Home Innovatie & Strategie IT-dienstverlener op zoek naar Het Brein der Dingen

IT-dienstverlener op zoek naar Het Brein der Dingen

75

IT gaat de komende decennia onze omgeving ingrijpend veranderen. Onze omgeving wordt slim en steeds slimmer. De ene voorspelling over het Internet der Dingen na de andere wordt de wereld ingeslingerd, Google koopt zich suf aan slimme domotica en robottechnologie en pronkt met slimme brillen en auto’s, terwijl IBM de intelligentie van Watson begint te vercommercialiseren. We staan aan het begin van een ongekende digitalisering van de fysieke wereld. Heel spannend, misschien ook wel heel eng. Maar wat moet je daar mee als IT-dienstverlener?

In een beetje slimme auto zitten nu al snel een paar miljoen regels softwarecode. De komende jaren wordt die auto steeds slimmer, totdat hij uiteindelijk de passagier – niet de bestuurder – sneller, veiliger en schoner van A naar B brengt. Niet alleen de auto wordt slimmer, maar ook de energiemeter, de thermostaat, het deurslot, je bril, je horloge, je kleding, het behang, de stofzuiger, de dweil (de schoonmaker dus), de verlichting, je schoenen, alle mogelijke keukenapparatuur, de thuiszorg of desnoods, dankzij nanotechnologie, je deodorant, make-up of haargel.

Voor sommige producten is de toevoeging van intelligentie nieuw, voor andere geldt dat de aansluiting op het netwerk nieuw is, maar inmiddels brandt de strijd los over hoe deze apparaten in een huis kunnen samenwerken en waar het centrale punt zit dat het intelligente huis aanstuurt. Is het de energiemeter, de smartphone, Google Glass, een tablet, een smartwatch, de thermostaat, de televisie, toch de PC via een netwerk van microfoontjes, of een ‘smart wearable’ waarvan we nu nog niet weten dat we er behoefte aan hebben? Met de recente acquisitie van Nest voor meer dan drie miljard dollar laat Google alvast weten dat zij het dominante huisbesturingssysteem van plan is te gaan leveren, vergelijkbaar met de positie van Android in de smart devices markt. Ik snap Google wel: als ze weten wat er in mijn koelkast zit, in welke kwantiteit en met welke houdbaarheidsdatum en voor welke actieproducten ik gevoelig ben, zijn ze in staat om mij ongenadig gepersonaliseerd van advertenties te voorzien. Een vergelijking valt te maken met betrekking tot de klerenkast en mijn gebruik van media. Voor sommigen is dit perspectief een feest, voor anderen een gruwel. Maar dat voor nu even terzijde.

Alsof een slim huis nog niet genoeg is, worden kantoorgebouwen, ziekenhuizen, vliegvelden, snelwegen en zelfs hele steden slim (of “smart”). Alles om ons geen gaat denken, communiceren, bewegen (Google neemt niet voor niets de ene na de andere specialist in robottechnologie over)  en wordt ook nog eens steeds intelligenter. Niet een beetje intelligenter, maar uiteindelijk onvermijdelijk intelligenter dan de mens. Vooralsnog hebben we vooral over het “Internet der Dingen” maar uiteindelijk hebben we het over iets als het “Brein der Dingen”.

Wat betekent deze opkomst dan voor zakelijke automatisering? Meer dan je zou denken. Als we zien wat een slimme telefoon en een slim draagbaar schermpje (tablet) voor effect heeft op hoe werknemers informatie tot zich nemen, produceren en delen en wat voor effect dat heeft op de PC-markt (nee, de instorting is echt niet de schuld van Windows 8), werkplekautomatisering in bredere zin, de bijbehorende softwaremarkt en de rol van het datacenter, dan kunnen we voorzichtig gaan nadenken over hoe zakelijke automatisering er uitziet als we over 10 jaar de smartphone, het tablet en de bijbehorende touch technologie dood verklaren. Achteraf blijkt dat wat we nu ‘smart’ noemen, helemaal niet zo slim te zijn als we ooit dachten.

De verandering voltrekt zich niet van vandaag op morgen, maar is wel degelijk in gang gezet. Voor een IT-dienstverlener betekent dit dat die moet gaan bedenken hoe op deze ontwikkelingen in te spelen is. Willen je als IT-dienstverlener een rol spelen in een bepaald smart veld (huis, openbare ruimte, fysieke infrastructuur, ziekenhuis, elektriciteitsnetwerk, onderwijsinstelling of kantoor)? In alle smart velden? In de onderliggende infrastructuur? Hoe bouw ik de juiste kennis op? Welke ecosystemen moeten worden gebouwd met leveranciers van applicaties, data, netwerken, apparatuur, robots en materialen (nanotechnologie)?  Wie is dan eigenlijk mijn klant (IT zal het niet zijn)? En op welke wijze moet ik mijn diensten verpakken en aanbieden? Lastige vragen die – als u ze nog niet beantwoord heeft – in 2014 om antwoorden vragen. Er ontstaan weer hele nieuwe kansen in de markt, ook voor een IT-dienstverlener. Die kansen mag je niet laten lopen. Het is tijd voor visie. Een visie op uw bijdrage aan het Brein der Dingen.

Peter Vermeulen, Directeur Pb7 Research

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in