Home Ondernemen & Business Grote winst uit kleine ergernissen

Grote winst uit kleine ergernissen

75

Is het u wel eens opgevallen hoe ongeduldig iedereen tegenwoordig is? Ik herinner me dat ik vroeger nog wel eens stopte voor een stoplicht, maar als ik nu jongeren door de stad zie draven, drukken ze een, misschien tweemaal op het knopje, en als het licht dan niet direct op groen springt, is hij ‘stuk’ en lopen ze gewoon door. Knopjes die niet direct iets laten gebeuren – daar hebben we echt geen tijd meer voor tegenwoordig.

Op de werkvloer is het nog erger. Even wachten om te voorkomen dat je onder een auto loopt is tot daar aan toe, maar wachten tot een apparaat doet waarvoor hij is aangeschaft, dat vinden we belachelijk. Ik ben daar echt niet uniek in: als ik op een knop klik, verwacht ik dat er iets gebeurt, en niet dat ik me moet afvragen of die pc me wel gehoord heeft. Dat is niet alleen ergernis: wachten kost tijd, en tijd is geld. Hoeveel geld? Nou – veel meer dan je denkt.

Oxford Economics heeft onlangs (in opdracht van Nimble Storage) in de hele wereld onderzoek gedaan naar de hoeveelheid tijd die mensen dagelijks kwijt zijn aan wachten op software. Gemiddeld (!) bleken gebruikers wereldwijd naar eigen zeggen maar liefst 48 minuten kwijt te zijn aan wachten tot een programma is geladen of een applicatie reageert. Weet je wat dat kost? Oxford Economics heeft het even uitgerekend (maar dan alleen voor de VS) en kwam op 7,5 miljard dollar per jaar!

Zo’n bedrag is zó groot dat het meteen weer bijna abstract wordt, maar er is meer aan de hand dan geld alleen. Driekwart van de respondenten (de jongere wat meer dan de oudere) gaf aan dat ze het gevoel hebben niet optimaal te kunnen presteren doordat hun computer hun tempo bepaalt. Bij de jongste generaties geeft bijvoorbeeld de helft aan om die reden bepaalde cloud-applicaties helemaal niet meer te gebruiken – en de schuld daarvoor leggen ze grotendeels bij hun werkgever. Geen prettig idee, als je nu al weet dat het aantrekken en behouden van (IT) talent een van de grootste uitdagingen van de komende jaren wordt.

Zou het kunnen zijn dat we onze aandacht wellicht niet helemaal aan de juiste dingen hebben besteed? Het doet me een beetje denken aan wat Microsoft jarenlang heeft gedaan met Windows: de computers werden steeds sneller, en het OS kon meer en meer en meer, maar opstarten duurde nog steeds lang genoeg om koffie te halen. En dat vonden we allemaal normaal. Tot meneer Jobs met zijn gemankeerde pc zonder toetsenbord kwam aanzetten. Die iPad kon helemaal niks, maar hij startte wel meteen op, en voor je het wist had de halve wereld hem omhelst. Bleek dat we helemaal niet méér functies wilden, maar gewoon functies die het meteen doen als we ze nodig hebben.

In de IT is het wegnemen van ergernissen minstens zo belangrijk als het vervullen van wensen. Niemand gebruikt IT voor de IT, maar voor de functie die het levert – en dus moeten mensen niet nodeloos tijd kwijt zijn aan wachten tot die functie beschikbaar komt. Dat is niet alleen belangrijk voor de gemoedsrust van de collega’s, het spaart ook aantoonbaar geld uit. Bovendien is het veiliger – want als mensen de oplossingen die het bedrijf ze aandraagt niet meer gebruiken en hun eigen plan gaan trekken, komt er een moment dat er een door rood en onder een spreekwoordelijke auto loopt. Als IT’er zou je er alles aan moeten doen om dat te voorkomen.

Nimble deed onderzoek naar de oorzaken van vertragingen en prestatieproblemen: zie de uitkomsten in deze infographic:infographic_mind_the_gap_def_NL

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in