Home Ondernemen & Business Eenrichtingstransparantie

Eenrichtingstransparantie

41
communicatie

De laatste tijd is het me weer opgevallen, dat steeds meer IT-bedrijven zo goed mogelijk de informatie willen controleren die naar buiten gaat. Toen ik nog journalist was, vond ik dat al heel vervelend. En kennelijk is het tegenwoordig nog een stuk erger geworden.

Toen ik onlangs de Data News Awards for Excellence (waar de Computable Awards zo een beetje naar gemodelleerd zijn) bijwoonde, stuurde een bedrijf als Apple zijn kat: de Apple-fanaat van de redactie nam in plaats van het bedrijf de prijs in ontvangst. En ook bij Google was het niet de Belgische baas die de prijs kwam afhalen. De reden: blijkbaar mogen de lokale mensen van deze bedrijven niet te veel in de kijker lopen.

Toen ik als journalist actief was, overkwam me het ook al vaak: kwam ik op een beurs of een bijeenkomst van een distributeur en wilde ik vragen stellen aan de vertegenwoordigers van de bedrijven die daar waren, dan klapten ze dicht zodra ze doorhadden dat ik journalist was. Ze verwezen me naar een officiële woordvoerder. Ook al stelde ik bijvoorbeeld alleen maar de vraag welke producten ze op die beurs specifiek promootten. Of een andere onschuldige vraag. Bij sommige bedrijven is het zo erg, dat lokaal niemand nog een commentaar mag leveren of een ‘quote’ mag geven aan een journalist. Commentaren of citaten moeten eerst in het Engels vertaald worden en door iemand in Amerika gefiateerd eer ze gebruikt mogen worden.

Totaal belachelijk uiteraard. Alsof de country manager van een Belgische vestiging niet zou weten wat hij kan of mag zeggen. De angst is natuurlijk dat deze persoon iets zal vertellen dat de beurskoers van het bedrijf kan beïnvloeden.

Deze houding staat in schril contrast met de totale transparantie die norm geworden is in onze maatschappij. Via Facebook en andere sociale netwerken geven mensen hun hele hebben en houden bloot, en de bedrijven die  hun personeel muilkorven, zijn er als de eersten bij om de gegevens van iedereen te gebruiken en te gelde te maken.

Toen Eric Schmidt nog CEO van Google was, zei hij ooit dat privacy iets voor misdadigers is. Als je niets te verbergen hebt, moet je niet bang zijn dat al je informatie op straat ligt. Wat hebben bedrijven als Google dan wel te verbergen, dat ze hun eigen mensen beletten te praten? Of waarom hanteren ze anders deze eenwegstransparantie?

José Delameilleure, directeur van het IT Marketing & Communications departement van Across Technology

2 REACTIES

  1. …niet alleen IT-bedrijven – veel grote bedrijven.
    Verder, leg eens een lijst aan in wat burgers verschillen van bedrijven, wat betreft hun rechten, plichten en behandeling door de drie machten in het democratisch proces.

    De lijst zal ellenlang zijn en zet veel begrippen op zijn kop.

  2. Beste José,
    Bij NETGEAR kan u vandaag terecht met uw vragen bij de lokale vertegenwoordiging. Wat NETGEAR betreft is dat ook de taak van die lokale afvaardiging. Elke werknemer moet in staat zijn de visie van het bedrijf en de lokale implementatie ervan toe te lichten.
    Wat mij betreft staat de deur dus open voor uw vragen.
    Mvg,
    Lander Smekens
    Country Manager NETGEAR Belgium

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here