Home Outsourcing Uitbesteden van ICT-taken mag innovatie niet in de weg zitten

Uitbesteden van ICT-taken mag innovatie niet in de weg zitten

113

Het is tijd voor een nieuwe aanpak

Negen van de tien Fortune 500-bedrijven besteden een deel van hun ICT-taken uit. Veel van hen plukken daar echter nog altijd niet de vruchten van. Ze zitten vast aan starre meerjarige contracten die teleurstellende kostenbesparingen opleveren. Het uit handen geven van de controle resulteert meestal ook in beperkte flexibiliteit en langere reactietijden. Maar gelukkig zijn de tijden veranderd. De technologie heeft allerminst stilgezeten, en de zakelijke prioriteiten krijgen een andere invulling. Traditionele uitbestedingsmodellen zijn in het digitale tijdperk niet langer effectief. Het is hoog tijd voor bedrijven om hun processen onder de loep te nemen en een andere aanpak te hanteren.

De digitale transformatie is inmiddels een feit. De convergentie van cloud computing, sociale netwerken, mobiele technologie, analytics en The Internet of Things (IoT) resulteert in nieuwe producten en diensten — en zelfs bedrijfsmodellen — die nog maar een paar jaar geleden ondenkbaar waren geweest. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die sterk geloven in de voordelen van nieuwe technologieën meer kans maken een koploperspositie in te nemen qua omzet en marktaandeel.

Bedrijven die snel en flexibel willen opereren en de potentiële voordelen van de digitale transformatie willen realiseren, moeten korte metten maken met hun afhankelijkheid van traditionele uitbestedingsmodellen die dat tegenwerken. De beperkingen van deze modellen — met hun vast afgebakende taakomvang, geïsoleerde processen en KPI’s en inflexibele meerjarige contracten — zijn niet langer acceptabel.

De digitale transformatie vraagt om flexibele modellen die de innovatie bevorderen. Dit heeft gevolgen voor beslissingen rond de inkoop van ICT-diensten. De discussies hierover worden gevormd door drie factoren:

  • Prestaties: Het uitbesteden van ICT-taken stond traditioneel in het teken van kostenbesparingen. Dit ging ten koste van de flexibiliteit en toekomstige innovatie. Om dit te voorkomen moeten bedrijven zich bij het meten van de leveranciersprestaties volledig richten op de KPI’s van hun kernprocessen en contracten met leveranciers sluiten die op resultaten gebaseerd zijn. Dit zal partners aanmoedigen om hun eigen oplossingen te integreren met producten van derden om toegevoegde waarde te bieden en bij te dragen aan een voortdurende verbetering van de kwaliteit van dienstverlening. Deze aanpak verzekert bedrijven van meerwaarde gedurende de volledige levenscyclus van een uitbestedingscontract.

Een voorbeeld: Beveiliging is een bedrijfskritische functie die veel bedrijven uitbesteden omdat ze met hun beperkte personeel niet in staat zijn om het ontwikkelingstempo van cyberbedreigingen bij te benen. Specialistische leveranciers van beveiligingsoplossingen zijn in staat om op wereldwijde schaal informatie over bedreigingen te verzamelen en op basis daarvan nieuwe aanvallen te identificeren en tegenmaatregelen te ontwikkelen. Het uitbesteden van de beveiliging maakt ook de leveranciersprestaties meetbaar. Denk bijvoorbeeld aan de tijd die nodig is voor het patchen van zero day-kwetsbaarheden of het helpen van de organisatie om te voldoen aan de eisen van de Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS).

  • Platformen: De digitale revolutie in de zakelijke wereld wordt aangewakkerd door de cloud, sociale media, analytics, mobiliteit en het Internet of Things (IoT). Deze ontwikkelingen zijn bepalend voor de manier waarop organisaties hun ICT-taken uitbesteden. Een ‘as-a-service’-model kan voor flexibiliteit, schaalbaarheid, doelmatigheid en kostenbesparingen zorgen, maar zou alleen moeten worden ingezet in omgevingen waar dit tastbare meerwaarde oplevert.

Een voorbeeld: Cloud-oplossingen en as-a-service-diensten bieden bedrijven de mogelijkheid om ICT-diensten af te nemen op basis van een model dat uitgaat van de operationele kosten (OPEX). Dit houdt in dat ze alleen betalen voor wat ze daadwerkelijk gebruiken. Ze hoeven daarmee niet langer intensief te investeren in bedrijfsactiva zoals datacenters, die tot twintig jaar lang moeten meegaan. In plaats daarvan kunnen ze simpelweg aanschaffen wat ze nodig hebben, en wanneer ze dat nodig hebben.

  • Partnerships: Het is een misvatting dat het uitbesteden van ICT-taken inhoudt dat een organisatie de verantwoordelijkheid voor een probleem of dienst volledig uit handen geeft aan een externe partij. Bedrijven moeten hun partners zorgvuldig selecteren en erop toezien dat zij goed samenwerken. Dit is een garantie voor duurzaam succes. De digitale transformatie luidt daarmee het tijdperk van ‘smart partnership’ in. Over dit concept zal ik in toekomstige artikelen ideeën en advies aandragen.

Het is duidelijk dat bedrijven die tot de meest succesvolle ondernemingen van de toekomst willen behoren, op zoek moeten gaan naar nieuwe manieren om technologiepartners in te zetten en hun bedrijfsvoering te verrijken met externe expertise. Bedrijven moeten in staat zijn om zakelijke kansen en marktontwikkelingen te identificeren en daar snel op in te springen, zonder vast te zitten aan starre operationele processen. Alleen op deze manier kunnen ze beter presteren dan de concurrentie.

In mijn volgende blog ga ik in op nieuwe denkwijzen rond de uitbesteding van ICT-taken. Bieden traditionele uitbestedingsmodellen nog wel uitkomst in dit digitale tijdperk, en wat zijn de alternatieven?

Pieter Holst, AVP Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in