individuele klantbehoeften staan in 2014 centraal

Het vermogen de klant een gepersonaliseerde en individuele klantervaring te bieden wordt in 2014 steeds vaker een onderscheidende factor binnen het bedrijfsleven. De contactmomenten met klanten vinden steeds vaker plaats via een omni-channel aanpak, waarbij online, mobiel, televisie en fysieke winkels één geïntegreerd kanaal vormen. Deze aanpak is essentieel voor het creëren van nieuwe afzetmogelijkheden. Het biedt tevens de gelegenheid rechtstreeks op de vraag van het individu in te spelen en transacties te vereenvoudigen.

2. M2M ‘as a Service’ vereenvoudigt pad naar verbonden wereld
De beschikbaarheid van draadloze 4G LTE netwerken en Machine-to-Machine (M2M) oplossingen ‘as a service’ in combinatie met een krachtige beveiliging, zal veel bedrijven overhalen M2M te omarmen. Door het inschakelen van externe expertise kunnen organisaties unieke inzichten en zakelijke kansen creëren met de inzet van intelligente end-points. De groeiende adoptie van M2M zorgt ervoor dat fabrikanten, dealers en business partners het volle potentieel van nieuwe omzetkanalen kunnen benutten en operationele efficiëntie verhogen.

3. Tekort aan beveiligingsexperts vraagt om herziening cybersecurity-management
De aanhoudende gerichte aanvallen en breed in de pers uitgemeten beveiligingsincidenten dwingen bedrijven de investeringen voor IT-beveiliging te verhogen in het komende jaar. Tevens vraagt het om een herziening van de huidige aanpak van cybercrime. Nu steeds meer bedrijven inzetten op mobility, big data, cloud en broadcast-oplossingen neemt de complexiteit van een effectieve cybercrime-aanpak echter ook toe. Dit gaat het huidige vermogen en de expertise binnen veel ondernemingen ver te boven. Sterker nog, er is vrijwel geen enkele organisatie die dit alleen op kan pakken. Daarom zullen zij inzetten op hybride security modellen waarbij een flexibel team van in-house security experts wordt ondersteund door betrouwbare managed security diensten op diverse gebieden, zoals identity management, beveiligingsanalyses en cyberintelligence en governance, risk en compliance.

4. Decentralisatie van IT
Bedrijven die de technologische trends volgen, zoals cloud computing, mobility en M2M, merken steeds vaker dat de IT wordt gedecentraliseerd. IT is de basis van elke bedrijfsfunctie. Dit resulteert in een nauwere samenwerking tussen IT en de verschillende afdelingen bij het ontwikkelen van tools  voor gestroomlijnde bedrijfsprocessen. De CxO’s, bedrijfsafdelingen en personeel in ondersteunende functies gaan steeds vaker het initiatief nemen bij het inzetten en uitrollen van de cloud. Zij zien de waarde van de snelle implementatie, flexibiliteit, controle en kostenbesparingen van de cloud en de voordelen van big data analyse. De grenzen tussen IT en financiële afdelingen vervagen verder, technologie wordt steeds vaker beschouwd als een waardevol hulpmiddel, in plaats van een doel op zich.

5. Leveranciers vergroten de aantrekkingskracht van de cloud
Vandaag de dag is mobiel de norm en rich media-content de standaard, dit vraagt om een plek waar bedrijven grote volumes aan data kunnen opslaan, opvragen en ‘on demand’ analyseren. Dat is de cloud. Met de toevoeging van software en diensten bieden cloud-leveranciers een uitgebreidere dienst aan hun klanten. Deze geïntegreerde cloud-oplossingen resulteren in een mash-up van vaste en mobiele netwerken; systemen, ideeën en oplossingen; mensen en dingen; intelligentie en informatie. Het leveren van systemen en instrumenten die deze gegevens omzetten in inzichten in de cloud en ‘on demand’ gaan de klantervaring transformeren.

In 2014 gaan bedrijven investeren en innoveren zodat ze sneller en veiliger hun producten en diensten kunnen aanbieden op de door hun klanten gewenste manier. Bovenstaande trends gaan dit voor hen waarmaken. Ik kijk er vol verwachting naar uit en wens de lezers van BlogIT alvast een kansrijk, succesvol en bovenal gelukkig 2014.

Pieter Holst, AVP Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in