Home data & storage Een festival is niks zonder verbinding

Een festival is niks zonder verbinding

50
retailer

Het Festivalseizoen barst weer los. Behalve goede optredens van artiesten, verwachten bezoekers ook een uitstekende connectiviteit. De tijd dat mensen al tevreden zijn met een WiFi-verbinding is passé. Ze eisen tegenwoordig een goede connectiviteit, zodat ze live hun belevenissen via social media kunnen delen. En volgend jaar kan de beleving nog wel eens veel beter zijn als – nieuwe – technologieën met elkaar worden verbonden.

Met zo’n 100.000 bezoekers is het Deense Roskilde Festival één van de grootste rockfestivals van Europa. Met Ruckus Networks leveren we daar openbare hotspots. Dat doen we overigens bij tal van grote evenementen, zoals in Nederland bij de Zwarte Cross en Tomorrowland. Ons adagium daarbij is: hoe groter, hoe beter. Zoals bij het EK Voetbal in Frankrijk in 2016. Daarvoor leverden we voor een fanzone met 80.000 aanwezigen eveneens openbare WiFi. 14.000 gelijktijdige verbindingen werden ondersteund. Resulterend in 1MB bandbreedte naar de gebruikers toe. In uitdagende omgevingen voelen we ons simpelweg thuis als een vis in het water en komt onze expertise naar boven drijven.

Eerste levensbehoefte

De organisatoren van evenementen snappen tegenwoordig ook dat een goede connectiviteit bijna net zo belangrijk is geworden als een goede line-up van aansprekende artiesten. Mensen gaan naar een festival om te genieten, voor de beleving, en willen de belevenis ook direct met de achterblijvers delen. Het is de wens om interactief te kunnen zijn. En dat geldt zeker tijdens het Festivalseizoen dat vooral jongere bezoekers trekt.

Jongeren moet je niet afsluiten van hun eerste levensbehoefte: social media. Zij willen simpelweg verbonden blijven met alles en iedereen via onder meer Facebook en Instagram. Of ze nu in een weiland staan met tienduizenden tegelijk, in een bosrijke omgeving of in een stad met allerlei interferenties, WiFi moet daarbij geen issue zijn. Ik moest daar onlangs tijdens mijn vakantie ook nog even aan denken, ik wat chagrijnige Franse pubers zag rondlopen omdat op het vakantiepark de verbinding abominabel was. De jeugd vindt dat maar lastig te accepteren.

Trillende armband

Diezelfde jeugd zou in 2019 wel eens nog meer beleving kunnen ervaren als ze bij Tomorrowland zijn. Bij de ingang kunnen ze direct doorlopen, omdat ze het online toegangsticket op de app hebben gedownload en daarmee automatisch geautoriseerd zijn. Na de securitycheck ontvangen ze een ‘persoonlijke’ armband die ze synchroniseren met de app en waarmee ze allerlei fan requests kunnen beantwoorden en versturen. Tijdens het festival zien ze de medefans van een favoriete artiest, omdat deze ook de armband dragen. Dat is een stuk leuker ontmoeten.

Via iDEAL kunnen ze voor een bepaald bedrag hun portemonnee opladen in de app en betalen ze eenvoudig door de armband aan te bieden na bestelling van wat drankjes. Bang om een concert te missen? Niet nodig, want een kwartier voor de start van je favoriete artiest gaat de armband trillen en verschijnt op de app de route naar het podium. Uiteraard ontvang je na het concert direct een link om het nieuwste album van de artiest te downloaden, enzovoorts.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd

Het is een scenario dat binnen 12 maanden wel eens realiteit kan zijn. Bij heel veel andere festivals werken we bijvoorbeeld onder de radar, waarbij we enkele systemen ondersteunen, zoals de scanners bij de ingang en de betaalsystemen die zijn gekoppeld aan onze WiFi access points. Die technologieën kunnen relatief eenvoudig met elkaar verbonden worden, waardoor een totaal andere beleving kan ontstaan. En wat tot mogelijk nog meer bezoekers zal leiden. Dan komt ons adagium weer bovendrijven: hoe groter, hoe beter. Omdat onze technologie in de meest lastige omstandigheden wél de kwaliteit blijft bieden die bezoekers verwachten.

Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here