Home Innovatie & Strategie Een nieuwe manier van werken na de coronacrisis

Een nieuwe manier van werken na de coronacrisis

346

In maart 2020 trokken we de deur van het kantoor achter ons dicht. We wisten echter niet dat sommigen van ons ruim een jaar niet zouden terugkeren. En wat voor een jaar! Nu we geleidelijk uit de lockdown komen en hopen op een leven zonder gevaar voor coronabesmettingen is het moeilijk om niet te reflecteren. Bij Experian hebben we deze gelegenheid aangegrepen om onze manier van werken opnieuw onder de loep te nemen.

Cultuur

We hebben veel feedback van onze medewerkers gekregen en het is duidelijk dat ze, waar mogelijk, een zekere mate van flexibiliteit willen behouden. Maar dat geldt ook voor de cultuur van samenwerking en innovatie die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Een nieuw hybride werkmodel zal daarom een belangrijke rol spelen voor al onze werknemers.

Samenwerkingsruimten

Bij Experian staat de beveiliging en bescherming van data centraal. Daarom nemen wij alle mogelijke voorzorgsmaatregelen in de manier waarop ons hybride model is opgezet voor onze managers en medewerkers. Terwijl sommigen van ons de flexibiliteit hebben om vanuit huis te werken, hebben we ook bepaalde functies die op kantoor moeten worden uitgevoerd. Degenen die op kantoor werken, kunnen we andere voordelen aanbieden, zoals flexibele werktijden en samenwerkingsruimten.

De coronacrisis heeft het tempo van innovatie voor verschillende manieren van werken een boost gegeven. Dit biedt ons de kans om opnieuw invulling te geven aan wanneer en hoe we werken.

Flexibel werken en mensen vooropstellen

Wanneer de deuren van ons kantoor weer voor iedereen opengaan, zullen we onze mensen de gelegenheid bieden om te werken op een manier die voor iedereen prettig is. Dat houdt voor sommigen in dat ze thuis kunnen werken, op kantoor of een combinatie van beide. Voor anderen betekent dit meer flexibiliteit in hun uren op kantoor. Ons doel is om het juiste evenwicht te vinden door werknemers de vrijheid te bieden om het werk in te richten op de manier die het beste bij hen past.

We zijn naarstig op zoek naar nieuwe manieren om data in te zetten om levens te veranderen en aan een betere toekomst te bouwen. Dankzij onze krachtige combinatie van slimme mensen, waardevolle data en geavanceerde technologie kunnen we dingen doen waar anderen niet toe in staat zijn. Daarom willen we dat onze werkcultuur het verschil maakt voor onze collega’s.

Balans

Een collega van me bij Experian Nederland, Benidine De Kock, zei het volgende over haar ervaringen met thuiswerken tijdens de pandemie: “In deze periode moest ik mijn draai vinden als kersverse moeder. De mogelijkheid om op efficiënte wijze vanuit huis te werken was voor mij van onschatbare waarde. Hierdoor kon ik een mooie balans vinden tussen mijn werk- en privéleven. Ik ben dankbaar dat we die flexibiliteit in het nieuwe hybride werkmodel van Experian behouden. Werken op basis van een flexibel schema dat het beste aansluit op de momenten waarop ik het meest productief en gemotiveerd ben, zorgt ervoor dat ik extra tijd aan mijn gezin kan besteden.”

Een hybride werkmodel

Het kantoor zal een andere rol gaan spelen. We zijn van plan om optimaal gebruik te maken van samenwerkingsruimtes. We willen ervoor zorgen dat mensen de ruimte hebben en tijd vrijmaken voor connectie met hun teams, al is het maar op ad hoc-basis. Het kantoor wordt een omgeving voor teamvergaderingen en samenwerking. Dit zal ons helpen om onze speciale en levendige bedrijfscultuur in stand te houden.

Terugkijken op de lockdown en daar lering uit trekken is van essentieel belang geweest voor ons nieuwe plan voor flexibel werken. Elke collega heeft de situatie weer anders ervaren en heeft daarom in de toekomst weer andere opties nodig.

Videovergaderen

Het is ook een tijd geweest waarin bedrijven meer dan ooit tevoren connectiviteitstechnologie moesten omarmen. Videovergaderen is uitgebroeid tot een vast onderdeel van ons leven. En het is geweldig om vaker de gezichten van collega’s in alle delen van de wereld te zien. Technologie kan ons dat bieden, maar er moest een pandemie aan te pas komen voordat we de mogelijkheden volledig omarmden.

Arbeidsmarkt

De opkomst van thuiswerken en ons nieuwe hybride werkmodel is ook van invloed op de manier waarop we personeel werven. Voor de coronacrisis voltrok dit proces zich hoofdzakelijk in de regio rond ons fysieke kantoor. De nieuwe thuiswerkstructuur stelt ons echter in staat om de vijver waarin we naar talent vissen uit te breiden naar buiten die regio, omdat het niet meer nodig is om iedere dag naar Den Haag te reizen. Op deze manier hopen we nog meer vaardige professionals met verschillende achtergronden en ervaringsniveaus toe te voegen aan het team van Experian Nederland.

Werkomgeving

Als we als werkgever iets van deze ervaring hebben geleerd, is het dat onze mensen baat hebben bij opties die aansluiten op hun persoonlijke omstandigheden. We willen collega’s een werkomgeving bieden die bij hen past. Op die manier kunnen zij naar hun beste vermogen werken en goede resultaten boeken. Maar het is minstens zo belangrijk dat ze daarmee ook een evenwichtige werk-privé balans hebben die meer voldoening geeft.

Het was een uitdagende periode, maar we kunnen deze ervaringen in ons voordeel gebruiken. We moeten de situatie omarmen en bouwen aan een werkomgeving die geschikt is voor de 21e eeuw.

Veronica Flyckt, directeur Experian Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in