2023 is een jaar vol uitdagingen voor transportbeheerders. Zo moeten kosten onder controle gehouden worden, en tegelijkertijd moeten de service en de organisatorische capaciteiten verbeteren. De supply chain moet veerkrachtiger worden, arbeidsuitdagingen aanpakken én zorgen voor minder impact op het milieu.
Eind 2022 daalde het aantal ingevoerde containers terug naar het niveau van 2019. Tarieven van zeetransport daalden sterk en de capaciteit steeg weer in de meeste gevallen. En dus zou je denken dat 2023 niet zo’n veeleisend jaar wordt voor de transportsector. Vergis je niet! Want sommige uitdagingen die ontstonden tijdens de pandemie gaan niet meteen weg. Door diverse hogere kosten worden alle kostenposten onder de loep genomen, en klanten zijn niet langer bereid om lage serviceniveaus te tolereren. Transportbedrijven komen onder druk te staan en moeten betere prestaties leveren tegen lagere kosten. Bovendien moeten ze meer veerkracht tonen, zelfs bij aanhoudende tekorten aan middelen. In 2023 wordt van bedrijven ook verwacht dat ze meer zorgdragen voor het milieu. Dit zijn de zes trends die we in 2023 zien:
1. De citroen nog een keer uitpersen
Ondanks de aanzienlijke daling van de transportkosten – vooral over zee – zullen shipping-bedrijven zich blijven focussen op het verminderen van transportkosten door het aanhoudende effect van inflatie en verhoogde product- en grondstofkosten. De transport vraag daalt en dus zullen verladers/shippers de kans krijgen om veel meer te eisen tegen lagere kosten. Vervoerders en LSP’s kunnen meer concurrerende biedingen van shippers verwachten om de tarieven te drukken. Ze zullen ook overschakelen naar minder dure transportmodi die weinig tot geen impact hebben op de bedrijfsprestaties. Van strategische sourcing en trackingautomatisering tot tariefshopping en selectie van alternatieve vervoerswijzen, shippers en LSP’s zullen hun strategieën en ondersteunende technologieën aanpassen om voordeel te halen uit de snel evoluerende transportmarktomstandigheden.
2. Het verschil in dienstverlening
Het niveau van de transportservice werd de afgelopen jaren ernstig aangetast, waardoor shippers en hun klanten een iets moeilijkere relatie kregen. Terwijl shippers aan vervoerders en LSP’s vragen om kosten te beperken, zullen ze zich ook sterk richten op de serviceprestaties, deze veel preciezer en vaker meten en er zelfs een lichte premie voor betalen. Shippers zullen zich ook meer richten op de digitale communicatiemogelijkheden van LSP’s, aangezien hun klanten meer zichtbaarheid van zendingen verwachten. Realtime zichtbaarheid van zendingen en ETA’s zijn in 2023 een basisverwachting voor alle transportmodi.
3. Meer flexibiliteit en diversiteit
Bedrijven proberen hun toeleveringsketens veerkrachtiger te maken, en dus moeten transportbedrijven flexibeler worden en de transportdiversiteit vergroten om de gevolgen van verstoringen te minimaliseren. Ook wordt het belangrijk om met transporteurs van verschillende transportmodi samen te werken zodat de capaciteit optimaal blijft buiten de voornaamste vervoersroutes. Zo wordt het risico op verstoringen door onvoorziene gebeurtenissen verminderd.
4. Arbeidsomstandigheden
De pandemie maskeerde een demografisch en macro-economisch arbeidsprobleem. Ondanks het feit dat de consumentenvraag lijkt af te zwakken, zijn er nog steeds niet genoeg mensen om de openstaande vacatures te vullen. Voor de logistieke sector is het probleem dat de war for talent niet alleen tussen concurrerende bedrijven plaatsvindt, maar met elk bedrijf in elke sector. Bedrijven moeten manieren vinden om chauffeurs optimaal te benutten zodat ze zelf ook minder stress ervaren. Beter uitvoerbare leveringsroutes, kortere wachttijden en technologie om hen te helpen bij dagelijkse uitdagingen, zijn van cruciaal belang om chauffeurs te behouden. In het hoogseizoen zal het aantal beschikbare chauffeurs krap zijn, dus zal men de productiviteit van de chauffeurs moeten verbeteren om aan de verhoogde vraag van de klanten te voldoen.
5. Duurzaamheid als uitdaging én opportuniteit
Onder druk van de consument en de regelgeving (in de EU moeten bedrijven per 1 jan 2024 scope 3 CO2 emissies rapporteren) zal duurzaamheid in het vervoer in de schijnwerpers komen te staan. Klanten willen weten welke leveringsopties het meest duurzaam zijn en willen dat de CO2-voetafdruk wordt bijgehouden. Door het toegenomen consumentenbewustzijn wordt het aanbieden van duurzame leveringsopties een belangrijke strategie om customer experience te verbeteren. Daarnaast vormt het ook een financiële opportuniteit om de transportkosten te verlagen, aangezien veel milieuvriendelijke leveringsopties veel efficiënter zijn. Bedrijven zullen de CO2-voetafdruk in de toeleveringsketen en alle vervoerswijzen moeten meten en afhankelijk van het land zal deze informatie belangrijk zijn om te profiteren van milieu gerelateerde belastingvoordelen.
6. Tijd voor een grondige evaluatie
Verladers/shippers zullen evalueren of hun transportmanagementoplossingen een facilitator of een rem waren tijdens de gekte van de afgelopen jaren. Waren ze flexibel genoeg om oplossingen te vinden voor de grotere transportuitdagingen? Konden ze snel worden aangepast aan de voortdurend veranderende transportsituatie? Waren ze in staat om real-time transportgegevens te gebruiken om betere beslissingen te nemen en de organisatie proactief op de hoogte te houden van mogelijke verstoringen? 2023 wordt het jaar waarin transportorganisaties hun transportmanagementoplossingen vervangen om meer veerkrachtige en betrouwbare operaties te ondersteunen.
Voor bedrijven die veel transport hebben zal het er dit jaar op aankomen om de kosten en de dienstverlening onder controle te krijgen en tegelijkertijd de organisatorische mogelijkheden te verbeteren om veerkrachtiger te zijn, de arbeidsuitdagingen aan te pakken en een positieve impact op het milieu te hebben. Voor veel supply chain/logistieke afdelingen betekent dit dat ze hun strategieën en tactieken moeten heroverwegen en moeten bepalen of hun technologische oplossingen de nieuwe visie van de organisatie ondersteunen. Het betekent ook dat, om een effectiever onderdeel van de onderneming te zijn, een “naar buiten gerichte” blik nodig is om transportmanagementcapaciteiten in de hele organisatie en daarbuiten te benutten.
Elmer Spruijt, VP Transportmanagement bij Descartes