Home Outsourcing We doen het anders: custom sourcing

We doen het anders: custom sourcing

64

Steeds vaker zie ik dat bedrijven nevenactiviteiten starten die hun eigen business ondersteunen. Bouwbedrijf BAM wil hypotheken leveren en KLM wordt niet alleen een full touroperator, maar gaat ook zelf een affiliatienetwerk opzetten. Ook leuk: Unilever lanceert een app tegen voedselverspilling (alleen voor in de professionele keuken, helaas) en de Samsung Group heeft zijn eigen wereldwijde reclamebureau: Chiel Worldwide. Als je er op let zie je elke dag voorbeelden van deze trend. Ik snap het wel: mede door de crisis is de trend weer eens omgeslagen van out-sourcing naar in-sourcing. Waarom iets uitbesteden dat je ook zelf kan, met een kleiner budget, een grotere focus en wellicht betere resultaten. Je weet in ieder geval dat de dingen gaan zoals jij die wilt. Als ondernemer ben je heel eigenwijs. Dat moet wel, anders  waai je met alle winden mee en wordt het nooit iets met je plannen. Dus een beetje ondernemer houdt zijn poot stijf als het gaat om het realiseren van zijn dromen. Als deze dromen worden gedwarsboomd door een derde partij (bijvoorbeeld een traag affiliatiebedrijf) of de financiële wereld (bijvoorbeeld bij bouwbedrijven), dan doe je daar iets aan. Je start gewoon een nevenactiviteit.

Ik kan me de gedachtegang van BAM levendig voorstellen. Bij het bouwbedrijf werd men zó moe van de banken die nog steeds geen hypotheken willen verschaffen aan starters op de woningmarkt. Dus klonk het in de directiekamer: zak er maar in, we doen het zelf wel. Onze solide huizen zijn tenslotte ons solide onderpand, we geloven erin dus we gaan er voor. Geweldig toch? Bedrijven die uit hun eigen gecreëerde ‘box’ denken doen het vaak goed in de markt. Consumenten en investeerders waarderen die initiatieven, want groei wordt bejubeld, of dit nu in de breedte of in de diepte gaat.

Maar helaas wordt het bedrijf dankzij deze nieuwe initiatieven wel kwetsbaar. De jonge nevenactiviteit komt niet altijd voort uit de kennis en kunde van de eigenaars. Je moet nieuwe mensen inhuren die weliswaar de juiste expertise in huis hebben, maar een nieuwe onderneming van de grond af op moeten bouwen. Het is dan maar afwachten of, en wanneer, zij inderdaad leveren wat jij en je klanten nodig hebben.

Veel traditionele bedrijven, zoals familiezaken, doen niet mee aan deze gekkigheid. Zij houden vast aan het gevestigde aanbod met een beproefd verkoopmodel. Héél saai, maar ook héél betrouwbaar. En in de afgelopen zware periode waren deze bedrijven de dobber van onze economie. Dus niets ten nadele van deze ondernemingen. Juist niet. Familiebedrijven besteden alle zaken waar zij geen verstand van hebben uit aan derden, en houden goed in de gaten wat dat allemaal kost en oplevert. Slim en kennelijk heel rendabel. Maar ik vraag me af: wat werk nu het best: outsourcing of insourcing? Die vraag lijkt iedere paar jaar weer op te spelen. Wat het antwoord ook is, het is dus nooit permanent.

Als je kijkt naar de innovators van deze tijd, zie je dat het aanbieden van gepersonaliseerde diensten, afgestemd op individuele behoeften, goed scoort. Of het nu een abonnement is op een bepaald soort artikelen dat je leest op je tablet of e-reader, een op maat gemaakte racefiets van titanium of een webshop die je naar jouw smaak en behoeftes laat bouwen, uniciteit staat centraal. De aanbieders van deze diensten op producten weten dus al dat niet zij, maar de klant leidend is in hun business model. Deze flexibele instelling zorgt er waarschijnlijk voor dat voor hen de vraag helemaal niet draait om in huis houden of uitbesteden. Want soms doen ze het zelf, soms besteden ze uit. Het gaat hen dus niet om out- of in-sourcing, maar om custom sourcing: we bepalen steeds per project wat het beste is om groei te realiseren: zelf doen of laten doen. Dat model lijkt mij het meest toekomstvast.

Bram Haasnoot, Algemeen directeur RealOpen IT

2 REACTIES

  1. Mooie conclusie Bram! Custom-sourcing, vooral voor hen die voldoende eigen vermogen en liquiditeit hebben!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in