De opkomst van smartphones en tablets heeft veel meer impact in de zakelijke omgeving dan de meesten van ons beseffen. Het betekent een definitieve doorbraak van de waterscheiding tussen zakelijke en consumentgerichte hardware en software. Dat heeft allerlei neveneffecten waarvan we nog niet de gevolgen kunnen overzien. Wie is de owner van de hardware, van de technologie en van de data, hoe beheer je die en bewaak je de veiligheid?
Het betekent ook nieuwe kansen voor de big three; Apple, Microsoft en Google, om hun invloed snel uit te bouwen van consumentgerichte applicaties naar zakelijk en vice versa. Deze drie zitten niet stil en proberen door zowel hardware als software aan te bieden, de hele keten af te dekken. De spoeling voor derden in de markt wordt dan wel dun en de enige rol die dan nog rest is als toeleverancier voor deze partijen te werken of door organisaties te ondersteunen met de implementatie van de diensten van de big three. En uiteraard blijft er een high-end markt voor specialistische software en hardware bestaan.
Het heeft ook een enorme impact op de rol van de IT-beheerder. Zijn rol als de grote deskundige, als almachtige die beslist over investeringen, als de expert die veel tegenhoudt vanwege security of systeemconflicten of wat ook, die rol lijkt uitgespeeld. Nu de directeur zelf met een tablet komt binnenlopen en eist dat deze in het netwerk gebruikt kan worden, kan de systeembeheerder daar weinig tegenin brengen.
Tot voorkort bemoeide de directie zich weinig met technologie en kon de specialist de toenemende druk vanuit lagere echelons weerstaan. Daarbij worden de kosten voor IT, onder meer door cloud, steeds inzichtelijker en de servicing van cloud-datadiensten steeds beter.
IT lijkt binnen organisaties van de ivoren toren af te dalen waar het de afgelopen twintig, dertig jaar in alle rust kon resideren. Dat betekent zeker niet dat het belang ervan minder wordt, integendeel. Maar het wordt toegankelijker, beter beheersbaar en financieel inzichtelijk. Een nieuwe ronde voor IT dus,en nieuwe kansen voor aanbieders en resellers.
Joost Heessels (1960) ging na zijn opleiding journalistiek de vakbladenwereld in. Na drie jaar startte hij zijn eigen uitgeverij; magenta publishing. Hierin is inmiddels een portfolio opgebouwd van magazines, online en events op het vakgebied van ict, telecom en office. Daarnaast is hij sinds twee jaar mede-eigenaar van Contender Company, specialist in curated content. Via twitter te volgen op @1joost