Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Dit zijn de EX-trends van 2023

Dit zijn de EX-trends van 2023

151

In de huidige arbeidsmarkt moeten bedrijven er alles aan doen om werknemers een optimale ervaring te bieden. Anders vertrekken zij naar de concurrent en lukt het niet om talent binnen te halen. Maar waar heeft de werknemer nu eigenlijk behoefte aan? Ik zet graag de employee experience (EX)-trends van 2023 voor jullie op een rij.

Een goed salaris alleen is vaak niet meer genoeg om een werknemer aan je te binden. Ook zaken zoals de balans tussen werk en privé en de maatschappelijke impact van de organisatie wegen zwaar mee. Door de nijpende personeelstekorten zijn de rollen tussen werkgever en werknemer bijna omgedraaid. Dit maakt het voor bedrijven cruciaal om te begrijpen wat werknemers willen, zodat ze daarop in kunnen spelen.

Precies daarom liet technologiebedrijf Qualtrics onderzoek doen naar de ervaringen en voorkeuren van de moderne werknemer. Aan het 2023 Employee Experience Trends-rapport werkten bijna 30.000 werknemers uit 27 verschillende landen mee. Hoe beleven zij hun professionele leven? En wat verwachten zij van hun werkgever? Uit dit onderzoek kwamen vier trends naar voren:

1. Zekerheid en beloning

Door de torenhoge inflatie en de verslechterde economische omstandigheden hechten werknemers meer waarde aan zekerheid. Ze willen zeker weten dat ze hun baan niet kwijtraken en dat hun organisatie succesvol blijft. Maar ook dat ze een eerlijke beloning krijgen die in lijn is met hun prestaties. Het salaris is dan ook een van de belangrijkste factoren die bepalen of een werknemer bij een bedrijf wil blijven werken.

Het is dan ook zorgwekkend dat slechts 57% van de werknemers tevreden is over de arbeidsvoorwaarden. In 2022 gold dit nog voor twee derde (67%) van de werknemers. Organisaties doen er dus verstandig aan hun beloningsbeleid kritisch te evalueren. Zorg niet alleen voor een competitief salarisniveau, maar kijk ook naar secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een fiets van de zaak of een opleidingsbudget.

2. Betere werk-privébalans

De gebeurtenissen in de afgelopen jaren hebben er flink ingehakt, zowel bij organisaties als hun werknemers. Om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen moesten veel organisaties zich opnieuw uitvinden, bijvoorbeeld door nieuwe manieren van werken te omarmen. Werknemers hebben hard geknokt om ondanks de uitdagingen goede resultaten neer te zetten voor hun bedrijf. Maar nu is het tijd om de batterij weer op te laden.

Veel werknemers willen een beter evenwicht tussen werk en privé, en stellen grenzen aan wat de werkgever van hen kan verwachten. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de werknemers tevreden is over de werk-privébalans, een kleine daling ten opzichte van 2022. Hier is dus ruimte voor verbetering. Zeker omdat een goede balans er in 63% van de gevallen toe leidt dat de werknemer nét dat stapje extra zet.

3. Inefficiënte processen

Verouderde systemen en slechte processen zijn al decennialang een plaag voor organisaties. Deze problemen worden in de digitale wereld steeds evidenter. Slechts 63% van de werknemers is van mening dat ze met de huidige technologie zo productief mogelijk kunnen zijn. Een jaar geleden was dat nog 68%. En bijna 4 op de 10 werknemers lopen naar eigen zeggen het risico op een burn-out door inefficiënte werkprocessen. Van de C-level executives ervaart zelfs bijna de helft burn-outverschijnselen.

Organisaties kunnen hierop acteren door extra aandacht besteden aan het welzijn van werknemers. Bijvoorbeeld door teambuildingactiviteiten te organiseren die het moreel verhogen. Maar ook door goed te luisteren naar werknemers met stressklachten en door genoeg middelen beschikbaar te stellen, zodat continu overwerken niet nodig is.

4. Gedeelde waarden

Voor veel mensen is een baan meer dan een bron van inkomsten. Ze willen dat hun werkgever hun eigen waarden weerspiegelt, en daar ook actief naar handelt. Een bedrijf dat op de website goede sier maakt met duurzaamheid, moet dus zelf ook zuinig omgaan met energie. Deze gedeelde waarden worden steeds belangrijker voor werknemers, zo toont het onderzoek aan. Het is geen bijkomstigheid meer, maar een absolute must.

Werknemers die het gevoel hebben dat hun organisatie dezelfde waarden uitdraagt als zij presteren ook beter op werk. Zo vergroot dit de kans dat een werknemer de verwachtingen van de baas overtreft en bovengemiddeld betrokken is. Ook maken gedeelde waarden het 23% waarschijnlijker dat iemand meer dan drie jaar bij een organisatie blijft werken en verkleinen ze het risico op een burn-out met 17%.

Joost Houtman, Employee Experience Strategist bij Qualtrics

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in