Home Innovatie & Strategie Digital Transformation

Digital Transformation

113

Wat is het?

Bij de zoektocht naar de waarheid kom ik uit op de Engelse Wikipedia ;)
”De veranderingen, in alle aspecten van de samenleving, die nodig zijn voor de toepassing van (nieuwe) digitale technologieën.“
Digital Transformation is geen eenmalig proces. Het is een doorlopend proces zoals geschiedenis ons laat zien sinds de jaren 50…

Terug in de tijd naar de jaren 80

Doen we een terugblik naar een aantal disrupties (verstoringen) dan komen we in de jaren 80 waarin de typemachine verstoord wordt door keyboards.

En dan de 90’er jaren

Een concreet voorbeeld in de jaren 90 is de verstoring van de muziekindustrie. Een platenwinkel met CD’s die op een te laat moment kennismaakt met de MP3. De MP3-technologie verstoorde niet alleen de CD-industrie maar ook de markt van de draagbare muziek (CD) spelers en ook de “Walkman”. Het verstoorde ook de markt van printers die CD-covers maakte, platenwinkels, platenlabels en meer. De MP3 kwam pas echt uit de verf toen er producten beschikbaar kwamen zoals softwarematige (computer) en draagbare mp3 players en natuurlijk CD-rippers om je CD’s om te zetten naar dit nieuwe formaat.

Vanaf 2000

De muziekindustrie werd nóg veel meer geraakt toen de grote bedrijven zoals Apple, Microsoft, Google en Amazon startten met een muziek-distributie dienst. Ook spelers als Spotify, Deezer en anderen sprongen in op de nieuwe trend om consumenten tegemoet te komen zodat zij eenvoudiger konden beschikken over de laatste media.

De laatste 5 jaar

Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen waaronder een aantal (alom) bekenden van de laatste jaren. 
De taxi-industrie die in de laatste jaren verstoord wordt door Uber (bestaat sinds 2009). De hotelindustrie die verstoord wordt door AirBNB (bestaat sinds 2008). Zij zijn een verstoorder op het gebied van verhuur en boekingen. Het is inmiddels groter dan de hotelketen Hyatt. Ook een zoekmachinebedrijf als Google heeft alweer een hele tijd geleden het stokje opgepakt. Zij zijn inmiddels (een van) de grootste online advertentie bedrijven van de wereld. Nog actueler zijn de banken en overheden die worden ingehaald door blockchain technologie (o.a. crypto currencies).

Bedrijven moeten zo snel veranderen als nieuwe technologie zich aandient. Dit betekent dus altijd en continu!

Digital Transformation is dus niet nieuw maar nieuwe technologieën, waardoor nieuwe initiatieven mogelijk worden, dienen zich wel sneller aan dan ooit te voren.

Vanaf 2015…

Bekijken we de volgende thema’s voor Digital Transformation: Mobility, Cloud, Social Business, Big Data / Analytics. Het onderdeel security wordt niet apart benoemd. Het speelt echter een belangrijke rol bij alle onderdelen.

Naast de 4 deelgebieden wordt een aantal accelerators geïdentificeerd die innovatie mogelijk maken op deze onderdelen: Robotics, Augmented en Virtual Reality, 3D printing, Internet-of-Things, Cognitive Systems, Next-Gen-Security. De deelgebieden en de hiervoor benoemde technologieën maken de innovatie die we om ons heen zien mogelijk.

Cognitive in de praktijk

Zoomen we in op de accelerator Cognitive Systems dan kun je je voorstellen dat hiervoor veel data nodig is. Bigdata/Analytics (Data-driven applications) staat dan ook aan de basis. Het ontsluiten van een Cognitive Systems dienst, zodat het beschikbaar komt voor de grote massa, kan plaatsvinden via Cloud en Mobility.

Zonder namen te noemen is het computers al gelukt om te winnen bij het spel Jeopardy, een spel waarbij je wint als je de juiste vraag weet te formuleren die bij het antwoord hoort. Onlangs is er door AI (Artificiële Intelligentie) een Video Trailer gemaakt voor de horrorfilm Morgan. De benodigde tijd voor het maken van een dergelijke trailer is normaal gesproken zo’n 30 dagen, met de inzet van een Cognitive System werd dit teruggebracht tot uren. Ook niet zo lang geleden werd ik verrast door een audio fragment op de radio in de stijl van de Beatles. Dit nummer bleek door analyse van heel veel Beatles- muziek samengesteld te zijn door een computer. Uiteraard kwam bij dit nummer alsmede bij de videotrailer nog handwerk kijken voor de punten en komma’s. De mogelijkheden zijn echter enorm. Voor de overige accelerators zijn uiteraard vergelijkbare initiatieven op te sommen.

