Home Cloud Frans de Waal, Niklas Luhmann en de Cloud

Frans de Waal, Niklas Luhmann en de Cloud

77
dainamics

Dit wordt een bizarre Blog en ik ga mijn best doen dat u zo spoedig mogelijk afhaakt 🙂

Weet u wie de meest invloedrijke Nederlander is? Neen, het is niet onze premier, ook geen andere politicus of een captain of industry. Het is een hoogleraar, een bioloog, Frans de Waal. Zijn laatste boek “Een tijd voor Empathie” heeft een grote impact, omdat empathie als deugd van groot belang is, juist nu in de (waarde)crisis. Van eenzelfde kaliber is de Duitse socioloog Niklas Luhmann (1927 – 1998). Ik wil van hem  een fantastische zin aanhalen die getuigt van een imposant inzicht in de menselijke psyche:

„Die allgemeine Lebenslage des Menschen ist gekennzeichnet durch eine übermäßig komplexe und kontingente Welt. Die Welt ist komplex insofern, als sie mehr Möglichkeiten des Erlebens und Handelns birgt, als je aktualisiert werden können. Sie ist kontingent insofern, als diese Möglichkeiten sich in ihr abzeichnen als etwas, das auch anders sein oder anders werden könnte. Das wichtigste menschliche Ordnungsmittel in dieser Welt ist Sinnbildung und Kommunikation, mit der die Menschen sich darüber verständigen, daß sie dasselbe meinen und weiterhin meinen werden….“ uit: „Liebe. Eine Übung“

Het is de moeite deze passage te herlezen en trachten te begrijpen, zeker omdat hij nu actueler is dan ooit. Wat Niklas zegt is dat wij in ons hedendaagse leven worden overweldigd door de complexiteit in deze wereld. Dat we keuzes moeten maken omdat we niet alles kunnen doen. En wat blijkt, vaak als we keuzes hebben gemaakt, veranderen de mogelijkheden onder onze vingers.

Welke keuzes moeten we dan maken? Wat is ons kompas? Het kompas is de Zingeving en Communicatie. Laten we ons er over verstaan wat we daadwerkelijk willen en willen zijn, als persoon, community of bedrijf. Neem daar de tijd voor. Als we het daarover eens zijn, dán pas is het tijd om te kiezen en onze keuzes waar te gaan maken, ze te leven, uit te voeren met transacties. Daarvoor moeten de juiste partners in een vraag- en aanbodspel bij elkaar worden gebracht. Nu missen we steeds de meest waardevolle transacties. Ten eerste omdat we ze niet kennen en ten tweede omdat we niet weten of en hoe ze moeten worden uitgevoerd.

Bij dat eerste kunnen we worden geholpen door communicatie (waar ICT bij ondersteunt) en bij het tweede doordat complexe passende transacties kunnen worden geïnventariseerd in de Cloud. Ook dat geldt weer voor ons persoonlijk, maar ook op het niveau van bedrijven of zelfs sectoren, zoals in de Zorg-, Energie- en Bouw-sector.

Stel eens dat alle vraag en aanbod transparant in kaart kunnen worden gebracht. Dan kunnen complexe grens- en sector overstijgende proposities worden geconfigureerd, waarbij met het aantal actoren in het waardeweb, sectoren, tijd en plaats kunnen worden gespeeld. Ik zie dan langzaam een plasma van transsectorale transacties ontstaan, een versnelling van de menselijke evolutie gestuurd door zingeving en communicatie weg uit de waardecrisis.

Prof. Dr. Ir. Nico H. G. Baken

1 REACTIE

  1. Beste Nico,

    Wat een waardevolle transactie is voor een individu is sterk afhankelijk van het beschikbare aanbod. Zoals ik bijvoorbeeld een partner heb die 200 kilometer verderop is geboren, kiest het gros nog altijd voor een partner binnen een zeer beperkte geografische reikwijdte. De bredere mogelijkheden tot het vinden van een partner (of ander “product”) in de afgelopen decennia, heeft niet per se tot meer huwelijksgeluk (of “consumeergeluk”) geleid.

    Belangrijker is het dan ook dat de digitale en mobiele wereld tot veel meer mogelijkheden van zingeving leidt, doordat de mogelijkheid om gemeenschappen te vinden die nauwer aansluiten bij de individuele beleving. Dat kunnen dan ook nog eens diverse gemeenschappen zijn die in verschillende individuele zingevingsbehoeften voorzien.

    Deze gemeenschappen, communities, of sociale netwerken, bieden vervolgens de door velen gezochte geborgenheid en worden steeds meer bepalend voor de keuze van producten en diensten. Dat de in de cloud “complexe, passende” transacties kunnen worden geinventariseerd, is waar, maar is van ondergeschikt belang, behalve voor de professionele inkoper (en een minderheid van consumenten die zich gedraagt als “professionele inkoper” en deze consumenten houden er vaak helemaal niet van dat slimme software alvast keuzes voor ze maakt op basis van hun voorkeuren en gedrag). Ik zou dus willen stellen dat het met die complexiteit wel meevalt en dat deze wellicht wenselijk is, maar niet bijdraagt aan daadwerkelijke zingeving, laat staan dat het ook maar iets bijdraagt aan het oplossen van een waardecrisis.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here