Facebook is dood. Ha ha ha, daar heb je er weer eentje zul je denken! Daar gaan we eens even lekker op reageren. Nou, mooi niet. Na het drastisch afkraken van deze uitspraak op GeenStijl is het uiten van zo’n mening definitief uncool. Dat hij waar is staat niet ter discussie.
Met deze blog wil ik nog maar eens de vergankelijkheid aanstippen van dit soort bedrijven en meteen ook maar de risico’s die eraan verbonden zijn. Hyves bestond tussen 22 september 2004 en 2 december 2013. De onderneming schopte het in die negen jaar tot bijna tien miljoen Nederlandse accounts en een waarde van meer dan veertig miljoen Euro. Tot het opeens over was. En er zijn veel (internet)bedrijven waar dit mee gebeuren kan. En zeker, sommige zijn beursgenoteerd: uw geld kan snel en geheel verdampen!
Waar zit hem dat nou precies in? Volgens mij gaat het om bedrijven met een niet blijvend onderscheidend product waarbij de waarde van de onderneming ligt in het aantal aangesloten afnemers én prijsverlaging niet helpt. Dus denk aan Twitter, WhatsApp, Facebook, maar ook aan leveranciers van gas en licht, kabel, internet en telefonie. Zelfs de supermarkt valt hieronder. Maar bijvoorbeeld niet Philips en Apple. Deze fabrikanten hebben een onderscheidend voordeel, namelijk gepercipieerde kwaliteit. Als hun producten slecht zouden gaan lopen dan helpt een prijsverlaging altijd.
Als de klanten bij een bedrijf zonder onderscheidend product weglopen, dan is het in één keer voorbij. Fijn gevoel bij je Ahold aandelen. Eigenlijk is het gewoon een probleem van alle tijden en niet speciaal aan internet verbonden.
Maar als we objectief kijken, dan loopt het eigenlijk allemaal zo’n vaart niet. In principe komen enorm veel bedrijven voor leegloop en ondergang in aanmerking. In dat licht bezien is Hyves wel een grote knal maar het kan veel erger. Toch is het goed waakzaam te zijn. Er is een trigger nodig waardoor klanten zich niet meer fijn voelen bij een bepaalde aanbieder. Die trigger kan van alles zijn: het publiek veroudert, het bedrijf werkt niet duurzaam, een cabaretier neemt je op de hak, de onderneming wordt voor veel geld verkocht of er is een nieuwe, hippere aanbieder. Als het goede gevoel weg is dan is de klant ook weg. En alle waarde.
Hyves en Buckler zijn natuurlijk sprekende voorbeelden. Wil je investeren, denk dan eens aan bovenstaande. Want wie vertrouwt er op het uitblijven van wijzigende sentimenten? Sinds de komst van internet zijn die standaard! Dus let op je geld en interpreteer de eerste tekenen van verval. Wegwezen!
Hans van Buuren, Enterprise Architect