Home Innovatie & Strategie Drie misvattingen over softwareontwikkeling

Drie misvattingen over softwareontwikkeling

57
Amazon

Het bedrijfsleven is verzadigd op het gebied van kantoorsoftware. Voor vrijwel elk doel is er wel een pakket beschikbaar dat voldoet. Van veel groter belang is echter hoe al deze software wordt geïntegreerd in de bedrijfsprocessen. Wat is  op dat gebied de beste keuze? Overstappen op een lijvig totaalplatform of zelf software ontwikkelen?   

Binnen bedrijven groeit de wens om bedrijfsprocessen integraal te automatiseren en het webplatform een veel centraler onderdeel te maken van de business. Dat vereist echter veel van de IT-infrastructuur. Leveranciers die alle benodigde bedrijfssoftware in een geïntegreerd platform aanbieden, zullen natuurlijk claimen dat hun oplossing een betere ROI biedt dan maatwerksoftware. Volgens mij is het tegendeel waar. Door zelf te ontwikkelen in combinatie met diverse best-of-breed standaardsoftware vermijd je vendor lock-in en kun je bovendien een oplossing neerzetten die veel beter aansluit op de wensen van een organisatie. Maar er zijn nog meer misvattingen over softwareontwikkeling…

1. Ontwikkelprojecten zijn per definitie groot
Traditionele softwareontwikkelprojecten zijn over het algemeen lange trajecten waarbij veel lagen van de organisatie betrokken zijn. Dit soort projecten komen  echter steeds minder vaak voor, met dank aan agile-ontwikkelmethodes als Scrum en de Lean Startup. Een IT-project moet tegenwoordig snel resultaat opleveren en de organisatie gaat geen geld investeren als er pas over twee jaar (mogelijk) iets bruikbaars wordt opgeleverd. Het is dus een misvatting dat deze projecten per definitie groot zijn. Het is juist de kunst om ze zo klein mogelijk te houden en steeds weer een stuk deelfunctionaliteit op te leveren waar de organisatie direct iets aan heeft. Het project kan uiteindelijk wel uitgroeien tot iets heel groots, maar tegen die tijd is die investering vermoedelijk ruimschoots verantwoord en wellicht zelfs al terugverdiend. 

2. Legacy is een rem voor bedrijfsinnovatie
Gevestigde bedrijven als banken en verzekeraars worden vaak geremd in hun innovatie door verouderde IT-systemen. Een veelgehoorde misvatting is dat de enige oplossing uit deze situatie een megaproject is waarbij alle of grote delen van de bestaande IT wordt vervangen. Toch blijkt dat ook hier dat het zelf ontwikkelen van software snel tot bruikbare resultaten kan leiden. Met maatwerksoftware kun je heel effectief innoveren bovenop verouderde systemen, waardoor een verouderd applicatielandschap niet meer een technologisch blok aan je been is, maar een bouwsteen voor vernieuwing blijkt. Gevoelsmatig lijkt het misschien dat je door maatwerk nog afhankelijker wordt van je oude infrastructuur. Het tegendeel is waar. Door een flexibele component of services-architectuur en open standaarden te gebruiken, kan het verouderde platform met haar enorme intrinsieke business kennis juist een mooie basis vormen  voor verdere innovatie en integratie.

3. IT-strategie wordt bedacht door het management
Bedrijfsverandering is een complex proces, waarbij tegenwoordig in steeds grotere mate werknemers (de echte gebruikers) worden betrokken. Je ziet het aan ontwikkelingen als BYOD en het feit dat organisaties bij agile-gedreven IT-projecten steeds meer aandacht hebben voor feedback van werknemers. Hoewel de overkoepelende IT-strategie nog altijd vanuit het management komt,  hebben werknemers steeds meer invloed op het eindresultaat van een project. Bij Scrum en de Lean Startup werken teams namelijk met een mandaat van het management om in feite iets te gaan ontwikkelen dat beantwoordt aan de vraag binnen  de organisatie. Ook al begint het innovatieproces aan de top, tijdens de ontwikkeling wordt in feite door de ontwikkelaars en in samenspraak met de werknemers op een uiterst efficiënte manier ontdekt welk product de business nu eigenlijk nodig heeft.

Erik Seveke, GlobalOrange

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here