Home Innovatie & Strategie Een goede CDO wordt slachtoffer van zijn eigen succes

Een goede CDO wordt slachtoffer van zijn eigen succes

73

De analisten verschillen van mening als het gaat om de houdbaarheidsdatum van de Chief Digital Officer (CDO), een nieuw type topbestuurder die zich bevindt op het kruispunt van strategie, marketing, technologie en innovatie. Zijn hoofdtaak is het bedrijf optimaal data te laten gebruiken en in te zetten als strategisch middel. Gartner voorspelde onlangs dat een kwart van alle grote organisaties in 2015 een CDO aan de bestuurstafel heeft zitten, omdat de digitalisering van operationele processen, producten en diensten onverminderd doorzet. Onderzoeksbureau IDC ziet de meerderheid van grote organisaties eveneens met een aparte digitale bestuurder werken, maar spreekt tegelijkertijd de verwachting uit dat tegen 2020 de meeste CDO’s weer verdwenen zullen zijn. En Forrester voorspelde eind vorig jaar op zijn beurt dat de CDO in 2015 al weer van het toneel gaat verdwijnen.

Waar de analisten het wel over eens zijn, is dat de CDO een belangrijke functie vervult binnen organisaties die in een transformatie zitten naar digitalisering in de breedste zin des woords. En dat zijn er veel. Er is namelijk geen branche die ontsnapt aan de digitale economie. Uiteindelijk zal elk bedrijf en iedere organisatie een digitale transformatie moeten uitvoeren. In dit licht vind ik het alleen maar positief als een organisatie iemand aanstelt die primair bezig is met digitale transformatie en mensen bij elkaar brengt om met een innovatieve visie naar de business te kijken. Door de waan van de dag komen CIO’s meestal niet toe aan digitale innovatie en hebben vaak onvoldoende oog voor datagedreven businesskansen, technologisch leiderschap en de moderne behoeften van de klant. De reden waarom de CDO in opkomst is gekomen, is in mijn ogen dan ook direct terug te voeren op het feit dat CIO’s en senior IT-managers er onvoldoende in slagen om de transformatie naar digitaal te maken.

In zo’n situatie biedt het uitkomst om die ontbrekende digitale kennis en expertise binnenboord te halen met het aanstellen van een CDO. Hij zorgt ervoor dat businessdata uit diverse silo’s naar boven komt en dat de benodigde tools en vaardigheden in huis zijn om deze data te analyseren, te begrijpen en om te zetten in businesskansen. Digitalisering is een veranderingstraject, wat het alleen maar logischer maakt om iemand aan te stellen die voor een bepaalde tijd als een soort interimmanager en ondersteunend aan de CIO optreedt om de transformatie aan te drijven en in goede banen te leiden. Het tijdelijk iemand benoemen kan helpen een bepaalde organisatorische volwassenheid te bereiken en zaken te versnellen. Het aanstellen van een CDO schept bovendien ruimte voor de CIO om zich te richten op zaken als analytics, cybersecurity en het ontsluiten van legacy. Maar dus wel voor tijdelijke aard, want ik ben het met de analisten eens dat de functie van CDO op termijn, dat wil zeggen als de stap naar digitalisering is gemaakt, weer zal verdwijnen. Deze taak zal dan weer terug in de portefeuille van de CIO vallen.

Wanneer dit is, verschilt per organisatie en ik vind het dan ook lastig om te zeggen of dit over één of over vijf jaar is. Ik constateer alleen dat veel bedrijven worstelen met hun informatiehuishouding en nog volop in die transitie naar digitaal zitten. Daarom verwacht ik dat de CDO voorlopig nog niet zal verdwijnen. Maar als digitalisering gemeengoed is geworden en digitale innovatie standaard onderdeel uitmaakt van het DNA van een organisatie, zal dit wel het geval zijn. Als het goed gaat zal de CDO slachtoffer worden van zijn eigen succes. Digitalisering zal dan (weer) onder de verantwoordelijkheid van de CIO vallen. CIO’s zullen zich hiertoe wel moeten aanpassen en meer open moeten staan voor de digitale behoeften van de business en digitale kansen beter benutten. Want dat ieder bedrijf in de toekomst een digitaal bedrijf zal zijn, staat vast. En dus ook dat hierbij voorlopig een schone taak is weggelegd voor de CDO.

Ing. Ruud Hochstenbach is Account / Partner Manager bij OutSystems Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in