Home Ondernemen & Business Een golf van overnames

Een golf van overnames

80

Overnames zijn in de IT heel gewoon, altijd al geweest. De grotere IT-bedrijven zijn zonder uitzondering op zoek naar werelddominantie en het aankopen van mensen en kennis gaat dan een heel stuk sneller dan autonoom groeien en flink aan productontwikkeling doen. Bovendien kun je zo de concurrentie een mooie hak zetten. In 2016 zien we een enorme golf aan overnames, meer dan ooit tevoren. Wat zijn eigenlijk de gevolgen voor de klanten van deze overgenomen bedrijven?

Voorbeelden van overnames

Laten we eens met wat voorbeelden beginnen, van de oude doos tot en met zeer recent.

Microsoft kocht DOS, Excel, Word, Sybase SQL-Server, FAST, Navision, Nokia, Yammer, Skype, Mojang, LinkedIn (Hier schreef ik over!), Beam, Xamarin, Swiftkey, Wunderlist en Adxstudio. Telegraaf Media groep kocht Hyves. Oracle kocht Sun en Bea Weblogic. eBay kocht Marktplaats. HP kocht EDS. Dell kocht EMC. Google kocht Motorola, Android, YouTube en DoubleClick. Facebook kocht WhatsApp. Workday kocht Platfora. SalesForce kocht Krux. Bloomreach kocht Hippo. Criteo kocht Hooklogic.

Benauwd

Een voorbeeldlijst die verre van compleet is. Maar wel heel belangrijke overnames. Hoe moet je hier als privé- en zakelijke klant naar kijken? Moeten we het hier benauwd van krijgen?

Vooropgesteld dat je er niet veel aan kunt doen. Veel overnames zijn daarbij goed voor de klanten. Schaalvergroting en investeringen leiden tot een grotere stabiliteit en lagere kosten. Dat is goed nieuws. Er zijn helaas ook mindere aspecten te benoemen. Als je persoonlijke gegevens verhandeld worden dan vind ik dat niet kunnen. Als de nieuwe eigenaar het product als embedded in eigen software opneemt en het onderhoud opzegt, dan zal je daar flink last van hebben. Als de nieuwe ontwikkelingen van het product koppelverkoop met zich meebrengt dan moet je er wellicht ook afscheid van nemen. Ook kan er sprake zijn van afname van concurrentie en monopolisering. Qua privacy en bedrijfsmatigheid zitten er dus wel degelijk haken en ogen aan.

Het kan dus zeker geen kwaad, als je een nieuwe leverancier of product overweegt, vooraf goed in te schatten of er overnamekansen zijn en zo ja, wat het voor je betekent. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Hans van Buuren, Enterprise Architect

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in