Home Innovatie & Strategie Een wereld zonder computers

Een wereld zonder computers

147

Ik ben in Duxford, Engeland, op een oud vliegveld uit de Tweede Wereld Oorlog –  een van de onderdelen van het Imperial War Museum. Het is een beroemd vliegveld. De eerste operationele Spitfire, een juweel van een jachtvliegtuig dat de overwinning van The Battle of Britain bewerkstelligde, werd afgeleverd aan het 19de  Squadron waar Douglas Bader (ook weer zo’n icoon, u weet wel de man met twee kunstbenen die ondanks die handicap toch jachtvlieger was) de scepter voerde.

Ik zwerf hier dagen rond en ben helemaal ondergedompeld in mijn grote hobby: vliegtuigen en vliegen in alle aspecten. En dat alles op deze historische plek, zonder computers! Nou ja, ik had toch stiekem mijn iPad bij me, maar heb die al meer dan een week niet aangeraakt. En dan doe ik dat ding gisteren toch maar weer eens aan, en ja hoor daar is een mail of ik er aan wil denken een blogje te schrijven voor BlogIT. Heb ik weer.

Nu ben ik al een maandje uit de routine dus vroeg ik me af wat zou een onderwerp kunnen zijn?

Eigenlijk lag dat voor de hand: ik loop al bijna een week rond in een wereld zonder computers! En dan bedoel ik niet dat ik mijn Mac-jes niet gebruik, maar ik bedoel dat alles wat op dit enorme vliegveld wordt tentoongesteld en tot 1945 – 46 ontworpen werd, zonder computers gebeurde! Wij zeggen dikwijls dat ontwikkelingen tegenwoordig zo snel gaan. Nou, als u bedenkt dat op 17 december 1903 de gebroeders Wright hun eerste vlucht van 60 seconden over 260 meter maakten, en zo’n 30 jaar daarna juwelen als de Spitfire jager of de Lancaster – de viermotorige onverwoestbare bommenwerper – werden ontwikkeld met behulp van de rekenliniaal, dan zullen onze voorouders dezelfde opmerking over de snelle ontwikkeling ook in hun tijd hebben gemaakt.

Als je onder zo’n Lancaster bommenwerper staat en de vier enorme Rolls-Royce Merlin XX V-12 27 liter motoren die de propellors aandrijven op je in laat werken, wanneer je de cockpit bekijkt met al die analoge instrumenten of het instrumentenpaneel van de flight-engineer volgepropt met analoge technologie. Als je de plek van de navigator bekijkt, die zonder GPS maar in zogeheten dead-reckoning mode met behulp van niet zo nauwkeurige analoge meetinstrumenten, zijn rekenliniaal en rekenschijf toch maar in staat was om nauwkeurig een kist van zijn basis in Engeland tot een doel diep in Duitsland en terug te navigeren, dan realiseer je je opeens (ook ik die meer dan 40 jaar met computers werk), dat er een wereld zonder computers heeft bestaan en kan bestaan.

O ja, en bedenk wel, dat het hele vliegtuig werd ontworpen zonder gebruik te maken van computers. Hoe? Er werd gebruik gemaakt van honderden engineers die achter een tekentafel stonden en naast het tekenen van een onderdeel, dat onderdeel ook echt ontwierpen, berekenden en in het grote geheel lieten passen. Het schijnt dat je in die tijd kon beschikken over veel grotere aantallen goed opgeleide ontwerptechnici dan vandaag de dag, dus blijkbaar was in die tijd dat beroep nog “cool” en “vet”.

Van idee tot productie was een jaar nodig. Ik geef toe, het resultaat was geen Joint Strike Fighter (JSF), maar vergis je niet, geprojecteerd in de tijd was die Lancaster net zo complex en imponerend. En dat in een wereld zonder computers!

Hans Appel, Professor Computer Science & Sensor Technology. Hanze University of Applied Sciences, Groningen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in