Home Innovatie & Strategie Games testen is geen spelletje

Games testen is geen spelletje

149

Het spel Pong vanFabrikant Atari staat te boek als eerste officiële computerspel. Het was een zeer simpel spel, waarbij een balletje heen en weer moet worden geslagen tussen twee balkjes. Met het groter worden van het rekengeheugen en de harde schijf van de computer, werden computerspellen complexer. Pong is dan ook op geen enkele wijze meer te vergelijken met de geavanceerde en visueel zeer hoogwaardige games van tegenwoordig. Vandaag de dag is de game-industrie een dynamische bedrijfstak waar wereldwijd jaarlijks meer dan 50 miljard dollar in omgaat. Dit is meer dan in de filmindustrie!

Testen is een zekerheidje

De complexiteit van de games in combinatie met het vele geld dat ermee gemoeid is, maakt dat het ontzettend belangrijk is dat games gedegen worden getest voordat ze op de markt worden gebracht. Fouten kunnen miljoenen kosten en tot onherstelbare imagoschade leiden. Games testen is dan ook heel wat anders dan zomaar het spel spelen en op goed geluk kijken waar je tegenaan loopt. Het testen van games is serieuze business met hele eigen kenmerken en eisen. Zo moet een games tester een sterke interesse in gaming hebben en over hele andere karaktereigenschappen beschikken dan een tester in een administratieve omgeving. Daarnaast zien we dat allerlei stappen in het testproces, zoals testvoorbereiding en bevindingen-reproduceerbaarheid voor het games testen heel anders worden ingevuld en dat er een hoge mate van flexibiliteit in capaciteit wordt gevraagd. Vanwege bovenstaande specifieke kenmerken en eisen biedt SQS het testen van games aan als een service (Testing as-a-Service) vanuit het speciaal daartoe ingerichte Games Testing Centre of Excellence.

Infrastructuur en veiligheid

Met dit Testing Centre kunnen we voorzien in een aantal randvoorwaarden die bij het testen games belangrijk zijn. Infrastructuur is een van die randvoorwaarden. Allereerst zien we dat er een grote bandbreedte nodig is om dagelijks (meerdere) builds van de game te kunnen ontvangen en testen. Ten tweede is het zo dat de meeste games op diverse platforms en consoles gespeeld worden. Voor elke game kan dus weer andere infrastructuur nodig zijn. Bij het testen van mobile games ligt het nog weer anders; een mobile game moet namelijk op meerdere platformen en (versies van) besturingssystemen kunnen draaien en daarom ook op al die verschillende platformen met elk hun eigen besturingssysteem worden getest. En dan heb ik het nog niet eens over alle verschillende modellen die er van bijvoorbeeld een iPhone, een BlackBerry of een Nokia in de markt in omloop zijn. Je hebt het bij elkaar dan al snel over 50 tot 60 combinaties van platformen en besturingssystemen

Naast infrastructuur is veiligheid een belangrijk aspect bij het testen van games. Een game is vaak gebaseerd op de gelijknamige film met dito roleplay. Tegelijk met de lancering van een film is de lancering van de gelijknamige game enet zo belangrijk; ook daar zijn miljarden mee gemoeid. Iedereen snapt dat het illegaal uitlekken van zo’n game killing is. Gezien de gigantische commerciële belangen, moet de technische security en de procedurele veiligheid tijdens en rondom het testen zeer hoog zijn. In onze testlabs in India beschikken wij dan ook over speciale afgesloten, ISO-gecertificeerde  (test)omgevingen.

Meer dan functionaliteit

Naast deze randvoorwaarden is er een verschil in focus wat getest wordt, of liever gezegd een uitbreiding van de focus. Waar normaal gesproken het zwaartepunt ligt op het testen van functionaliteit (doet het wat het moet doen?), is nu het testen van de look & feel, de usability, compatibiliteit en de performance (load- en stresstesten) minstens even belangrijk. Om je een idee van het laatste aspect te geven, het populaire Angry Birds werd op het toppunt van zijn populariteit dagelijks door twintig tot dertig miljoen mensen gespeeld. Waar het aantal gebruikers van een bancair systeem redelijk nauwkeurig is te voorspellen, is dat bij games veel moeilijker en heeft dat alles te maken met de mate waarin het spel populair wordt. Je moet als producent hierin dan ook het zekere voor het onzekere nemen en dus de extremen testen.

Wat verder vrij specifiek is bij het testen van games is localization. Een game wordt doorgaans in meerdere landen en in meerdere talen uitgebracht. Je moet dan wel zeker weten dat het spel in de ene taal exact hetzelfde is als in een andere taal. Daarnaast zie je dat bij games het testen op verbindingen en verbindingstypen heel belangrijk is, juist omdat het overal ter wereld gespeeld kan worden. Publishers moeten de garantie krijgen dat een game bijvoorbeeld zowel op Wi-Fi, bluetooth als 3G werkt. Je kunt dus wel zeggen dat het testen van games allerminst een spelletjes is.

Ron Rouhof, Director of Operations SQS

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here