
Het gebruik van AI op de werkvloer neemt toe. Toch staan nog niet alle voordelen van deze technologie bij iedereen scherp op het netvlies. Mark Raben, CTO bij SAP en expert op het gebied van AI-toepassingen in het bedrijfsleven, noemt vijf minder bekende positieve punten van business AI.
1. Business AI is ook voor start-ups en bedrijven met weinig data van waarde
Sommige start-ups geloven ten onrechte dat ze niet kunnen profiteren van business AI. Niet omdat ze niet geloven in de technologie, maar omdat hun pool aan bedrijfsdata (nog) weinig omvangrijk is. Een misvatting, aldus Raben. “Je hoeft een AI-algoritme doorgaans niet helemaal vanaf 0 te trainen. Veel AI-toepassingen maken gebruik van een bestaand taalmodel, een zogeheten LLM (Large Language Model).”
Zo’n taalmodel breid je vervolgens uit met de voor jouw organisatie relevante bedrijfsgegevens. “Dat hoeft dan niet te gaan om enorme hoeveelheden”, vervolgt hij. “Wat vaak gebeurt is dat deze bedrijfsdata worden opgeslagen in een zogenaamde vectordatabase die de data organiseert op basis van semantiek, voordat deze data in het LLM worden geïntegreerd. Dit proces heet ‘retrieval-augmented generation’ (RAG). Je breidt als het ware het bestaande taalmodel uit met relevante businessdata, zodat de output specifiek wordt voor jouw organisatie. Dat geeft ook goede resultaten als je nog niet over grote hoeveelheden gegevens beschikt.”
2. Business AI biedt keuzevrijheid in onderliggende algoritmes
Een andere zorg is de veronderstelling dat een bedrijf zich vastlegt op een enkel AI-algoritme. Een AI-toepassing bestaat doorgaans uit allerlei ‘lagen’, met verschillende algoritmen. Een van die lagen is vaak een Large Language Model (LLM). Dankzij deze laag kun je in normale taal met een AI-bot communiceren, en krijg je ook in menselijke taal antwoorden terug. Een LLM voorziet ook in functionaliteit zoals het opstellen van e-mails of chats.”
Raben benadrukt dat bedrijven toegang hebben tot een scala aan LLM’s via platforms zoals de Generative AI Hub van SAP, die diverse modellen aanbiedt met uiteenlopende specialisaties. Deze flexibiliteit stelt bedrijven in staat het model te kiezen dat het beste aansluit bij hun specifieke behoeften.
3. Business AI is geen bedreiging voor je intellectuele eigendom
Veel AI-toepassingen maken gebruik van publiekelijk beschikbare LLM’s, zoals van OpenAI. Die modellen leren van jouw business. Jouw bedrijfsdata en de prompts die jij geeft, zorgen ervoor dat de output van zo’n AI-toepassing steeds beter toegespitst wordt op jouw klanten en jouw bedrijf.
Dat wil echter niet zeggen dat anderen daarvan meeprofiteren. “De angst dat concurrenten kunnen profiteren van eigen trainingsdata is ongegrond wanneer je business AI via betrouwbare platforms implementeert”, legt Raben uit. “Wij maken voordat we met aanbieders zoals OpenAI in zee gaan, heel strenge afspraken. Bedrijfsdata en prompts mogen nooit gedeeld worden met derden. Zo verzekeren we dat de intellectuele eigendom van jouw organisatie beschermd blijft.”
4. Business AI biedt ook voor de boardroom strategische meerwaarde
AI kan van grote waarde zijn voor automatisering en operationele efficiëntie. Zeker wanneer het gaat om het vervangen van tijdrovend handwerk. Denk aan generatieve AI-toepassingen, die e-mails richting leads opstellen of chatgesprekken voeren namens de klantenservice.
Toch is business AI niet alleen voorbehouden aan het automatiseren of versoepelen van operationele taken. Ook op meer strategisch niveau kunnen AI-toepassingen zinvol zijn. “Zo hebben wij AI geïntegreerd in SAP Signavio, een oplossing voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen. Deze toepassingen maken het mogelijk voor modellen om uitgebreide analyses en benchmarking te verrichten. Dat kunnen ze bovendien voor specifieke markten. Zo kan AI ook een cruciale rol spelen in strategische besluitvorming.”
5. Business AI is de early adopter-fase voorbij
De adoptie van nieuwe technologie volgt doorgaans een vast patroon. Een klein deel ‘early adopters’ is er vroeg bij en accepteert eventuele risico’s, terwijl het merendeel afwacht en instapt zodra de technologie van kinderziekten ontdaan is.
Voor dat merendeel is er echter geen reden voor een afwachtende houding meer. Raben stelt dat de technologie nu al volwassen en breed toepasbaar is. “Het uitstellen van AI-integratie kan ertoe leiden dat bedrijven achterop raken bij concurrenten die wel de sprong wagen en de voordelen van AI benutten. Ik zeg altijd: voor AI hoef je niet bang te zijn. Je moet als afwachtend bedrijf eerder bang zijn voor de concurrenten die het wél omarmen”, besluit hij.
Mark Raben, CTO bij SAP