Home Algemeen Een gezonde basis voor Smart City succes

Een gezonde basis voor Smart City succes

150

Een uniforme infrastructuur met centraal management houdt Smart City initiatieven beheersbaar.

Steden zijn in rap tempo bezig nieuwe Smart City initiatieven te ontwikkelen – en dat is uitstekend. De digitalisering van steden geeft grote mogelijkheden om nieuwe diensten te ontwikkelen voor bewoners en bedrijven. Die diensten verbeteren het leef- en vestigingsklimaat, waardoor we er met zijn allen op vooruitgaan. Mits het allemaal een beetje goed geregeld is natuurlijk.

Creatieve geesten

Goede Smart City initiatieven zijn altijd voor een belangrijk deel afhankelijk van creatieve geesten die nieuwe technologieën op een slimme manier gebruiken om in bestaande behoeften te voorzien. Maar de andere kant van de medaille is dat het succes van die ideeën staat bij een slimme uitvoering. Als allerlei initiatieven los van elkaar worden ontwikkeld en uitgerold, ben je niet erg efficiënt bezig. Als je ook op langere termijn wilt kunnen garanderen dat je diensten slim te combineren zijn en de kosten niet nodeloos worden opgedreven, is het verstandig nu al te kijken naar een solide basis.

Een voorbeeld: in verschillende steden lopen projecten die slim parkeren mogelijk maken met behulp van WiFi. Als je daar een Traffic Management oplossing naast zet die gebaseerd is op ZigBee, en een Asset Management systeem op basis van BLE waarmee je bijvoorbeeld leenfietsen wilt tracken, dan heb je al drie verschillende infrastructuren opgezet waarvoor je ook driemaal kennis in huis moeten zien te krijgen. Voor ieder van die oplossingen valt iets te zeggen, maar als je ze alle drie naast elkaar zet, ben je niet efficiënt bezig. Bovendien wordt het zo steeds moeilijker deze initiatieven bijeen te brengen tot een combinatie van diensten die elkaar versterken en samen de Smart City vormen die je voor ogen had.

Nevendiensten

In plaats van voor ieder idee een geheel nieuwe infrastructuur op te bouwen, is het handiger te kijken hoe een toch al uitgerolde infrastructuur gebruikt kan worden om nieuwe nevendiensten aan te bieden. Als je toch al een WiFi netwerk over de stad legt om slim parkeren mogelijk te maken, bedenk dan dat je datzelfde netwerk ook uitstekend kunt gebruiken voor Traffic en Asset Management. En als je dan toch bezig bent, overweeg dan ook om bijvoorbeeld gratis WiFi aan te bieden: een nieuwe dienst waar je ongetwijfeld de handen voor op elkaar krijgt bij de inwoners en de mensen die de stad bezoeken, en die kostentechnisch gezien een ‘quick win’ is omdat je het grootste deel van de initiële investering al hebt gedaan uit het parkeerpotje.

Als steden slim zijn, zouden ze nu al moeten kijken naar een oplossing die ervoor klaar is, om op die manier een versnelling te bereiken. Wat daarbij zeker helpt is een uniforme infrastructuur neer te zetten die centraal gemanaged kan worden. Dat is niet alleen verstandig om de kosten in de hand te houden, maar vooral ook omdat het de drempel aanzienlijk verlaagt om bestaande diensten uit te breiden naar nieuwe oplossingen.

Flexibele infrastructuur

Eén centrale IoT Suite voorkomt dat je vroeger of later vastloopt in een woud van standaarden, apparatuur en diensten. Nu wordt nog vaak geïnvesteerd in oplossingen die gericht zijn op een enkele toepassing, zonder dat iemand zich afvraagt of die te integreren is met andere IoT initiatieven. Veel slimmer is het om nu al te kijken naar een infrastructuur die flexibel genoeg is om allerlei toekomstige plannen onder te brengen in een uniform beheersysteem.

Smart City IoT technologie ontwikkelt zich razendsnel en niemand heeft de glazen bol waarmee te voorspellen valt welke nieuwe diensten in de toekomst succesvol zullen zijn. Maar de kans op een gunstige ROI neemt drastisch toe als je voorkomt dat voor ieder nieuw idee het hele wiel opnieuw moet worden uitgevonden. Wie nu investeert in een solide maar flexibele basis, zorgt dat toekomstige initiatieven sneller en tegen lagere kosten kunnen worden uitgevoerd en dat verlaagt de drempel voor succes aanzienlijk.

Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in