Home Ondernemen & Business The Facebook Farce

The Facebook Farce

34
Serné Channel Marketing
Ton Serné, eigenaar van Serné Channel Marketing

Laatst las ik een ingezonden brief in een krant waarin schrijver stelde dat het gezegde ‘de geschiedenis herhaalt zich’ beter vervangen kan worden door ‘de mensheid leert niks.’

Daar moest ik aan denken bij de Facebook hype. In de afgelopen jaren hebben we kunnen leren, dat er in de beurshandel een serieuze scheefgroei is ontstaan tussen doel en middel. De oorsprong van de beurshandel was, dat de koers van een bedrijf het middel is om aan te geven wat het bedrijf waard is, terwijl het doel van de belegger was om geld te verdienen aan het uitgekeerde dividend.

Maar in de loop van de jaren kregen we door, dat er op korte termijn veel meer geld te verdienen was door de beurskoers op te pompen, en dus werd het middel beurskoers een doel. De gevolgen zijn bekend, en er zijn voorbeelden te over van bedrijven die zichzelf opgeblazen hebben door met allerlei chicanes de koers op te voeren.

Dit zou nooit meer gebeuren, we hebben ons lesje geleerd, althans, dat was de stemming in beleggingsland. Totdat de gehypte beursgang van Facebook bekend werd. Bent u het niet met het woord ‘gehypt’ eens? Reken dan maar even met me mee:

421.000.000 aandelen van $38 = $ 15.998.000.000,  dat is 100 keer de winst van Facebook.   HONDERD KEER DE WINST!

Er is toch geen zinnig mens op aarde te vinden die denkt dat dit óóit in dividend wordt terugverdiend? Dus kan die investering alleen met koersstijging terugverdiend worden.  En dat is precies wat er de afgelopen jaren fout ging.

Daarnaast is bekend dat de advertentie-inkomsten van Facebook teruglopen, omdat hun ads niet op smartphones gezien worden, terwijl juist het gebruik van smartphones toeneemt ten koste van laptops en PC’s. Hoe onvakkundig kan iemand zijn om daarin te investeren?

Wat is de overeenkomst tussen Facebook en World Online? Juist, dollargeile beleggers die binnen enkele uren hun slag willen slaan om vervolgens hun slachtoffer (Facebook cq World Online) knock-out in de hoek achter te laten. Maar vlak ook de banken niet uit, die denken dat ze weer kunnen doen wat ze enkele jaren geleden ook al deden.

Ik roep het dus nog maar een keer tegen iedereen die wél serieus wil beleggen: leer van het verleden en beoordeel voortaan het bedrijf waar je in wilt beleggen op de te verwachten dividenden, uitgaande van een stabiele koers. Ik doe dat al jaren, en het bevalt me uitstekend!

Ton Serné, Serné Channel Marketing

3 REACTIES

  1. “Maar vlak ook de banken niet uit, die denken dat ze weer kunnen doen wat ze enkele jaren geleden ook al deden.”

    Graag had ik de rol van de banken uitgelegd zien worden.

  2. Was het niet Einstein die zei dat alleen dwazen hetzelfde experiment talloze keren over doen en een andere uitkomst verwachten?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here