Good Vibrations! En Marc Benioff natuurlijk, met zijn voorliefde voor show, surfen en ‘big waves’. Tijdens Dreamforce 2014 kwam het allemaal samen. Dreamforce is een jaarlijks evenement georganiseerd door Salesforce, leverancier van cloudoplossingen voor klantcontact, of, zoals het bedrijf het zelf noemt: ‘The Customer Success Platform’. En Marc Benioff is de flamboyante CEO van Salesforce.
Ik vond het een bijzondere ervaring. Als je het Moscone Center in San Francisco kent van conferenties van IT-bedrijven als Oracle (Open World) en Sun Microsystems (SunWorld, JavaOne) is dit toch wel iets anders. Groter maar vooral ook breder, losser en moderner, met een soort buzz. De winning mood van Salesforce is voelbaar dus dat de Beach Boys Good Vibrations mochten spelen was minder raar dan het leek.
Het tweede nummer dat ze deden heette ‘Catch a Wave’ en ook dat was geen toeval.
Onder de naam Wave, maakte Salesforce namelijk bekend nu ook de analytics markt te betreden. Wave, de Salesforce Analytics Cloud, zou het eerste cloud analytics platform moeten zijn waarmee iedere zakelijke gebruiker makkelijk data kan onderzoeken, nieuwe inzichten kan opdoen en direct actie kan ondernemen – ongeacht vanaf welk apparaat. Er zijn op het gebied van visuele analytics al meerdere self service-oplossingen beschikbaar, maar de meeste vereisen toch minimaal het aanleren van een nieuw stuk software. Salesforce borduurt verder op de bij verkoop, service en marketing al veelgebruikte en bekende interface en producten. Bedrijven kunnen nu erg snel sales, service en marketing analytics uitrollen of mobiele analytische toepassingen bouwen op basis van iedere denkbare gegevensbron. De basis is het Salesforce platform en de data die er binnen dit systeem beschikbaar is. Daarnaast zijn alle denkbare koppelingen al voorzien met databasesystemen, ERP etc. Op Dreamforce 2014 lieten meer dan 30 Wave ecosysteem partners, waaronder Accenture, Deloitte, Informatica en PwC, zien hoe ze analytics inzetten voor zakelijke doeleinden. “Vandaag zorgen we met Wave voor een omwenteling in de markt van analytics, net zoals we dat 15 jaar geleden deden met de CRM-sector,” zei Benioff.
Haardvuurgesprek tijdens Dreamforce
Een ander hoogtepuntje was de ‘Fireside chat’ met Tony Prophet, de Corporate Vice President van Microsoft. Een jaar geleden zou deze combinatie nog ondenkbaar zijn geweest en nu zaten de beide heren genoeglijk te babbelen, alsof het een gesprekje bij het haardvuur betrof. In alle eerlijkheid: ze waren het eerste half uur wel heel erg lief, beleefd en bewonderend voor elkaar. Dat vuur had van mij wel wat hoger gemogen. De beide partijen concurreren immers ook volop. Toch werden er vorderingen gemeld op het terrein van de samenwerking. De twee bedrijven onthulden een aantal nieuwe gezamenlijke oplossingen, waaronder Salesforce1 for Windows, Salesforce for Office en de integratie van Salesforce met Power BI for Office 365 en Excel.
Breed Programma
Het totale Dreamforce-programma bood overigens voor elk wat wils met visionaire keynotes van Hillary Clinton, Charles Schwab (voorzitter van het World Economic Forum) Al Gore, Arianna Huffington en Eckhart Tolle, en productintroducties van Neill Young (Pono) en Will.i.am met z´n smartwatch ‘Puls’, Het programma omvatte verder meer dan 2000 presentaties, waaronder een paar van Philips, die met Salesforce een healthcare programma ontwikkelt en uitrolt. Een breed programma met naast de Beach Boys nog optredens van bands als Cake en Bruno Mars.
Dus, om nog even met mijn absolute jeugdidolen te spreken: het was ‘Fun, Fun, Fun’!
Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr