Home Ondernemen & Business Elke onderneming zijn eigen Mieke Telkamp-moment

Elke onderneming zijn eigen Mieke Telkamp-moment

148

Soms moet je als onderneming weer even terug naar de bron; waarom doen wij de dingen die we doen? Wat is onze rol, voor ons zelf, voor onze klanten en voor de wereld om ons heen? Noem het een Mieke Telkamp-moment. Maar het is goed om geregeld pas op de plaats te maken en met alle medewerkers weer fris naar je eigen ‘waarheen, waarvoor’ te kijken.

Als ICT-dienstverlener zijn we dagelijks met technologie bezig. Als je niet oppast, ga je na verloop van tijd denken dat dit je core-business is: dat je op de wereld bent om systemen te verkopen. Voor je het weet heb je het dan met klanten vooral over kernels, processoren en interfaces. Om dat te voorkomen, zijn wij begonnen met een programma om ons weer te focussen op de werkelijke waarde van ons bedrijf. Wij gebruiken daarvoor een combinatie van de methodes van Franklin Covey (‘7 habits of highly effective people’) en Mahan Khalsa (‘Helping clients succeed’).  Iedere onderneming moet natuurlijk zijn eigen methode en theorie kiezen; als je maar kiest.

Het hoort bij elke ontwikkelingsfase
Zo’n pas op de plaats hoort wat mij betreft bij de ontwikkelingsfase van elke onderneming. Projecten zijn nu anders dan toen wij in 2002 startten. Bijvoorbeeld door cloudcomputing is het niet meer nodig om eens in de drie, vier jaar systemen te upgraden. Nu kun je verder vooruitkijken en de basis creëren voor de bedrijfsstrategie van de komende tien jaar. Onze gesprekspartners zijn ook anderen. Vroeger zaten we voornamelijk met de IT-afdeling aan tafel, nu praten we met bestuurders. Dat gesprek heeft een andere scope en een ander vocabulaire. Ook de impact van projecten is anders. De ICT-oplossingen helpen klanten bij hun antwoord op de veranderende wereld, soms leveren ze zelfs een bijdrage aan bredere maatschappelijke uitdagingen.

Enig giswerk over de bedoeling
Er zijn verschillende manieren om samen te werken met je klanten. Je kunt de klant precies vertellen hoe het moet en een opdracht volgens je eigen richtlijnen en ideeën uitvoeren. Andersom kan ook: de klant laten vertellen hoe hij het wil en dat zo uitvoeren, met enig giswerk over de exacte bedoeling en uitwerking. Methode drie is om gezamenlijk aan de slag te gaan om oplossingen te realiseren die de klant daadwerkelijk helpen zijn doelstellingen te bereiken.

Het moge duidelijk zijn waar wij voor kiezen. Het is wel belangrijk dat je die instelling en die ‘grondhouding’ verankert in de organisatie. Het 7 habits-programma helpt ons om er een gewoonte van te maken om bijvoorbeeld te focussen op het einddoel en vooral eerst te luisteren naar de klant. Voor de hand liggende gewoontes zou je zeggen, maar het is goed om dat geregeld met alle medewerkers te bevestigen. In de hectiek van alledag kun je dat nog wel eens vergeten. Ik gun dan ook elke onderneming en organisatie zijn eigen Mieke Telkamp-moment.

Marcel Lucker, directeur sales en marketing bij Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in