Home Algemeen Drie redenen waarom transformatie vaak mislukt

Drie redenen waarom transformatie vaak mislukt

238

Transformeren om beter te presteren, het is een mantra binnen de IT en een vereiste om de concurrentie aan te kunnen. Dit besef dringt echter maar langzaam door. Onlangs publiceerde het Business Performance Innovation (BPI) Network de resultaten van een wereldwijd onderzoek onder IT’ers. Hieruit blijkt dat IT-professionals hun bedrijf een onvoldoende of bijna onvoldoende geven als het gaat om het implementeren van transformationele technologieën en het stimuleren van IT-innovatie.

Slechts 35 procent van de respondenten waardeert de manier waarop zijn bedrijf zich aanpast aan transformerende technologieën als goed of zeer goed. Op dit moment gebruikt 34 procent van de onderzochte bedrijven de cloud voor dataopslag en 45 procent voor Software-as-a-Service-applicaties. Meer dan een derde zegt dat zijn bedrijf de cloud nog niet heeft omarmd. Hieronder drie veel voorkomende transformatie-obstakels.

  1. Samenwerking IT & business

Een meerderheid van de IT-professionals die op dit moment netwerken, datacenters en back-end-systemen in de lucht houden, klaagt over een tekortschietende langetermijnplanning, applicatieontwikkeling, data-analyse en software-engineering. Als er dan niets van de grond komt, mankeert er iets aan de communicatie en samenwerking met de business-kant van de organisatie. Bijna 45 procent zegt dat een betere samenwerking tussen IT en leidinggevenden dringend gewenst is. Slechts achttien procent zegt dat zijn organisatie beschikt over actieve, multidisciplinaire teams. Nog eens veertien procent zegt zelden te spreken met managers en directieleden, of alleen als het echt nodig is. Zorgwekkend is ook, dat IT-medewerkers aangeven dat ze vaak niet worden gezien als betrouwbare gesprekspartners in het innovatieproces. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat leidinggevenden een negatief beeld hebben van de IT-afdeling. Dit maakt vernieuwing van de IT-infrastructuur een wel heel grote uitdaging.

  1. Tekort aan mensen & middelen

Er is een aanzienlijke kloof tussen de wens van directies om business-transformatie te versnellen door middel van technologie, en het commitment en de capaciteit binnen de organisatie om dit voor elkaar te krijgen. Het gebrek aan capaciteit heeft vaak te maken met de gedwongen focus van IT-afdelingen op alledaagse beslommeringen. Meer dan tachtig procent van de IT-medewerkers zegt meer dan de helft van de tijd te besteden aan het oplossen van problemen en het onderhouden van verouderde systemen in plaats van aan het stimuleren van innovatie. En zeventien procent zegt bijna al zijn tijd (90 procent van de tijd) te besteden aan routinematige onderhoudstaken. Naast tijd is kennis en expertise een probleem. Veel IT’ers beschikken niet over essentiële vaardigheden om de transformatie te begeleiden.

  1. Geen urgentie & geen budget

Het commitment van een directie voor een digitale transformatie moet gepaard gaan met het vrijmaken van voldoende budget en capaciteit. Het lijkt alsof veel directies de urgentie van een transformatie niet inzien. Bijna de helft van de IT’ers (48 procent) klaagt over onvoldoende financiële middelen en capaciteit om de klus te klaren. Een andere veelgehoorde klacht is dat managers te lang wachten om het transformatieproces op gang te brengen (52 procent). Meer dan zeventig procent van de IT-medewerkers geeft aan nog geen aanstalten te maken of ‘net’ te zijn begonnen met hun IT-transformatie. Slechts vijftien procent heeft een duidelijk en gedetailleerd transformatieplan.

‘Common ground’

Zowel managers als IT-professionals noemen als grootste wens: een snellere inzet van nieuwe applicaties en klantervaringen, evenals meer strategische IT-initiatieven. Dat is de ‘common ground’ waarop de stakeholders binnen en buiten een organisatie elkaar moeten vinden. Het slagen van de digitale transformatie binnen een organisatie staat of valt met het ineenslaan van de handen. Voorwaarden zijn dan wel samenwerking, voldoende mensen en middelen en een gevoel van urgentie. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de respondenten denkt dat zijn bedrijf uiteindelijk alles (13 procent) of de meeste bedrijfsprocessen (37 procent) naar de cloud verhuist.

Edwin de Brave, Director Solutions van Dimension Data

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in