Digitale Transformatie, fabeltjes

Strategie: “Digital Transformation gaat alleen maar over techniek“.
Digital Transformation gaat over de business en de uitdagingen in je industrie. Digital Transformation betreft het herzien van je bedrijfsstrategie door de mogelijkheden van digitale middelen/technologieën te bekijken en deze te omarmen.

transformation

Verantwoordelijkheid: “Een nieuwe verantwoordelijke voor de digitale strategie binnen onze organisatie moet worden aangetrokken.

Mijns inziens is de “CEO” verantwoordelijk. Een “CIO” met een “digitale transformatie” rol kan uiteraard aangesteld worden. Deze dient, als verantwoordelijke voor digitale strategie, innovatie en transformatie, rechtstreeks te rapporteren aan de CEO. De CEO is dan eindverantwoordelijk voor de digitale transformatie. Competenties van deze “CIO” persoon zouden tenminste moeten zijn: Kennis van het gebied waar techniek en business samen komen, strategie, van buiten-naar-binnen (vanuit de klant/industrie). Verder moeten ze dusdanig veel kennis hebben van de technologie zodat ze weten hoe dit creatief in te zetten voor het bedrijf.

Klantfocus: “Wij hebben klantfocus, we hebben een externe focus. We hebben weinig interne aanpassing nodig omdat we een goed team zijn.
Het lijkt mij een goed idee om je gehele organisatie volgens de nieuwe manier te laten werken en de digitale strategie te omarmen.
Korte termijn versus lange termijn relaties met klanten. Partnerships met klanten in plaats van short-term-wins.

Vendor expertise: “Wij huren experts in van onze vertrouwde leverancier, deze hebben de wijsheid in pacht en gaan ons helpen.
Misschien wel, maar er is een aardige kans dat het niet waar is. De traditionele vendoren hebben het zwaar. Inzetten op de bekende namen is dan geen garantie voor succes. Bekijk de digitale agenda van het bedrijf wat je wilt inhuren en bekijk of er een fit is. Vaar niet automatisch op de grote namen maar investeer in partnerships.

Competitie: “We zijn een van de beste spelers in de industrie en kennen onze concurrenten. We lopen niet ver achter.”
Fantastisch, dat betekent dat er veel kansen zijn. Kijk wel goed om je heen. Je krijgt, of hebt nieuwe concurrenten, met nieuwe ideeën en business modellen die je mogelijk niet aan ziet komen. De concurrentie komt niet van de traditionele spelers maar van onbekende spelers met radicaal andere en (meer) vernieuwende ideeën.

Gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt

Praten we over vooruit willen komen in het leven dan is deze titel minder van toepassing. Het loslaten van oude gewoontes en oude manieren van handelen is dan juist verstandig.
Om mee te gaan met de digitale transformatie is het ontwikkelen van een digitale strategie noodzakelijk. Dit zal betekenen dat er anders gewerkt gaat worden. Er moet een visie zijn, een bijbehorende strategie, een tactiek en uiteraard meetbare doelen. Het ontwikkelen van een nieuwe strategie wanneer de huidige manier van werken niet werkt is echter een recept voor nog meer ellende.

Bekijk wat je hebt, consolideer je tactiek en verbeter voor je een nieuwe strategie ontplooit. Oftewel, gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt.

Focus op je dienstenportfolio. Bekijk goed wat daadwerkelijk bijdraagt aan de winst van je organisatie en bekijk of je andere zaken kunt afnemen op basis van pay-as-you-go wanneer het belangrijk is deze er bij te houden. Stoot ze anders af. Dit heeft een directe relatie met skills binnen de organisatie en je skills-gap. Wat heb je op dit moment in huis en wat heb je in de toekomst nodig? Analyseer en maak een plan.

Een digitale strategie is niet hetzelfde als digitale marketing. De hele organisatie moet aan boord zijn; Sales, Marketing, HR, IT en vooral ook het management moet op één lijn zitten. Analyseer je organisatie, identificeer pijnpunten en werk verbeteringen uit. Voer ze vervolgens door. Verbeteringen hebben als doel user experience (UX) te verbeteren, intern en uiteraard extern voor je klanten. Identificeer slechtlopende processen en slecht ontworpen systemen, verbeter ze. Stop met nutteloze activiteiten. Doe geen aannames ten aanzien van potentiele verbeteringen maar doe onderzoek. Verzamel feedback van je gebruikers en verbeter. Met je organisatie en digitale strategie op orde ga je op zoek naar de manier om verstoorder te worden in je industrie.

Stefan van Oirschot, CTO Rhodix

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in