Misschien realiseert u zich dit niet, maar gegevens zijn waardevol. Hoe waardevol kun je je afvragen? Dat is een goede vraag. In deze blog vertel ik je hoe je informatie die je al hebt, kunt omzetten naar iets van waarde. Ik geloof dat die waarde wordt bepaald door anderen.
Met andere woorden: waarde is de prijs die een gebruiker (nee, niet een gek) ervoor betaalt. Dit betekent niet dat u de prijs moet laten bepalen door wat een gebruiker ervoor wil betalen, maar eerder een redelijke prijs wilt bepalen die de waarde voor de gebruiker in het oog houdt.
Ik zal niet verder ingaan op de prijsbepaling (een onderwerp dat een hele reeks blogs waard is), maar ik concentreer me liever op het realiseren van API Monetization vanuit een zakelijk perspectief.
Toon mij de gegevens (en het geld)
Als u nooit hebt overwogen om inkomsten te genereren met uw API en u worstelt met de toekomst. Denk:
- Bezit ik relevante informatie?
- Willen andere mensen deze informatie?
Als beide vragen met Ja worden beantwoord, kunt u er een service van maken met een bedrijfsmodel, bijvoorbeeld prijs per aanvraag, onbeperkte toegang met een fair use-beleid (beheerd en gecontroleerd door uw API Manager-oplossing). Het is echt zo simpel: u verandert “dode gegevens” in een waarde genererende bedrijfsactiviteit.
Wat is uw business?
Het maakt niet echt uit in welke branche je zit, maar laten we twee voorbeelden bekijken:
Financiële wereld
Het rapport World Retail Banking geeft aan dat Banken en Fintech-bedrijven onderzoek doen naar en investeren in API-capaciteiten. Er is een hoofdstuk in het rapport: “API’s zijn cruciaal voor de toekomst van Banking”. In dit document (de moeite van het lezen waard) vindt je een gedeelte over het genereren van API-inkomsten en de modellen om dat te doen. Een van de belangrijkste bevindingen uit het rapport (ook weer vertaald): API’s maken een snelle inzet van de digitale agenda’s van banken en samenwerking met niet-financiële dienstverleners mogelijk om een op waarden gebaseerde marktplaats te creëren en loyaliteit op lange termijn te vergroten. (WorldRetailbankingReport, 2017). Met andere woorden, API’s stellen je instaat om een waarde toe te voegen door diensten van anderen te integreren.
Een voorbeeld is de Nederlandse Bunq Bank met een volwaardige banking-API.
Overheid
De Nederlandse RDW (Dienst Wegverkeer, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu) biedt de mogelijkheid om voertuiggegevens online te bekijken. Voor incidenteel gebruik door consumenten bieden ze een gratis oplossing met een webinterface. Voor zakelijk gebruik zijn zowel een XML (eXtensible Markup Language) als een web interface beschikbaar en voor elk opgehaalde stuk informatie wordt een kleine vergoeding in rekening gebracht, evenals een eenmalige vergoeding om de organisatie als een klant toe te voegen.
Verdien geld wanneer andere mensen uw API’s gebruiken
Er zijn honderden andere voorbeelden te vinden online. Het maakt niet uit of je nu al inkomsten wilt genereren met je API’s of dit in de toekomst wilt doen, u moet over de juiste tools beschikken om dit te doen. Wat heb je nodig voor een Managed API-omgeving?
We noemen het de Three M’s (Management, Monitoring en Monetization). Dit vertaalt zich in de volgende vereisten op hoog niveau:
- Een schaalbare, betrouwbare oplossing
- Controle over de API’s
- Een oplossing die kan worden aangepast aan uw specifieke vereisten, maar die al een groot aantal functies biedt
Dit is hoe je het doet
Hoe krijg je het voor elkaar?
Implementeer een API Manager die uw omgeving bewaakt en de gegevens aan uw klanten levert zoals u dat voor ogen heeft. De API Manager-oplossing moet functionaliteit bieden voor iedereen, de juiste combinatie van gebruiksgemak en vindbaarheid voor uw klanten, maar ook de beheer en controle voor uw organisatie om ervoor te zorgen dat aan alle drie ‘M’s’ wordt voldaan.
Schaalbaar en betrouwbaar
API’s zijn meestal een ‘volume play’, wat betekent dat het gebruik kan oplopen. Dit vereist een oplossing die op en neer kan worden geschaald, afhankelijk van de behoefte. Maar ook volgens de SLA of garanties die u aan uw klanten biedt. Ze gebruiken uw API het voor een doel en willen een service die beschikbaar en responsief is. Dit legt de nadruk op de monitoringcomponent en de mogelijkheid om in geval van uitzonderlijke situaties te signaleren (en er naar te handelen) en het verkeer te beheren volgens SLA’s. En vergeet de beveiliging niet!
De sleutel tot succes: de partijen die uw gegevens waardevol vinden, moeten zelfstandig toegang hebben tot uw diensten. U hebt dus een zelfbedieningsportal nodig. Anders zou je al snel heel veel mensen nodig hebben om alles te managen. Maak het dus eenvoudig voor mensen om toegang te krijgen tot uw gegevens! Implementeer eenvoudige zelfregistratie- en betalingsprocessen.
Afhankelijk van uw bedrijfsmodel en de doelgroep wilt u ook controleren wie zich inschrijft en wat hun doel is en wat hun behoeften zijn (ook om de dienstverlening daarop af te stemmen). Maar het grootste deel van het werk zou volledig automatisch moeten zijn, met uitzonderingen die door mensen worden behandeld.
Controle en continue verbetering
We leven in een tijd waarin innovatie en verbetering een constante factor zijn. Dit omvat natuurlijk ook nieuwe versies van uw API’s. Dit kan door u als organisatie worden bepaald, maar vergeet uw API-gebruikers niet. Luister naar uw API-gebruikers, daarmee kunt u uw API’s te verbeteren. Het is dus belangrijk om écht naar uw gebruikers te luisteren, maar ook om hen te vragen wat ze willen.
Om snel uw API-oplossing in te zetten (ja, er is een deadline, denk aan uw concurrenten), hebt u een oplossing nodig die uitgebreide functionaliteit biedt, maar waarmee u het product kunt uitbreiden omdat niet alle organisaties hetzelfde zijn.
Conclusie
U hebt nu misschien op hoofdlijnen een idee waar u naar op zoek moet zijn vanuit het oogpunt van zakelijke vereisten. Deze hoge eisen zullen worden vertaald naar een reeks specifiekere vragen die u moet beantwoorden om de juiste oplossing voor uw API-beheer te selecteren.
Met de juiste oplossing kunt u API’s introduceren zonder dat u volledig van koers hoeft te veranderen als u wilt innoveren. Neem eenvoudig de dingen die je hebt (= data) en stel deze beschikbaar deze aan mensen die het relevant vinden. Besteed aandacht aan bruikbaarheid en automatiseer toegangsbeheer via API’s. Heeft u hulp nodig bij het kiezen van de juiste API-leverancier voor uw bedrijf? Download onze API whitepaper!
Ruben van der Zwan, CEO & Founder van Yenlo