Home Innovatie & Strategie De digitale basis voor de Fintechs

De digitale basis voor de Fintechs

55

Informatietechnologie neemt zo’n vlucht dat er mogelijkheden ontstaan voor nieuwe diensten, nieuwe markten en nieuwe concurrentie. De maatschappij transformeert door de digitalisering. Bij zo veel nieuwe mogelijkheden is het de kunst om niet uit het oog te verliezen dat de kwaliteit van de IT die dit allemaal mogelijk maakt, bepalend is voor het succes van elk nieuw initiatief.

Digitale transformatie is de ‘Sesam open u!’ van de IT. spreek de magische woorden en je krijgt toegang tot de schatkamer. Ooit hadden we het nog over ‘digital disruption’, maar dat klinkt niet zo lekker in het Nederlands. Bovendien komt het een beetje dreigend over: hele branches die ‘ontwricht’ worden door een revolutie in de informatietechnologie…

Voorsprong verdampt

Dat idee komt wel ergens vandaan natuurlijk. Veel grote ondernemingen zijn groot geworden bij de gratie van een zeker monopolie: jarenlange investeringen in kennis die nauwelijks te evenaren is door nieuwkomers. Dat verandert nu snel. Dankzij het internet, cloud computing, snelle verbindingen, exploderende rekenkracht en exponentieel stijgende hoeveelheden data, is kennis vergaren en kennis delen zó eenvoudig geworden dat de voorsprong van grote ondernemingen voor hun ogen verdampt. Een slimme startup kan nu in enkele maanden inzichten vergaren en diensten opzetten waar de gevestigde, vaak logge en bureaucratische instituten vroeger jaren voor nodig hadden.

Een prachtig voorbeeld vormen de Fintechs. Fintech is, in alle eerlijkheid, ook een beetje een modewoord. Maar laten we het gebruiken als verzamelnaam voor financiële dienstverleners die de nieuwe mogelijkheden van de techniek gebruiken om nieuwe diensten te ontwikkelen. Dat doen ze met zo’n snelheid dat de grote financiële instituties ze nauwelijks kunnen bijbenen. Vaak zijn ze nog zeer succesvol ook.

Paradijs voor Fintechs

Nederland is een klein paradijs voor Fintechs, vooral omdat het hier barst van de getalenteerde jonge ondernemers die graag met dit soort ideeën aan de haal gaan. Holland Fintech publiceerde afgelopen november alweer de derde versie van hun Dutch Fintech Landscape infographic. Hieruit blijkt dat het aantal Fintechs echt explodeert. Van hypotheken tot betalingen en van verzekeringen tot fraudebestrijding springen de initiatieven als paddenstoelen uit de grond.

Zijn al die initiatieven levensvatbaar? En zijn die jongens en meiden daar echt zo geniaal dat ze iets kunnen wat een ‘normale’ financiële instelling niet kan? Nou, nee, niet per se. De kracht en de gratie van de digitale transformatie ligt vooral in snelheid en lichtvoetigheid. Dankzij nieuwe technologie is het mogelijk met een klein team en een klein budget initiatieven op te starten die kans van slagen hebben. Ze kunnen echter ook snel falen zonder dat de wereld vergaat. Die flexibiliteit is er vaak niet in grote ondernemingen, waar het ook vaak ontbreekt aan interne ondernemersgeest (of simpelweg het lef om de nek op het blok te leggen voor een idee dat zich eerst nog maar moet zien te bewijzen).

Kraamkamer

Voor veel Fintech startups geldt waarschijnlijk dat ze op termijn, bij bewezen succes, worden overgenomen door de grote jongens. Het lijkt misschien alsof die partijtjes de hele boel op zijn kop zetten, maar in de praktijk is de startup scene toch meer een kraamkamer. Hieruit worden de meest veelbelovende uitschieters geadopteerd.

Maar dat zo’n kraamkamer kan bestaan is een grote winst. Het is misschien zelfs wel de grootste winst en het beste voorbeeld van digitale transformatie in de praktijk. Het geeft ook aan hoe groot het belang van data is geworden. En hoezeer het geheel van digitale middelen en het functioneren van de hele onderliggende infrastructuur bepalend is voor succes.

Want de producten die Fintechs leveren zijn vaak razendslimme binnenshuis ontwikkelde IT-oplossingen. Het grote verschil met ‘vroeger’ is echter dat ze voor de hele infrastructuur waar al dat spul op draait kunnen uitwijken naar derde partijen. Dit zijn managed hosting partners die een belangrijk deel van het onderhoud en beheer op zich nemen. Het zijn die partijen die het succes van de digitale transformatie mogelijk maken. En het is hun service level dat het verschil maakt tussen een goed idee en een succesvolle onderneming.

Strategische keuze

Digitale transformatie lijkt soms wel magie. Een beetje stoeien met IT en hop! New business. Zo simpel is het natuurlijk niet. Voor succes in de digitale wereld, moet je wel de zekerheid hebben dat je je diensten snel, zeker, veilig en betrouwbaar kunt leveren (in de financiële sector, waar vertrouwen te voet komt en vertrekt per TGV, zijn dat zelfs basisvoorwaarden). Bepalen wie je partner wordt voor zo’n traject, is dan ook een strategische keuze. Kies wijs. Dan kun jij je werkelijk concentreren op innovatie en kom je niet halverwege voor verrassingen te staan.

Martijn ten Kate, country manager bij Interoute

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in