Home Innovatie & Strategie Zo zetten bedrijven digitale transformatie in om de concurrentie voor te blijven

Zo zetten bedrijven digitale transformatie in om de concurrentie voor te blijven

144

De digitale transformatie zorgt voor een fundamentele shift in de manier waarop organisaties hun producten en diensten op de markt brengen. Het proces van digitale transformatie wint wereldwijd en in verschillende sectoren aan kracht. Uit ons recentelijk onderzoek naar 300 B2B-bedrijven is gebleken dat 63% van bedrijven een strategie ontwikkeld hebben voor hun digitale transformatie. Uiteraard verschilt dit per land. Zo heeft bijna 80% van de bedrijven uit de VS een digitale transformatie strategie ontwikkeld, terwijl dit voor minder dan de helft van de bedrijven in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland geldt.

Alhoewel het bepalen van een strategie een cruciaal element is voor een succesvol digitaliseringsproject, zijn bedrijven toch minder ver in de uitvoering van deze projecten dan men misschien zou denken. Zo is wereldwijd maar 4% van de bedrijven klaar met hun transformatie. Het merendeel van de bedrijven is bezig met het definiëren van het implementatieproces of is halverwege een pilotproject om er zeker van te zijn dat de gekozen richting juist is.

Legacy

Er zijn natuurlijk ook uitdagingen op de weg naar succes. Verouderde systemen (legacy technology) zijn voor 41% van de bedrijven het grootste obstakel rond digitalisering. Ook op organisatorisch niveau zijn er uitdagingen. Zo geeft 40% van bedrijven aan dat er sprake is van interne weerstand en geeft 38% aan dat verkoopkanalen die niet goed op elkaar zijn afgestemd een obstakel vormen. Dit heeft een snelle uitrol echter niet in de weg gestaan.

Snelheid

Snelheid blijkt een belangrijke factor voor veel van de bedrijven die gestart zijn met hun digitale transformatie. Een derde van de bedrijven gaat voor snelheid en rolt het project zo snel mogelijk uit. Veel bedrijven beginnen eerst met een kleiner project zodat er op bredere schaal gekeken kan worden naar de beste mogelijkheden op het gebied van digitalisering.

Waarom is er zoveel haast? Ons onderzoek geeft aan dat een steeds sterker concurrerende markt een van de voornaamste drijfveren is van digitaliseringsprojecten. 70% van ondervraagden wereldwijd geeft aan dat concurrentiedruk de belangrijkste reden is voor het optimaliseren van de IT-infrastructuur. En bedreigingen komen van verschillende kanten. 38% van ondervraagden geeft aan dat bestaande concurrenten de grootste uitdaging vormen, terwijl 35% deze druk voelen vanuit online nieuwkomers; 34% geeft aan dat goedkope buitenlandse leveranciers juist zorgen voor de meeste druk. Dit toont dat de nieuwe ontwikkelingen er niet alleen voor hebben gezorgd dat bedrijven zich kunnen richten op nieuwe markten, er is hierdoor ook een heftigere concurrentiedruk ontstaan. Meer dan een derde van de bedrijven gelooft dat concurrenten zullen profiteren van een niet voltooide digitale transformatie.

Klantervaring

Terwijl digitaliseringsprojecten worden gedreven door concurrentiedruk zien bedrijven wereldwijd in, dat het inzetten van technologie om de klantervaring te optimaliseren, een belangrijke stap is voor het overwinnen van deze dreiging. 88% geeft aan dat de klantbeleving een grote rol speelt binnen de groeistrategie. En meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat de vraag vanuit klanten de belangrijkste drijfveer was voor het inzetten van technologie om hun infrastructuur te verbeteren.

Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijven hun e-commerce platform centraal stellen binnen hun digitaliseringsproces omdat dit kanaal helpt bij het creëren van een sterke customer experience of klantervaring. 87% gelooft dat een e-commerce systeem kan helpen bij het personaliseren van de koopervaring van klanten en driekwart geeft aan dat e-commerce een cruciale rol speelt binnen digitale transformatie.

E-commerce

En niet alleen de klantervaring profiteert van digitale transformatie. Organisaties die binnen hun strategie een centrale rol hebben voor e-commerce zien hier direct de voordelen van. Meer dan 90% van de bedrijven heeft een verbetering gezien op het gebied van efficiëntie. 72% ziet een vermindering van fouten.

B2B-bedrijven zijn wellicht niet zo snel gestart met e-commerce als B2C-bedrijven, maar nu gaat het snel. Inmiddels hebben de meeste B2B-bedrijven online verkoopkanalen volledig geaccepteerd. Driekwart van de bedrijven hanteren een e-commerce platform om in het buitenland te verkopen en 72% gelooft dat in de toekomst al hun producten online verkocht zullen worden.
E-commerce zorgt voor een duidelijke ROI. Vaak zelfs binnen de eerste zes maanden van implementatie. Organisaties zagen gemiddeld een omzetgroei van 22% na het implementeren van hun e-commerce oplossing en verwachten een aanvullende groei van 23% in de komende twee jaar.

IoT en M2M

B2B-bedrijven gaan niet alleen vanwege de concurrentiedruk over tot digitale transformatie. Het gebruik van geavanceerde technologieën is nog een reden voor de transformatie. Bijna 70% van bedrijven zal IoT (Internet of Things) of M2M (machine to machine) inzetten. En wel om het bestelproces voor klanten te voorspellen en/of automatiseren. 67% gelooft dat VR (virtual reality) zal helpen bij het personaliseren van de B2B-koopervaring. En zelfs twee derde zal auto’s zonder bestuurders of drones gaan inzetten voor bezorgingen.

Uit ons onderzoek is duidelijk gebleken dat bedrijven technologie inzetten om te transformeren. Dit, op het gebied van processen, werkwijzen, en benaderingen van nieuwe en bestaande markten. Een sterke infrastructuur en een efficiëntere manier van werken maakt het voor bedrijven gemakkelijker om de concurrentie aan te gaan. En om zaken te doen in nieuwe en bestaande markten. Het is echter wel essentieel voor B2B-organisaties om door te blijven gaan met hun digitaliseringsprojecten. Om zo te kunnen profiteren van de nieuwe kansen en mogelijkheden die deze technologie mogelijk maakt. Uiteindelijk is dit namelijk de enige manier om de concurrentie echt voor te kunnen blijven.

Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in