Home Ondernemen & Business De beste wensen voor 2015

De beste wensen voor 2015

85

Het jaar 2014 loopt ten einde en dat merken we aan de jaarlijks terugkerende rituelen. Menig salesmanager klopt nog snel even op een paar deuren, in de hoop de omzet toch nog goed te maken. IT managers die niet op hebben zitten letten, kopen van een restbudgetje nog snel wat extra storage, opleidingen of licenties. En in de media vinden we de eerste lijstjes van 2014  in de categorie van ‘ de beste dit, de grootste dat, de  snelste zus en het opmerkelijkste zo’.  En binnenkort is dan ook weer de niet te vermijden top-2000 op de radio te horen. Dezelfde grijsgedraaide nummers als vorig jaar, met een enkele uitzondering daargelaten.
De echte planners onder ons zijn al druk bezig met voorbereidingen voor 2015. En ook in de privé-sfeer vallen voorzichtig de  woorden ‘goede voornemens’ en ‘wensen voor 2015’.  Ook daar vast het bekende riedeltje van Stoppen met Roken, Minder Eten, Meer Sporten en een betere Work-Life Balance.

En wat zouden wij professioneel nou in 2015 willen? Hieronder mijn wensenlijstje, en in de comments de ruimte voor de uwe:

  1. Geen gezeur meer in 2015

Een oprechte wens: laten we vooral ophouden met zeuren. Zeuren over techniek, over updates, over ‘ waarom dat niet kan’. Zaniken over ‘dat wilt u wel, maar staat niet in de SLA’, ‘Daar moet u licenties voor kopen’  en wat dies meer zij. Laten we als vertrekpunt nemen dat we klantwensen zo goed mogelijk gaan honoreren, en dat we de klant niet lastig gaan vallen met allerhande technische details en gedoe. Principes als pay per use, schaalbaarheid en betrouwbaarheid- garanties mogen in 2015 toch vanzelfsprekend zijn?

  1. Sturen op echte kwaliteit

Al eerder hier opgemerkt: zet de klantwens en diens tevredenheid centraal, in plaats van de mooie KPI’s en afgesproken rapportages.  Als die klantwensen zo goed mogelijk gehonoreerd worden, volgt zijn tevredenheid vanzelf.

  1. Alleen betalen voor echte toegevoegde waarde

Laat de waarde van het product of dienst nou eens leidend zijn in de financiële verhoudingen tussen klant en leverancier, in plaats van kosten, tarieven of kortingen.  Als leveranciers hun klantrelaties kunnen opwaarderen tot een echt partnership, waarbij de toegevoegde waarde centraal staan, zullen zij wellicht verrast zijn over de veel hogere marges die zij weten te realiseren.

  1. Werven op basis van competenties

In een wereld waarin techniek snel verandert, hanteren we maar al te graag het checklistje van eerder uitgevoerde kunstjes bij het aantrekken van arbeidskrachten. En dat terwijl het technische kunstje van vandaag, morgen volstrekt verouderd en waardeloos is.  Laten we in 2015 nou echt eens gaan werven op basis van competenties, en de ‘heeft u dat al eens eerder gedaan?’- vraag minder belangrijk laten zijn.

  1. Weer terug naar de kern van de methodes in 2015

De afgelopen jaren zijn we ook op het gebied van methodes en technieken behoorlijk verwend: ITIL, Prince2, en meer recent SCRUM en – de nieuwste hype- LEAN IT. Deze methodieken hebben het beste met de mensheid voor, maar hebben als nadeel dat ze steevast gepaard gaan met goeroes en hun grote groepen volgelingen. En dat terwijl de kern  relatief eenvoudig uitlegbaar is.  In plaats van de letter van de wet centraal te stellen, zou het de sector sieren terug te gaan naar de geest: de klant centraal stellen, alleen dingen doen die een hoge toegevoegde waarde hebben en duidelijke afspraken maken over resultaten, rollen en verantwoordelijkheden.

Ik wens een ieder een geweldig 2015!

François van Heurn is zelfstandig ICT manager en – adviseur. Vanuit zijn achtergrond als econoom blijft hij zich verbazen over de moeite die organisaties dagelijks getroosten om rendement uit hun ICT investeringen te halen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in