Home Innovatie & Strategie Digitale innovatie + diversiteit = financieel succes

Digitale innovatie + diversiteit = financieel succes

109
innovatie

Levert digitale innovatie iets op? We lijken allemaal te denken van wel. Het helpt ons het IT-capaciteitsprobleem op te lossen, dichter bij onze klanten te komen en ons te onderscheiden van andere bedrijven. En als je digitale transformatie écht een succes is, maakt het je misschien zelfs een van die ondernemers die dineert met de Elons, Richards en Marks van deze wereld. Als dat toch eens zou kunnen… ik drijf af. Terug naar de vraag: levert digitale transformatie iets op, financieel gezien? Ja, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Harvard universiteit. In dit artikel leg ik de interessante resultaten aan je voor.

Over het onderzoek

Eerlijk is eerlijk: het onderzoek in kwestie was niet specifiek gericht op de invloed van digitale innovatie op de financiële prestaties van bedrijven. De onderzoekers waren benieuwd naar de invloed van diversiteit. Beide concepten hebben wel veel met elkaar te maken, zoals je hieronder zult lezen. Het onderzoek werd gehouden onder 1700 bedrijven in acht landen (Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, China, Brazilië, India, Zwitserland en Oostenrijk). Per bedrijf werd er gekeken naar de diversiteit binnen de managementfuncties. Diversiteit kon slaan op gender, leeftijd, nationaliteit, culturele achtergrond, werkzaamheden in andere sectoren en opleiding.        

“De meest diverse bedrijven waren ook de meest innovatieve, en de meest innovatieve bedrijven waren ook het meest winstgevend”

Innovatieve bedrijven zijn winstgevender

Genoeg details. De belangrijkste conclusie van het onderzoek was dat er inderdaad een significante relatie bestaat tussen diversiteit en innovatie in alle onderzochte landen. De meest diverse bedrijven waren ook de meest innovatieve, en surprise suprise: de meest innovatieve bedrijven waren ook het meest winstgevend. Van alle soorten diversiteit die onderzocht waren, bleken werkzaamheden in andere sectoren, nationaliteit en gender de belangrijkste factoren voor de innovatiekracht van bedrijven en hun winstgevendheid. En hoe hoger het innovatielevel, hoe groter de impact van deze diversiteit was op de winstgevendheid. Dit betekent dat digitale innovatie een katalysator is voor de invloed van diversiteit op financieel succes. En dat is een interessante uitkomst!

“Er zijn enorm veel mogelijkheden op het gebied van digitale technologie. Als het je lukt deze te integreren in je bedrijfsactiviteiten, creëert dat een concurrentievoordeel”

Hoe kan dat?

De gevonden link tussen digitale innovatie en diversiteit en de invloed van beide op financiële prestaties is geen onverwachte. Globalisatie en de opkomst van nieuwe technologieën hebben een situatie gecreëerd waarin bedrijven creatief en inventief moeten zijn, willen ze hun klanten met de beste producten en diensten voorzien tegen zo laag mogelijke kosten. Dit maakt bedrijven die internationaal opereren en investeren in nieuwe technologieën bovengemiddeld succesvol, zo blijkt ook uit de studie. Dit is vooral dankzij het enorme potentieel van technische innovatie in combinatie met een relatief laag kennisniveau van alle mogelijkheden onder veel bedrijven.

In andere woorden: spelers die weten hoe ze met nieuwe tools en technologieën moeten omgaan halen daar een enorm voordeel uit. En omdat internationale bedrijven werken met teams waarin mensen uit verschillende landen en van verschillende achtergronden samenwerken, creëren zij automatisch die oh-zo-belangrijke diversiteit. Wat overigens niet wil zeggen dat zulke teams altijd succesvol zijn. Iedereen moet de ruimte krijgen om bij te dragen en de zaken te bekijken vanuit hun eigen perspectief. Dat vraagt om stevig management, zo zeggen de onderzoekers.

Wat betekent dit nou voor jouw bedrijf?

Het onderzoek van de Harvard Universiteit bewijst dat het volgen van een digitale strategie je niet alleen helpt een moderne organisatie te worden. De resultaten tonen ook aan dat investeren in digitale innovatie de invloed van diversiteit op financiële prestaties vergroot. Die diversiteit creëer je vooral door mensen van verschillende culturen en leeftijdsgroepen aan te trekken, maar ook door verder te kijken dan de muren van je sector. Neem bijvoorbeeld eens iemand aan die geen ervaring heeft met jouw sector, maar wel over vaardigheden beschikt die je nodig hebt in je team. Eigenlijk zou je het bovenstaande verhaal kunnen samenvatten in twee tips:

1. Investeer in diversiteit op je werkvloer, vooral op het gebied van loopbaan, nationaliteit en gender.

2. Investeer in digitale innovatie. In combinatie met tip 1 gaat het je ongetwijfeld helpen financiële successen te boeken- zowel op de korte als op de lange termijn.

Waar begin ik?

Ik kan je niet vertellen wie je precies moet aannemen, maar ik kan je wel adviseren over je digitale transformatie. Als je ‘t mij vraagt, zou die moeten bestaan uit de volgende zes elementen:

1. DevOps, NoOps, en pluggable adaptive Stacks
2. API’s om je bedrijf te verbinden met de buitenwereld
3. Service integratie en routing met behulp van een ESB
4. IAM om je informatie te beschermen
5. Analytics om erachter te komen wat er allemaal gebeurt en waarom
6. IoT om klantintimiteit te vergroten

Samen vormen deze elementen één solide IT-ruggengraat waarmee je de overstap kunt maken naar een moderne organisatie die gebruikersgemak combineert met efficiëntie, een snelle time to market én optimale veiligheid. Dat zijn dus nogal wat voordelen.

Klinkt complex?

Geen idee waar te beginnen? In onze white paper Go Digital beschrijven we alle zes tools in meer detail. Downloaden is natuurlijk gratis.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here