Lange wachtrijen bij de check-in balie en bij de bagageband, vermiste koffers en zeulen met zware bagage van huis naar het vliegveld, naar het hotel en weer terug. Menig reiziger kan zich wel een prettigere vliegreis voorstellen. Zeker de zakelijke reiziger die regelmatig op het vliegveld te vinden is en hiermee veel kostbare tijd verliest. De technologie van tegenwoordig kan vrijwel alles, dus waarom is een vliegreis dan nog regelmatig een aaneenschakeling van ergernis en irritaties? Het werd daarom tijd dat de luchtvaartindustrie met een oplossing kwam. En dit is precies wat Airbus heeft gedaan met de intrede van “intelligente” bagage. Door het selecteren van de juiste partners heeft Airbus een innovatieve invulling gegeven aan een geconstateerde marktbehoefte.
Afleverservice
Airbus bracht vorige maand, in samenwerking met bagagefabrikant Rimowa en ICT-dienstverlener T-Systems, hun intelligente kofferserie ‘Bag2Go’ op de markt. Deze koffers beschikken over (GPS)-software, een radio en een display. Zulke functionaliteiten zorgen ervoor dat vliegtuigpassagiers een stuk aangenamer en eenvoudiger op vakantie of op zakenreis kunnen gaan. Zo haalt de desbetreffende luchtvaartmaatschappij of een hotel de koffer(s) op een door de reiziger gekozen locatie op en levert deze weer af op de gewenste eindbestemming. Hiermee valt het gehele proces van inchecken en afhalen van bagage voor de passagier weg. Dat vermindert alle rompslomp op en om het vliegveld en levert een aanzienlijke tijdsbesparing op.
Digitale barcode via smartphone-app
Reizigers kunnen zelf de benodigde vluchtinformatie via een smartphone-app invoeren. De app verzendt deze informatie naar de luchtvaartmaatschappij, die op basis van deze gegevens een individuele barcode genereert. Deze barcode vervangt het aloude papieren incheck bagagelabel dat veel luchtvaartmaatschappijen gebruiken. Vervolgens stuurt de luchtvaartmaatschappij de barcode door naar het scherm op de koffer, waardoor een unieke koppeling tussen de bagage en de passagier wordt gerealiseerd. Per vlucht maakt de luchtvaartmaatschappij een nieuwe barcode aan. Zelfs als de zij vluchten cancelt, wijzigt of als een aangesloten vlucht vertraging oploopt, de koffers komen altijd op de juiste bestemming aan.
Geen vermiste koffers meer
Via de app is bovendien te allen tijde af te lezen waar de koffer zich bevindt, zowel door de eigenaar als door de luchtvaartmaatschappij. Passagiers behouden zo meer controle over hun eigen bagage en kunnen deze naar wens traceren. Luchtvaartmaatschappijen kunnen op deze manier het aantal vermiste koffers drastisch verminderen. De ingebouwde GPS-software zorgt er immers voor dat de bagage altijd is terug te vinden. De in luchtvaartdata gespecialiseerde organisatie SITA zegt dat luchtvaartmaatschappijen jaarlijks maar liefst 2.5 miljard US dollar verlies lijden door verloren of vertraagde bagage. De intelligente koffer helpt hen bij het automatisch inregelen van de bagage en kunnen door middel van de track-en-trace alle koffers eenvoudig lokaliseren.
Innovatie en collaboratie
Veel organisaties worstelen momenteel met de druk om hun concurrentie voor te blijven. In financieel moeilijke tijden en een continu veranderende wereld, wordt die druk alleen maar groter. Een goede manier om voorop te blijven lopen op de concurrentie is door het aangaan van van sterke samenwerkingen met partners en gezamenlijk te streven naar innovatie. Twee (of meer) weten meer dan één, en innovatieve ideeën zijn gezamenlijk gemakkelijker te financieren. Dit is precies hoe Airbus hun nieuwe Bag2Go-koffer realiseerde. Airbus ontdekte een probleem in de markt, Rimowa ontwierp de koffer en T-Systems ontwikkelde de software en beheert deze vanuit haar eigen datacenters. Een dergelijke samenwerking levert voordelen op voor elke partij, niet in de laatste plaats voor de eindgebruiker!
Lars van Zon, senior consultant en lid innovatie-werkgroep bij T-Systems in Nederland