Home Ondernemen & Business Gezond agressief

Gezond agressief

93

Geen IT-segment veranderde in de afgelopen tien jaar zo sterk als de PC-markt. Zo weten we allemaal nog dat HP Compaq overnam om de ‘definitieve hegemonie op de desktopmarkt zeker te stellen’, beschouwde IBM zich als werkelijke vader en erfgenaam van de PC(-kloon) en zond Dell televisiespotjes uit waarin resellers met een sloopbal omver werden gekegeld, overbodig en onnodig duur als ze waren voor de eindgebruiker.

Ik hoef u waarschijnlijk over bovenstaande fabrikanten geen uitgebreide update te geven. Dell zakte weg, IBM trok zich terug uit de pc-wereld en zelfs HP overwoog dit te doen (hetgeen leidde tot het vertrek van CEO Leo Apotheker).

Daartegenover staat de afgelopen tien jaar de constante, consistente en constructieve (naar het kanaal) groei van Acer. Erik Segers, die als baas van Ingram Micro Nederland Acer al jaren van nabij kent, omschrijft het karakter van de Taiwanese producent als ‘gezond agressief’, en de ervaren distri-vos Segers heeft gelijk. Hoewel ik er uit eigen ervaring aan toe zou willen voegen dat Acer Nederland zeker ook als ‘creatief agressief’ mag worden omschreven.

Die creativiteit concentreert zich bij Acer vooral in de maximale ondersteuning van het kanaal. En terecht. Wie in een paar jaar snel wil groeien kan zijn eigen plan trekken, maar wie gedegen een langdurige positie wil opbouwen en voor de meest uiteenlopende gebruikers de ideale oplossing wil bieden, weet dat er oren, ogen en (verkoop)kracht gewenst is op locaal niveau. Acer snapt dat al heel lang.

Acer begrijpt ook al enige tijd dat de gebruiker een product wil dat goed werkt, tegen een goede prijs, en dat het niet nodig is een man in spijkerboek en zwarte trui op een podium te plaatsen bij een productintroductie. Terwijl ook de toestellen uit Taiwan beslist gezien mogen worden. Zo tik ik deze tekst op een Ferrari netbook. Laat ik het zo samenvatten: de renstal Ferrari (een derde plek dit seizoen na Red Bull en McLaren) zou wensen te presteren als deze designmachine.

Gezond agressief. Segers heeft gelijk.

1 REACTIE

  1. Tja, het is vooral een prijsvechter, Acer. Op de consumentenmarkt werkt dat, groot-zakelijk kom je ze niet tegen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in