Home Data & Storage Driekwart van de zakelijke beslissers heeft geen vertrouwen in eigen data

Driekwart van de zakelijke beslissers heeft geen vertrouwen in eigen data

Magnit -
75

75 procent van de leidinggevenden heeft weinig vertrouwen in de kwaliteit van de data die binnen de organisatie aanwezig is. Dat blijkt uit onderzoek van HFS Research. Deze groep is dan ook vaak huiverig om beslissingen te nemen op basis van deze data. Dit kan belangrijke nadelige gevolgen hebben voor de werving van personeel. Bedrijven kunnen hierdoor talent mislopen.

De druk van de recessie is in de hele economie voelbaar. Meer dan ooit moeten bedrijven alles in het werk stellen om de processen rondom het werven en behouden van talentvolle medewerkers te verbeteren. In toenemende mate betekent dit dat de schat aan beschikbare arbeidsmarktdata volledig moet worden benut en verwerkt in een efficiënte en duurzame strategie, die ervoor zorgt dat zij beschikken over de juiste mensen, tegen de juiste tarieven, op de juiste posities.

Accurate data cruciaal

Het lijkt vanzelfsprekend. Maar wil je optimaal gebruikmaken van data, dan moeten de gegevens wel kloppen. Dit blijkt echter lang niet altijd het geval. Naar schatting wordt bij bedrijven tussen de 10 en 30 procent van de omzet besteed aan het oplossen van problemen die te maken hebben met de kwaliteit van data, zoals onvolledige, dubbele of ongestructureerde gegevens. Het is duidelijk dat de kwaliteit van data van groot belang is voor de uiteindelijke (succesvolle) toepassing ervan. Bedrijven moeten dus op zoek naar de juiste setup voor databeheer om de kwaliteit te kunnen beoordelen en de juistheid te kunnen garanderen.

Werk data regelmatig bij

Vandaag de dag veranderen inflatie, loontarieven en vraag en aanbod van talent razendsnel. Organisaties zijn zich vaak niet bewust van de snelheid waarmee de verzamelde of aangekochte data verandert, wat betekent dat gegevens verouderd kunnen zijn. Hoewel het gebruik van verouderde data op het eerste gezicht geen probleem lijkt, kan het wel degelijk grote gevolgen hebben. Om optimaal van data te profiteren, moeten gegevens regelmatig gecontroleerd worden. Ze moeten up-to-date en realtime beschikbaar zijn om optimaal inzicht te geven in de marktomstandigheden van dat moment.

Voorkom vooroordelen

Om goede bedrijfsresultaten te realiseren, moeten bedrijven potentiële bronnen in kaart brengen die bias kunnen veroorzaken en tegelijkertijd manieren zoeken om deze te minimaliseren. Afhankelijk van de gegevens die een bedrijf zoekt of gebruikt, kunnen bepaalde markten worden uitgesloten. Als de informatie van derden wordt gekocht, kunnen de resultaten een vertekend beeld geven.

54% van leiders op het gebied van technologie maakt zich zorgen over mogelijke vooroordelen op basis van met behulp van AI gegenereerde data bij het aannemen en behouden van talent. Zij zijn zich ervan bewust dat data een vertekend beeld kunnen geven van de vaardigheden waar een bedrijf naar op zoek is. Hierdoor kunnen onbedoeld bepaalde groepen worden uitgesloten, zoals mensen zonder specifieke diploma’s. Op de werkvloer is echter een verscheidenheid aan vaardigheden nodig en daarom moeten bedrijven goed kijken naar hoe ze omgaan met de data die ze verzamelen.

Daarnaast moeten leidinggevenden kijken naar hoe ze meer en gevarieerdere data kunnen verzamelen en ook de plekken waar ze deze gegevens vandaan halen onder de loep nemen. Op deze manier krijgen ze een duidelijker, nauwkeuriger beeld van de marktomstandigheden. Zo kunnen op basis van de juiste data de juiste beslissingen genomen worden.

Vergeet het belang van data niet

Op het moment dat gegevens nodig zijn, moeten ze relevant zijn. Een trend die ooit bepalend was voor het verzamelen van specifieke data is misschien niet meer relevant. Daarom moeten leidinggevenden beoordelen of nieuwe technologische oplossingen kunnen helpen bij het verzamelen van bruikbare cijfers. In plaats van data te verzamelen in de hoop ze ooit te kunnen gebruiken, moeten bedrijven informatie proactief omzetten in inzicht en inzetten voor het verbeteren van zowel de werknemers- als de klantervaring. Dit zorgt ervoor dat wat ze hebben verzameld daadwerkelijk relevant is, vooral wanneer ze kijken naar het behouden en aannemen van talent.

Met alle valkuilen die leidinggevenden kunnen tegenkomen, is het begrijpelijk dat ze het vertrouwen in hun eigen data verliezen en vergeten hoe waardevol data kunnen zijn. Werkgevers ondervinden nog steeds de gevolgen van het personeelstekort en de huidige economische omstandigheden, maar als zij bereid zijn hun data effectiever te gebruiken, hebben zij de sleutel tot succesvolle bedrijfsresultaten in handen. Leidinggevenden moeten de kwaliteit en relevantie van data waarborgen, inzichten verwerven die bruikbaar zijn en alles in het werk stellen om mogelijke vooroordelen te voorkomen, zodat beschikbare gegevens uiteindelijk ten goede komen aan mensen en hun organisatie

Sam Smith, President EMEA Magnit

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in