Home Innovatie & Strategie Future of ICT is now!

Future of ICT is now!

63

Dit jaar zullen de bestedingen aan Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) naar verwachting met 2,1 procent groeien. Software en cloud-gerelateerde hardware zijn de grote aanjagers, met groeiverwachtingen van ruim 5 procent. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers voor 2014 die branchevereniging Nederland ICT publiceerde. Los van het feit dat wij deze cijfers geleverd hebben aan de branchevereniging, zijn er een aantal opvallende constateringen te doen.

Cloud groeit snel en is de motor achter de groei in de ICT wereld

Met groeipercentages van tientallen procenten zijn de verschillende cloud diensten de uitschieters in het geheel van de groeicijfers in ICT. Wat eerst een aantal jaren een beloftevolle ontwikkeling voor de sector was is dus inmiddels de kern van de groei voor velen (en ook voor grote spelers). En dat is toch relatief snel. Wat daarbij ook snel gaat is dat de traditionele licentiebusiness bij veel aanbieders duidelijk minder groei of zelfs stagnatie  kent. Allemaal dankzij of door het ontbreken van Cloud offerings. Iedereen verwacht het doorzetten van deze trend op vrijwel alle gebieden die denkbaar zijn in de ICT-wereld. Maar ik kan u gelijk berichten dat de verschillen in groeitempo tussen de diverse cloud producten enorm zijn en zullen blijven. U mag van mij verwachten dat ik hier later op deze site op terug ga komen.

Groei tabletmarkt zet door
Eerder al heeft mijn organisatie geconstateerd, dat in 2013 het tablet echt een solide voet aan de grond heeft gekregen in zakelijk Nederland. Na een paar jaar van relatief bescheiden groei en zelfs hapering in sommige branches is 2013 dan toch het jaar gebleken waarin het tablet doorbreekt in zakelijk Nederland. Meer dan de helft van alle vestigingen met 10 of meer werknemers heeft tablets in huis. En dat is een drastische stijging ten opzichte van de 26% marktpenetratie in 2012. Dit is ook terug te zien in de marktomvangscijfers en met name natuurlijk de groeicijfers.

Telecom zal zichzelf totaal opnieuw moeten gaan uitvinden
Een open deur intrappen noemen we dat! We trekken deze conclusie al een groot aantal jaren. De cijfers wijzen er niet op dat deze sector zichzelf al vernieuwde. Ik verwacht een zeer rigoureuze verandering van productaanbod, businessmodel en cultuur in een branche die pas net wakker aan het worden is als je het mij vraagt. Hier kom ik met grote zekerheid bij u op terug.

Ruud Alaerds is directeur van Keala Consultancy

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in