Home Ondernemen & Business Een software lidmaatschap, het is gewoon even wennen

Een software lidmaatschap, het is gewoon even wennen

66

Vanuit mijn opvoeding kreeg ik mee dat als je iets wilt hebben, je ervoor moet sparen. Pas als je genoeg hebt gespaard kun je het product kopen. Vaak betekende dit, dat ik pas veel later over het product kon beschikken en regelmatig werd mijn wens alweer verdrongen door een volgende wens, nog voordat ik het benodigde geld bij elkaar had gesprokkeld. Niet dat het aantal wensen daarmee afnam, integendeel. Hoe meer ik had gespaard hoe meer, veelal kostbaardere wensen, erbij kwamen. In onze huidige ‘snelle’ maatschappij werkt het anders, we willen direct kunnen beschikken over een product en het kunnen vervangen zodra er een nieuwe of verbeterde versie beschikbaar is. Al jaren spelen bedrijven hierop in en bieden verschillende mogelijkheden om over hun product te kunnen beschikken zonder er eerst voor te hoeven sparen.

Toen ik jaren geleden mijn eerste computer kocht, kreeg ik van de leverancier al de mogelijkheid om het apparaat niet te kopen maar te leasen. Dit bood mij de mogelijkheid het gespaarde bedrag niet in één keer aan de beoogde hardware uit te geven maar in maandelijkse termijnen. Hetgeen betekende, dat ik zelfs een snellere computer kon kopen met wat leuke uitbreidingen en de benodigde software. Ik betaalde dan in drie jaar wel wat meer, maar het gaf mij de flexibiliteit die ik als startend ondernemer heel goed kon gebruiken. Waarschijnlijk veroorzaakt door mijn nog altijd diepgewortelde opvoeding, deed ik het toch niet.

Ik wilde mij niet committeren aan een maandelijkse betaling voor een periode van 3 jaar in de wetenschap dat ik waarschijnlijk al veel eerder zou willen upgraden. Ik wilde altijd voorop kunnen lopen en de vrijheid hebben zelf het juiste moment te bepalen om opnieuw te investeren. Het juiste moment afwachten is wat veel mensen proberen te doen. In de hoop zo lang mogelijk van het product gebruik te kunnen maken zonder het gevoel te hebben achter te lopen of gedwongen te worden door de markt of klanten om te upgraden. Het gereedschap waarmee je dagelijks werkt moet eigenlijk voortdurend aansluiten op je professionele behoefte, je moet bijblijven en wilt vernieuwend zijn.

Tegenwoordig bieden steeds meer bedrijven hun producten aan in de vorm van een lidmaatschap. Je wordt dan geen eigenaar van het product, maar betaalt een vooraf afgesproken bedrag voor de periode dat je het product wilt gebruiken. Heb je het product niet meer nodig, dan zeg je simpelweg je lidmaatschap op. Als je software koopt wordt je overigens sowieso geen eigenaar, je koopt enkel het recht om de software te mogen gebruiken, voor altijd maar zonder upgrades. Een verschil ten opzichte van leasen is dat je direct zaken doet met de maker van het product. Omdat deze graag wil dat je de software blijft gebruiken, word je tussentijds op de hoogte gehouden van ontwikkelingen en zijn ook upgrades inbegrepen in het lidmaatschap. Je bent dus altijd actueel en hebt de beschikking over de meest recente versie. Precies wat je als professional nodig hebt.

Ook ik moest even wennen aan het idee en had aanvankelijk een vreemd gevoel bij de gedachte dat ik niet meer de eigenaar ben en geen beschikking meer heb over de software na afloop van mijn lidmaatschap. Eigenlijk best gek want ik heb al diverse lidmaatschappen, bij Ziggo, bij Vodafone, KPN en mijn gas, licht en water, eigenlijk ook een lidmaatschap. Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat er veel meer voordelen zijn dan nadelen. Het is gewoon nog even wennen.

Inmiddels ben ik al geruime tijd een gebruiker van Microsoft Office 365 en ben ik een zeer tevreden abonnee van Adobe Creative Cloud. Iedere upgrade is nu een feestje, zonder pijn in mijn portemonnee.

Pieter van Helvoirt, Digital Media Consultant Adobe

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in