Home Ondernemen & Business Dit is hoe meer inclusie en betere samenwerking voor sterkere teams zorgt

Dit is hoe meer inclusie en betere samenwerking voor sterkere teams zorgt

SAP -
124

Binnen grote ondernemingen in de techindustrie werken teams veelal in silo’s. En komen zij pas aan het einde van de rit samen om te kijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Hierdoor blijven de skills en kennis van individuen onderbenut. En dat komt het uiteindelijke bedrijfssucces niet ten goede. Als chief design officer bij zo’n groot techconcern, pleit ik dan ook voor meer inclusie. En voor betere samenwerking tussen teams. Zo pak je dat aan.

Betrek iedereen bij elk onderdeel van het (ontwikkel)proces

Voor het behalen van goede resultaten is het van essentieel belang dat iedereen weet naar welk eindpunt zij toewerken. Wat zijn de behoeften en wensen van de mensen waarvoor zij producten en/of diensten ontwikkelen? Hoe leidt het ene onderdeel van het proces tot het volgende en wat zijn mogelijke consequenties in de keten als iets niet loopt zoals verwacht? Wil je als bedrijf succesvol kunnen inspelen op de vraag vanuit de markt, dan moeten alle afzonderlijke teams op ieder moment weten wat hun aandeel in het geheel is. Betrek daarom iedereen vanaf het begin bij het proces; van onderzoekers tot ontwerpers en van ingenieurs tot productmanagers. Zo kan er tijdig worden doorgegeven of iets vertraging oploopt of als er problemen ontstaan die effect hebben op het werk van andere teams, waardoor zij er sneller en beter op kunnen anticiperen.

Hierbij zou inclusief onderzoek deel moeten uitmaken van de dagelijkse praktijk. Met de kennis, ervaring en kunde van een diversiteit aan mensen, kom je immers tot meer verrassende en impactvolle inzichten dan wanneer organisaties uit veel eensgezinde personen bestaan. Zorg er daarom voor dat al tijdens de onderzoeksfase mensen met verschillende culturele achtergronden, uit diverse regio’s van de wereld, met een scala aan handicaps of werkomgevingen de mogelijkheid hebben om mee te denken en hun visie te delen.

Bouw aan een samenwerkingscultuur

Om iedereen erbij te kunnen betrekken, is de juiste infrastructuur nodig. Die infrastructuur moet ervoor zorgen dat ontwerpers, onderzoekers, engineering, productbeheer en andere sleutelrollen continu werk delen, feedback krijgen en samen problemen oplossen als onderdeel van het dagelijkse proces.

Samenwerkingsrituelen moeten dan ook opzettelijk met die intentie worden ontworpen en alle rollen in het team omvatten. Door tijdens het hele proces actief samen te werken en te communiceren, kan het team namelijk proactief potentiële belemmeringen identificeren en aanpakken. Voorbeelden van zulke rituelen zijn bijvoorbeeld dagelijkse stand-ups, frequente werksessies en wekelijkse teammeetings. Hiermee help je niet alleen de onderlinge verhoudingen tussen teamleden maar ook de output als geheel te verbeteren.

Bevorder diversiteit ook binnen teams

Zorg er daarnaast voor dat de teams afzonderlijk ook weer uit een diversiteit aan mensen bestaan. Dit wordt vaak over het hoofd gezien, maar speelt een cruciale rol bij het creëren van inclusieve resultaten. Een team met diverse achtergronden en ervaringen brengt een scala aan uiteenlopende inzichten in het ontwerp- en ontwikkelingsproces met zich mee. Dat leidt veelal tot betere producten en uiteindelijk tot meer bedrijfssucces. Een gevarieerd team met unieke meningen en perspectieven binnen de groep draagt bovendien bij aan het creëren van producten die inclusiever en bruikbaarder zijn voor een bredere groep gebruikers.

Leer hiaten te herkennen

Om oplossingen te vinden, moet je eerst het probleem begrijpen. Het creëren van producten voor een diverse wereldbevolking vereist namelijk dat we proactief hiaten in de huidige ervaring identificeren. Het in een vroeg stadium identificeren van de problemen is iets dat moet worden gezien als een kans om de ervaring te verbeteren. Dit, voordat deze producten voor klanten worden gelanceerd. Ten slotte moet een team openstaan voor het uitdagen van hun eigen aannames en vooroordelen. En proberen te begrijpen hoe ze toegankelijke en bruikbare ervaringen voor iedereen kunnen maken. Inclusie moet dus niet alleen een rol spelen binnen de – vorming van – teams zelf. Maar vooral ook bij het bedenken voor wie we de producten en diensten in eerste instantie maken.

Arin Bhowmick, chief design officer bij SAP

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in