Home Ondernemen & Business Everywhere commerce: volgende stap na de webshop?

Everywhere commerce: volgende stap na de webshop?

48
commerce

Winkelen en digitale diensten gebruiken op ieder moment. En dit met ieder device (computer, smartphone of wearable) en op iedere manier (via toetsenbord, aanraakscherm, een voice assistant of een chatbot). Dat is de uitdaging van het post-webtijdperk.

“E-commerce begon ooit met de webshop en de pc, maar die tijd is voorbij. Het aantal touchpoints is de laatste jaren sterk gestegen”, zegt Fockema. “Je moet als e-commercespeler nu kunnen omgaan met verschillende customer interfaces. En dat moet niet alleen flexibel gebeuren, maar ook kosteneffectief. E-commerce is nu ‘everywhere commerce’ geworden.”

Klant centraal

Volgens Fockema moet de klant altijd in het centrum staan van de activiteiten. Alleen wanneer een organisatie klantgericht kan denken en handelen en technologie ziet als kans, is het mogelijk innovatieve strategieën te ontwikkelen die ervoor zorgen dat klanten via alle relevante touchpoints te bereiken zijn. Op die manier kun je concurrentievoordeel realiseren.

Dat bleek al tien jaar geleden toen smartphones en apps in opkomst waren. Consumenten omarmen nieuwe mogelijkheden heel snel, en binnen korte tijd weten ze niet beter. Tegelijkertijd hebben ze soms het gevoel dat ze deelnemen aan een testpanel, omdat bepaalde technologieën soms nog in de kinderschoenen staan.

Digital commerce

Toch is het raadzaam om niet te wachten, maar voorop te lopen. Dat wordt vergemakkelijkt door moderne systemen voor digital commerce, die zijn samengesteld uit zogenoemde application programming interfaces, beter bekend als API’s. Dat zijn modulaire stukken software waarbij je de verschillende touchpoints binnen enkele weken een voor een kunt uitrollen. Dat is nieuw en anders dan we nu gewend zijn: nu willen we het product eerst volledig uit laten kristalliseren om er vervolgens achter te komen dat een startup al lang en breed in onze markt bezig is.”

Leer en optimaliseer

Steven Fockema noemt als voorbeeld de Noord-Duitse retailer dodenhof, die relatief laat instapte voor wat betreft e-commerce. “Het bedrijf werkte aan een gedetailleerde strategie om snel online aanwezigheid te realiseren. Hun nieuwe webshop werd in heel korte tijd geïmplementeerd zodat het bedrijf snel live was en van daaruit kon optimaliseren en groeien. dodenhof koos voor deze aanpak op basis van zogenaamde microservices en het commercetools-platform omdat het meer wil dan een online shop. Het wil ook digitale aankopen via de winkels mogelijk maken en medewerkers voorzien van digitale interfaces op de winkelvloer.”

Brede adoptie

Hoewel veel innovaties – waaronder 3D-brillen, spraakassistentie of chatbots nog in de kinderschoenen staan – is er geen reden voor bedrijven om een afwachtende houding aan te nemen. Volgens Fockema gaat het er om creatief te zijn met de mogelijkheden, zodat bedrijven klaar zijn wanneer een nieuwe technologie brede adoptie ondervindt.

“Vast staat dat het aantal interfaces met de consument toeneemt en dat de wereld daardoor complexer wordt. Uiteindelijk kiest de consument zelf hoe hij wil communiceren en producten en diensten wil afnemen. Daarbij zal het gaan om een naadloze ervaring. Een modulair platform, op basis van verschillende microservies, kan daar het best op inspelen.”

Steven Fockema, commercetools

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here