Ik weet niet hoe jij het ervaart. Maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder zoveel verwarring over een bepaalde generatie heb gezien. Ik heb het natuurlijk over Generatie Z, de mensen dus die grofweg geboren zijn tussen het midden van de jaren ’90 en 2010. Zoek op internet en je zult merken dat veel mensen leden van Gen Z “ongrijpbaar” vinden. Vooral marketingstrategen en arbeidsmarktexperts proberen om erachter te komen wat Gen Z-mensen motiveert.
De eerste vertegenwoordigers van Gen Z betreden de werkvloer. Veel managers voelen zich daarom uitgedaagd en lijken onzeker over hoe ze met hen en hun cultuur om moeten gaan, inclusief hun onnavolgbare beheersing van digitale communicatie. Steeds vaker vind je babyboomers, millennials en Gen Z allemaal onder één dak, in één team. Dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Er zijn drie belangrijke strategieën die een organisatie moet volgen om het beste in iedereen naar boven te halen.
1 Eigen communicatiecultuur
Ontwikkel jouw eigen communicatiecultuur Communicatie is de schakel die elk onderdeel van jouw organisatie verenigt. Wanneer de communicatie tussen medewerkers en teams niet soepel verloopt, kan dit de werksfeer in het hele kantoor onder druk zetten. De schade voor de organisatie kan aanzienlijk zijn: voor mensen die niet goed met elkaar communiceren is het lastig om gemeenschappelijke doelen te bepalen en een positieve samenwerking op de werkplek te realiseren.
Mensen verschillen en daarom verschillen ook onze manieren van communiceren. Afhankelijk van ons karakter communiceren we emotioneel of rationeel, persoonlijk of feitelijk. Babyboomers worden soms als gereserveerd beschouwd, terwijl het werken met millennials en Gen Z vaak als open-minded en collaboratief wordt ervaren. Jongere generaties stellen de toegevoegde waarde van klassieke hiërarchische modellen ter discussie, terwijl babyboomers hier steun in vinden.
Geen vanzelfsprekendheid
Als eerste stap moet je de communicatie zelf onderwerp van discussie maken. Ga niet uit van de vanzelfsprekendheid, maar bespreek hoe iedereen zich voelt om met elkaar te communiceren. In de praktijk kan deze aanpak als volgt worden samengevat:
- Reserveer twee minuten voor feedback over de communicatie aan het einde van elke vergadering.
- Moedig jouw collega’s aan om aan het einde van elke dialoog kort na te denken over hoe de communicatie werkte.
- Deze snelle terugkoppeling zorgt ervoor dat je de voor- en nadelen van verschillende communicatiemiddelen en -stijlen leert kennen.
- Kijk regelmatig opnieuw naar de geleerde lessen en bespreek met elkaar wat jullie samen nog kunnen verbeteren.
Op deze manier leren de generaties hoe communicatie het beste werkt – ongeacht leeftijd, anciënniteit en persoonlijke voorkeuren.
2 Generatie Z is digital native
Maak als team gebruik van digitale hulpmiddelen Als eerste generatie die opgroeit in een volledig verbonden wereld, worden de mensen uit Gen Z beschouwd als de ultieme digital natives. Communicatie en werken moeten voor hen altijd en overal mogelijk zijn. Dit maakt cloud-communicatieoplossingen tot de optimale communicatiemiddelen. Gen X en oudere millennials zijn daarentegen digitale immigranten die beetje bij beetje hebben geleerd hoe ze technologieën moeten gebruiken. Als het op technologie aankomt, gaan ze ervan uit dat er altijd iets is dat niet goed werkt. Ter vergelijking: Gen Z heeft een verlichte en bevrijde relatie met digitale innovaties en weet hoe ze die intuïtief moet gebruiken.
Mentorprogramma’s
Breng digital natives en digitale immigranten samen Beide soorten generaties kunnen veel van elkaar leren in de omgang met technologie. Als organisatie moet je dit faciliteren door intergenerationele mentorprogramma’s te implementeren:
- Institutionaliseer mentorprogramma’s waarin ervaren medewerkers nieuwkomers trainen in alle processen van de organisatie.
- Zet ‘reverse mentoring’-programma’s op waarin digital natives oudere collega’s laten zien hoe zij technologie gebruiken.
- Moderne technologie moet deel uitmaken van elke werkplek, ongeacht wie er werkt.
- Standaardiseer de tool-set van jouw organisatie en zorg ervoor dat elke medewerker toegang heeft tot alle cloud-oplossingen voor communicatie en samenwerking.
- Bied elke werknemer een basisopleiding aan – niet als een verplicht programma, maar als een kans, vooral voor collega’s die zich onzeker voelen.
- Wees transparant: houd in de gaten hoe er in jouw organisatie gebruik gemaakt wordt van de tools en deel de status met de hele organisatie.
Voor de jongere generaties is een moderne werkplek een teken van erkenning. Het geeft aan dat de organisatie alles doet wat in haar vermogen ligt om werknemers succesvol te maken in hun werk. Dit is een fundamenteel positieve houding waar oudere collega’s van kunnen leren, met name collega’s die niet vertrouwd zijn met technologie.
3 Gemeenschappelijke doelen
Gebruik gemeenschappelijke doelen om productiviteit aan te moedigen Elke generatie heeft een andere notie van werktijden, kantoorinrichting en personeelsmanagement. Babyboomers zijn opgegroeid in de tijd van de aanwezigheidscultuur. Terwijl het kantoor vroeger een ankerpunt was voor elke generatie, speelt het een minder belangrijke rol voor millennials en Gen Z. Zij zoeken hun geluk in activiteiten die ze als betekenisvol zien en die hen voldoening geven. Productiviteit is de sleutel tot geluk op de werkvloer. Wie productief werkt, is succesvol – en succes kan op zijn beurt weer leiden tot gelukkiger professionals.
Wekelijks feedback
Er zijn gemeenschappelijke doelen nodig om de ervaringen, gewoonten en voorkeuren van alle generaties met elkaar in overeenstemming te brengen. Hoe duidelijker je de ideeën definieert van wat jouw organisatie moet bereiken, hoe beter alle medewerkers proberen deze te realiseren.
- Geef alle medewerkers wekelijks feedback. Vooral Gen Z is hier verslaafd aan, omdat ze willen weten of ze een belangrijke bijdrage leveren aan de organisatie.
- Voor veel oudere medewerkers is dit een nieuwe ervaring. Maar het is een ervaring die effect heeft en persoonlijke betrokkenheid stimuleert.
- Werk kan overal en altijd worden gedaan. Een strikte koppeling van plaats en tijd aan het werk lijkt voor de nieuwe generaties achterhaald en dus overbodig, mits de doelstellingen voor elke individuele medewerker duidelijk zijn gedefinieerd.
- Vergeet niet om ook op teamniveau duidelijke doelen te formuleren: wat willen we samen bereiken? Teamdoelstellingen brengen de generaties bij elkaar.
Goed werk
Diep in zijn of haar hart wil elke werknemer goed werk leveren. Jonge generaties voegen nieuwe ideeën toe aan het debat over conventionele werkmodellen op basis van hiërarchieën en aanwezigheid op kantoor. De nieuwe wereld van het werk, gepromoot door millennials en Gen Z, kan ook oudere generaties sterker maken. Uiteindelijk profiteren organisaties van gemotiveerde, productieve en communicatief sterke medewerkers.
Markus Krammer, VP Products & New Business en Managing Director van NFON.