Home Ondernemen & Business Duurzame onderneming stelt stakeholders centraal

Duurzame onderneming stelt stakeholders centraal

214

Bij een beursgang, of bij een fusie, overheersen de prijs per aandeel en de hoogte van het opgehaalde vermogen het nieuws. Als er al aandacht is voor persoonlijke gevolgen van medewerkers, dan gaat de interesse van de media en het publiek vooral uit naar de bonus van een topman. Het valt mij steeds weer op dat de positie van de werknemers en de gevolgen van de ontwikkelingen voor klanten en leveranciers meestal onbelicht blijven. Ten onrechte, is mijn overtuiging.

Laten we als experiment het beeld eens kantelen en de aandeelhouderswaarde minder centraal stellen. Het moet voor een gezond bedrijf gaan om de waarde en waardering van alle belanghebbenden. Van alle stakeholders, dus. Directer geformuleerd kun je zeggen dat het concept stakeholdership er van uit gaat dat het dienen van het belang van iedere individuele belanghebbende van een bedrijf leidt tot het optimaal dienen van het doel van het bedrijf zelf. Nog directer: het dienen van het belang van de ander is het dienen van het belang van jezelf.

Om duidelijk te maken wat ik bedoel, wil ik een alledaags voorbeeld geven. Wanneer is een winkelier succesvol? Als hij service aan de klant weet te koppelen aan het juiste assortiment voor de klant tegen de prijs die de consument ervoor wil betalen. Goed contact met de klant zorgt ervoor dat hij of zij graag naar de winkel komt en er de producten vindt die inspelen op zijn behoefte. Voor de winkelier betekent het luisteren naar de klant niet alleen een mooie omzet, maar ook dat de producten geen onverkoopbare winkeldochters worden. Een goede relatie met de leveranciers leidt ertoe, dat het productaanbod mee-ademt met de wens van de klanten, en dat de winkelier niet klem komt te zitten tussen een klant met klachten en stringente garantiebepalingen van de fabrikant.

Nu realiseer ik me natuurlijk, dat het in grotere ondernemingen vaak niet gebruikelijk is dat de directie direct contact heeft met de klant. Daar zitten tal van (management)lagen tussen. Het is daarom voor alle medewerkers van een bedrijf goed te onderkennen wat de stakeholders van een onderneming eigenlijk zijn: Klanten, Personeel (ook onderling), Aandeelhouders/management, Leveranciers, De maatschappij.

Niet voor niets was vriendschap tussen mensen een belangrijk goed in het denkpatroon van de filosoof Aristoteles. Vriendschap is wederkerig en stijgt boven het individuele gewin uit. Een hechte relatie maakt beide partners sterker. In het bedrijfsleven is het niet anders, volgens mij. Dienstbaarheid en verbinding zorgen ervoor dat mensen zich maximaal betrokken weten bij een onderneming en er graag voor of mee werken. Het zorgt voor klantrespect en dus tot waardering en loyaliteit van de klant en de leverancier. Minstens zo belangrijk is een atmosfeer waarin het personeel optimaal kan werken en zich thuis voelt in het bedrijf. Als dit ecosysteem maximaal op alle stakeholders is afgestemd, dan volgt daar als vanzelf ook een waarde afdracht naar de aandeelhouder(s) uit en kan sprake zijn van een duurzaam shareholdership.

Christ Coppens, directeur Salves

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in