Onze kinderen groeien op met internet, smartphones, spelcomputers en tablets. Het percentage jongeren dat thuis toegang heeft tot internet is de afgelopen jaren gestegen tot bijna 100%. Van de 12-18 jarigen gebruikt 96,4% bijna dagelijks het internet. Bijna iedereen van deze groep is actief op sociale media. Meisjes (89%) zijn vaker dagelijks actief op sociale media dan jongens (76%). Het internet is niet meer weg te denken uit hun leven. Bovendien zijn kinderen steeds jonger online actief, maar liefst 78% van de peuters en kleuters is gemiddeld 22 minuten per dag online.(CBS, 2017).
Cyberpesten
Voor kinderen is het internet een rijke bron van vermaak. Ze kunnen YouTube-video’s bekijken, Facebookgesprekken voeren, foto’s delen op Instagram en online gamen. Maar van virussen, hackers, malware en e-mailspam hebben zij doorgaans weinig kaas gegeten. Om over cyberpesten en privacy-issues nog maar te zwijgen. Wist u dat, volgens het CBS, maar liefst 17.3% van alle cybercrime slachtoffers tussen de 15 en 24 jaar oud is? Het is daarom belangrijk dat kinderenzo vroeg mogelijk op een verantwoordelijke manier leren omgaan met digitale media. Alleen op deze manier kunnen we gedragsverandering creëren. En ervoor zorgen dat kinderen op een verantwoorde wijze deelnemen aan de digitale kennismaatschappij.
Jeugd
Scholen kunnen een belangrijke rol spelen in voorlichting over cybercrime. Zij zijn in staat om de jeugd te leren omgaan met online etiquette, hun persoonlijke data en andere cybersecurity vraagstukken. Echter is hetdroevig gesteld met de educatie rondom privacy- en securityissues. Kennis over cybercrime en hoe je moet omgaan met de risico’s wordt in het huidige onderwijssysteem niet of nauwelijks bijgespijkerd. Informatica is geen verplicht schoolvak. Lang niet alle scholen bieden het aan.
Leraren bijscholen
Desondanks zal digitalisering bijna elk aspect van de samenleving radicaal veranderen. Leraren zullen daarom moeten worden bijgeschoold om leerlingen meer richting, stimulans en inhoudelijke bagage te geven op het gebied van cybersecurity. Het is belangrijk dat leerkrachten in staat worden gesteld zelf te begrijpen waar het om gaat, wat hun leerlingen moeten weten en hoe ze deze kennis het beste kunnen overbrengen. Het gaat hierbij niet om het opleggen van regels maar kinderen al op jonge leeftijd te laten begrijpen wat de impact is van cybercrime. En hoe je kunt voorkomen dat je slachtoffer wordt. Alleen door samen te werken met de overheid en scholen kunnen we dit toenemende maatschappelijke probleem aanpakken en een veiligere digitale omgeving creëren.
Kwetsbaarheid
Uiteraard is educatie op het gebied van cybercrime niet alleen belangrijk voor de jeugd, maar ook voor volwassenen. Gezien de meeste dreigingen zich als een kettingreactie verspreiden over netwerken is het cruciaal dat iedereen binnen de samenleving op de hoogte is van de risico’s. Als wij een kansrijke samenleving willen blijven zullen we ons weerbaar moeten maken tegen de gevaren die het internet met zich meebrengt. En zorgvuldiger moeten omgaan met digitale gegevens. Als we dit niet doen zijn we kwetsbaar voor bijvoorbeeld het stelen van privacygevoelige gegevens, identiteitsfraude, openbare storingen of imagoschade.
Geziende mens meestal de zwakste schakel is in de strijd tegen cybercriminelen, is het belangrijk dat we niet alleen werken aan bewustwording maar ook aan gedragsverandering. Door de jeugd al vroeg voor te lichten kunnen we samen bouwen aan een generatie die cybercriminaliteit een stap voor blijft.
Dirk Cools, Country Manager Benelux bij G DATA