Home Innovatie & Strategie eHealth vraagt om nieuwe functie: eHealth Application Engineer

eHealth vraagt om nieuwe functie: eHealth Application Engineer

57
data

Onder de noemer A Digital Agenda for Europe wil de EU dat eHealth snel een positieve bijdrage levert aan de kwaliteit en efficiëntie van de gezondheidszorg. In de praktijk staan tijd- en kennisgebrek de snelle implementatie van eHealth in de weg. Hoe kunnen zorgmanagers de toepassing van eHealth binnen hun organisaties aanjagen? Door te leren van de manier waarop andere sectoren omgaan met automatisering.

Goed nieuws! Sinds juli 2014 rollen er weer auto’s van de band in onze enige Nederlandse autofabriek in Born. Het zag er donker uit toen Mitsubishi in 2012 de stekker uit de productie van de Colt trok. Dankzij een overname door VDL Nedcar maakt men in Born tegenwoordig Mini’s voor BMW. Dat is geen sinecure, want dit betekent ingrijpende veranderingen in alle machines en robots. De directie van VDL doet dat natuurlijk niet zelf, daar huurt men een Robot Application Engineer voor in. Dit is een specialist in het ontwerpen, aanpassen en installeren van industriële productierobots.

Over snelheid gesproken: VDL Nedcar bouwde de fabriek in slechts twee jaar tijd om. Dat had de volle aandacht, want bij VDL weet men dat automatisering het productieproces verbetert en versnelt. Dat vermindert de productie- en arbeidskosten. Slimme robots kunnen bovendien maatwerk leveren. De auto’s voldoen zo beter aan de wensen van de klanten. Daardoor verkoopt BMW meer Mini’s.

In hetzelfde jaar dat VDL in Born aan de slag ging, 2012, lanceerde de Europese Commissie het eHealth Action Plan 2012-2020. Dit voorziet in een plan van aanpak om de positie van patiënten en zorgverleners te versterken, apparaten en technologieën te koppelen en te investeren in gepersonaliseerde zorg. Hoe staat het daarmee na twee jaar?
Welnu, de implementatie van eHealth ging niet zo voortvarend als het ombouwen van de autofabriek. Goed, het risico is natuurlijk erg groot. Het is minder erg wanneer een auto niet 100% van de band rolt dan wanneer een patiënt niet 100% beter wordt. Maar bij eHealth gaat het niet alleen om robots in de operatiekamer. Zorgmanagers zien vooral data-analyse als focusgebied voor eHealth. Automatisering en digitalisering leveren een overvloed aan real-time data op. Het centraal verzamelen, verwerken en analyseren daarvan maakt het nemen van snelle, goed onderbouwde beslissingen mogelijk. Dat verbetert zowel onderzoek als behandelingen. Bovendien helpt het ook gezondheidsproblemen te voorkomen.

De uitdaging ligt erin dat deze data niet alleen komt uit patiënteninformatiesystemen en de bedrijfssystemen van de zorginstelling. Ook de historische patiënteninformatie is van belang en deze zit vaak nog in papieren dossiers. In toenemende mate komen de gegevens echter ook uit allerlei persoonlijke apps voor het meten van de gezondheid en apparaten voor zorg op afstand.

Het verzamelen en analyseren van gezondheidsdata is alleen mogelijk als deze informatiesystemen goed samenwerken.Daar zit nu juist de crux. Volgens het onderzoek The Challenge of Speed in Healthcare van de Economist Intelligence Unit (EIU) is technologie de belangrijkste impuls voor verandering binnen de gezondheidszorg. Maar het effectief koppelen van bestaande en nieuwe technologieplatformen is volgens het EIU juist het grootste knelpunt voor eHealth. Waarom kan men die blokkade niet wegnemen? Omdat volgens het onderzoek binnen veel zorginstellingen de doelstelling van eHealth niet duidelijk is en het de relevante managers aan tijd en kennis ontbreekt.

Terug naar de autofabriek in Born. Ook daar moest men bestaande systemen en apparaten aanpassen aan een nieuwe situatie. Het management van VDL ontbrak het ook aan tijd en kennis om de robots en machines aan te passen. Maar omdat de doelstelling hen duidelijk voor ogen stond, was het vanzelfsprekend om daar specialisten voor in te huren. Zo kreeg men de omslag in twee jaar voor elkaar. Zorginstellingen die de waarde van eHealth inzien houden het doel om dit bereiken voor ogen. De volgende stap is dan logisch: zet een eHealth Application Engineer in om het proces te ontwerpen, aan te passen en te implementeren.

Pieter Rahusen, Ricoh

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here