Home Innovatie & Strategie Eigenlijk slechts een trend in 2013

Eigenlijk slechts een trend in 2013

49

We startten een nieuw kalenderjaar. En met die start waren er de onvermijdelijke trend opsommingen. Wij analisten vallen over elkaar heen in het benoemen en zo ingewikkeld mogelijk beschrijven van de trends op het gebied van IT en Telecom. En los van het feit dat dit een heel mooi moment is om jezelf als marketwatcher te presenteren en profileren heb ik er een zekere weerzin bij.

Ik zal het proberen uit te leggen.
Cloud, Social, Crowd, Consumerization, Bring Your Own, Big Data, Intimate Interaction, Act individual and think Global, One solution, Unified collaboration, Agile Innovation, Re-sourcing, Business-driven IT, Lean IT, App-store Eco systems, Internet of Things, Mobile world. Zo maar een greep uit de trends die nu beschreven worden. Zoek ze gerust op via uw favoriete search engine. U zult er velerlei uitleg bij krijgen. En ik zal alvast wat verklappen: Ik heb er een paar verzonnen!
Het lezen en nadenken over deze trends is geen verloren tijd. Wat mij echter opvalt is dat ze vaak als min of meer autonome  processen of ontwikkelingen worden neergezet. En ik vrees dat het toch wat anders is.

Mijn punt:
Vrijwel alle beschreven trends hangen in een aantal opzichten met elkaar samen. Dat is geen wereldnieuws natuurlijk! De echte – meer structurele – ontwikkelingen daarachter zou ik graag als mega trend of basispatroon willen bestempelen.

User centric
En als u, beste lezer, nu een echte eye-opener zou verwachten van deze schrijver, dan moet ik u teleurstellen. We zien namelijk het basis patroon dat ik hier onder de aandacht wil brengen allemaal wel ontwikkelen. Ik bedoel hier: User centric. Sorry, ik kan het niet beter in het Nederlands uitdrukken en het smoelt in onze taal eigenlijk ook minder.

Want één van de grote verschuivingen die ik de laatste jaren steeds duidelijker kan waarnemen is dat de gebruiker in het IT-landschap nu echt de centrale rol gaat krijgen. En dan komen de trends die daarmee samenhangen:

  • Cloud-diensten, want gebaseerd op gemak voor de gebruiker
  • BYO, want dat wil de gebruiker,
  • Social, want zo is de mens/de gebruiker,
  • Individual, want iedereen is verschillend en wil zo ook benaderd worden,
  • Mobile, omdat we altijd en overal ‘on’ willen zijn,
  • Informed, omdat we zoveel mogelijk verantwoorde beslissingen en acties willen maken,
  • Connected, want we willen niets missen.

Zeker. Ik mis hier zaken. Maar het patroon lijkt me duidelijk – en dat wisten we dus allemaal al.

Ruud Alaerds is directeur van Keala Consultancy

3 REACTIES

  1. Dag Ruud,

    Los van de gebruikte terminologie. Je kunt een aantal patronen herkennen die ook bij de introductie van de PC in de jaren 80 van de vorige eeuw zichtbaar waren.

    Vriendelijke groet,
    Leon

  2. Fantastisch, ongelooflijk geestig.
    Deze lijn over de “User Centric” evolutie van ICT is inderdaad ironisch, elk product in het winkelrek en elke “software against people” installatie zie je inderdaad nergens nog de behoeften van de gebruiker. Recente studie toont aan dat niemand behalve Apple geld verdiend aan Apps en dat alles nog meer “gestandaardiseerd” wordt. We gaan inderdaad naar een omslagmoment want de huidige uitgemolken koe biedt geen oplossingen. Het beste voorbeeld is de explosie van BI leveranciers omdat de boekhoudpakketten barslecht zijn. Het taalgebruik verdoezelt de stilstand: neem een brochure van GEIS (timesharing uit 1970) en leg een SaaS brochure ernaast: zoek dan de 7 verschillen!
    We hebben inderdaad terug een omslagmoment nodig want we stevenen volledig af op de terugkeer van de uithuizige mainframe die voor ons beslist wat we mogen doen.

  3. Beste Leon en Jan,
    Ik zie hetzelfde. Eigenlijk als veel zaken zie je een lange termijn golfbeweging. En ja we gaan weer een jaartje of 30 tot 40 terug en zien dan nu voorzien van nieuwe techniek dezelfde patronen terugkomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in