Home Internet Generatie Y leeft om te communiceren

Generatie Y leeft om te communiceren

98
Michel Schaalje

Wie zijn tegenwoordig 24/7 met het netwerk verbonden en connected? Dat is Generatie Y, de jonge professionals en studenten tussen 18 en 30. Smartphones, apps, sociale netwerken en het digitale leven in al zijn facetten is voor deze generatie een volstrekt normaal onderdeel van hun dagelijks leven. Op basis van onderzoek (1) kunnen we nu ook aangeven hóe normaal precies.

Generatie Y leeft om te communiceren zou je kunnen zeggen, want twee derde van de Nederlandse jongvolwassenen kan de smartphone zelfs in bed niet laten liggen. Vier op de vijf van de ondervraagde jongvolwassenen in Nederland checkt regelmatig ’s morgens vroeg al z’n smartphone op e-mails, social media updates, etc. Ook bij het eten met vrienden of familie en zelfs op het toilet pakt een op de drie de smartphone erbij.
Ronduit zorgwekkend is het feit dat maar liefst 19% toegeeft de smartphone ook tijdens het autorijden te gebruiken. Van grootschalige verslaving is in elk geval geen sprake. Als deze jong volwassenen hun smartphone op de een of andere manier kwijt zouden raken, blijken ze daar toch niet echt mee te zitten. 16% denkt dan ‘afkickverschijnselen’ te gaan vertonen, maar een overweldigende driekwart zegt dat er geen moeite mee te hebben, ongeveer 1 op de 10 zou het zelfs ‘bevrijdend’ vinden.

Generatie Y prefereert het ‘echte’ leven

Jongeren preferen nog steeds het ‘echte’ leven boven het digitale leven. De Nederlandse Generatie Y is weliswaar erg bezig met online vrienden, maar persoonlijk contact blijft erg belangrijk. Slechts 20% zegt vooral online met vrienden en familie te communiceren, terwijl 41% dit vooral offline doet. Een vergelijkbaar percentage (38%) zegt ongeveer evenveel tijd online te communiceren als ‘in het echt’.

Wat ook al uit eerdere onderzoeken naar voren is gekomen, wordt ook nu weer bevestigd: Nederlanders houden zich lang niet altijd aan de beleidsregels van hun werkgever als het gaat om het gebruik van de pc, laptop, smartphone of tablet voor privédoeleinden. 9% lapt die regels zelfs volledig aan zijn laars. Voor organisaties een duidelijk signaal dat zij ervoor moeten zorgen dat het gebruik van mobiele apparaten en social media op een verantwoorde en veilige manier gebeurt.

Net zo belangrijk als de smartphone, of misschien nog wel belangrijker, zijn apps. En daar zien we interessante internationale verschillen. Zo kan de Chinese Generatie Y echt niet zonder: 92% vindt mobiele apps ‘zeer of redelijk belangrijk’. De Nederlandse jong volwassenen zitten aan de onderkant, 44% kiest voor ‘zeer of redelijk belangrijk’. De meeste respondenten gebruiken tussen de 2 en 9 apps regelmatig op hun smartphone en dat zijn vooral games en entertainment. Slechts 15% zegt mobiele apps vooral voor werk te gebruiken.

Als we dan kijken naar welke apparatuur Generatie Y het liefst voor het werk gebruikt, zien we interessante dingen. De traditionele desktop heeft afgedaan, slechts 14% werkt daar het liefst op. Het zal niet verbazen dat de meeste Nederlandse respondenten (44%) de voorkeur geven aan een laptop, gevolgd door de smartphone die de voorkeur heeft van een op de drie. Slechts 8% noemt de tablet als het apparaat waarop zij het liefst werken. Organisaties moeten zich daarvan bewust zijn, want het gaat om de werknemers van morgen. Wie als werkgever niet goed aansluit op deze belevingswereld en de communicatiebehoeften kan aantrekken van nieuw talent wel vergeten.

Het rapport geeft een duidelijk beeld hoe de jonge generatie in de digitale wereld staat. In zeer korte tijd heeft deze generatie zich deze wereld volkomen eigen gemaakt. Dat zullen nieuwe generaties ongetwijfeld ook doen, want mobiele apparaten en apps zijn nog maar een begin. Naarmate meer en meer toestellen, sensors, sportschoenen, huishoudelijke apparatuur, planten, dieren, enzovoort allemaal een netwerkverbinding krijgen, zal het potentieel van de digitale wereld exponentieel toenemen. Onze communicatie en informatievoorziening zal daardoor op een heel ander, hoger plan komen, met mogelijkheden waar we nu nog geen idee van hebben. De volgende generatie zal hier ongetwijfeld probleemloos mee uit de voeten kunnen en het ‘Internet of Everything’ volledig opnemen in leven en werk.

Michel Schaalje (1970), Technisch Manager, Cisco

(1)   2012 Cisco Connected World Technology Report – Aan het derde jaarlijkse Cisco Connected World Technology Report namen 1.800 studenten en jonge professionals uit 18 landen deel, waaronder Nederland. In het onderzoek werd gekeken hoe ‘Gen Y’ internet en mobiele apparaten gebruikt om in contact te blijven met de wereld om hen heen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here