Home Innovatie & Strategie Digitale transformatie als B2B-onderneming: 3 ‘lessons learned’

Digitale transformatie als B2B-onderneming: 3 ‘lessons learned’

67

De overgrote meerderheid van de B2B-organisaties erkent het belang van een digitale transformatie. Maar lang niet iedere organisatie krijgt zijn transformatie van de grond. Welke valkuilen moet je vermijden en welke lessen zijn er te trekken?

Digitale transformatie staat bovenaan de agenda’s van veel organisaties. Maar de uitvoering laat nogal eens te wensen over. Volgens onderzoek van Forrester kampen vooral B2B-organisaties hiermee. Zij hebben volgens de onderzoekers minder scherp dan B2C hoe een ideale customer experience er precies uitziet. En hoe een organisatie daartoe komt. Met deze 3 maatregelen vergroot je de kansen op succes.

  1. Kies de juiste kartrekker

Organisaties worstelen vaak met het vraagstuk wie de ‘ownership’ krijgt over de digitale transformatie. Volgens Forrester is het in B2C-organisaties vrijwel altijd de CEO die het voortouw neemt. Maar in B2B-bedrijven is dat beslist geen zekerheid. 35% schuift de CEO naar voren. Een gelijk deel legt de verantwoordelijkheid bij de CIO. Bij de overige 30% krijgt een van de andere C-level-managers het stuur in handen.

In een deel van die gevallen heerst er onvrede. De CEO pakt het op, maar vindt eigenlijk dat het een taak is van de CIO. Of vice versa. In zo’n situatie is de hele transformatie al bij voorbaat verdoemd. Dat moet anders. In principe maakt het niet zoveel uit wat de precieze functieomschrijving is van de kartrekker. Veel belangrijker is dat deze persoon er zelf in gelooft, er voor wil gaan en bovendien beschikt over de juiste karaktereigenschappen.

Allereerst moet hij of zij als van nature altijd de klant op nummer 1 hebben. Deze persoon moet weten waar de doelgroep van wakker ligt en welke behoeftes klanten hebben. En hoe je met een zo goed mogelijke customer experience op die problemen en behoeftes inspringt. Dat klinkt als een open deur, maar hoeveel managers denken wel niet voornamelijk inside-out en bekommeren zich met name om zaken als omzetten en kwartaalcijfers?

Daarnaast zijn sterk ontwikkelde sociale vaardigheden en emotionele intelligentie een must. Digitale transformatie gaat altijd gepaard met grote veranderingen op de werkvloer. Dat vraagt veel van het personeel en gaat zelden zonder slag of stoot. De kartrekker moet er voor hen zijn, naar hen luisteren en met spanningen kunnen omgaan. Dat is belangrijker dan bijvoorbeeld veel technologische knowhow.

  1. Zet een duidelijke stip aan de horizon

Organisaties maken snel de fout in een digitale transformatie mee te gaan met de waan van de dag. ‘Chatbots? Dat moeten wij ook hebben!’ ‘Virtual reality? Ja, spannend!’ Het gevaar is dat ze als jonge honden achter iedere bal aanrennen. Daarom is het noodzakelijk dat je als organisatie het einddoel scherp houdt. En ervoor zorgt dat alle tussenstapjes in de transformatie uiteindelijk naar die stip op de horizon leiden.

Dat einddoel mag overigens best tussentijds veranderen. Sterker nog: het is zeer onwaarschijnlijk dat een organisatie in het huidige tempo vijf jaar lang dezelfde transformatiedoelen houdt. Het standaardiseren van de IT op een kernset van technologieën waarop de organisatie verder kan bouwen helpt daarbij. Het voorkomt dat nieuwe innovaties alle kanten op springen en uiteindelijk een lijn ontbreekt.

  1. Creëer speelruimte voor fouten en leer daarvan

Veel organisaties leggen zichzelf in een digitale transformatie harde eisen en deadlines op. Projecten worden als mislukt beschouwd als ze niet voor datum x functionaliteit y leveren. Met die rigide mindset leg je het af tegen flexibele startups die zichzelf wél een foutmarge gunnen. Zij brengen met de nodige experimenten en mislukkingen de meest innovatieve producten en diensten op de markt.

Technologie gaat simpelweg veel te snel voor zo’n inflexibele houding. Niet iedere verandering zou op de traditionele manier goedkeuring moeten hoeven krijgen. Organisaties moeten ‘agile’ processen ontwikkelen om tot innovaties te komen. Zet een nieuwe dienst vlot in de markt, verzamel feedback en verbeter de dienst gaandeweg. Een digitale transformatie brengt nu eenmaal risico’s met zich mee. Fouten maken mag, maar de onderneming moet daar wel van kunnen leren.

Digitale transformatie verloopt lang niet altijd vlekkeloos. Maar probeer als organisatie niet telkens in dezelfde valkuilen te trappen. Daarvoor zijn de kansen die een digitale transformatie biedt te mooi.

Raimond van het Reve, Director General Business & Partner Ecosystem bij SAP Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in