Home Innovatie & Strategie Goed voornemen voor 2019: maak IT makkelijker

Goed voornemen voor 2019: maak IT makkelijker

101

De belangrijkste IT-trend van 2019 is geen IT-trend. De ontwikkeling waar het het komende jaar om draait is een consolidatieslag, die draait om de eindgebruiker. Steeds meer producten en diensten worden gebundeld in pakketten met best-of-breed oplossingen die samen als Service worden aangeboden. Inderdaad: Service, met een grote S, om het dienstverlenende karakter te onderstrepen. 2019 wordt het jaar waarin IT minder technologie gaat aanbieden en meer begrijpelijke oplossingen voor reële problemen van normale mensen.

Dat is natuurlijk altijd al de bedoeling geweest – maar het lijkt wel alsof, hoe harder de ontwikkelingen gaan, hoe moeilijker het wordt om het contact met de gewone eindgebruiker te behouden. Het is natuurlijk geweldig dat IT ervoor zorgt dat er steeds meer kan, maar als niemand het gebruikt omdat niemand nog snapt hoe het werkt of wat het doet, dan schiet de technologie haar doel voorbij.

Grote behoefte

Tegelijkertijd is de behoefte groot aan oplossingen voor problemen die IT heel goed kan oplossen. We willen kosten drukken, onze vaste lasten terugdringen, efficiënter omspringen met de middelen die we hebben. Steden zoeken naar middelen om almaar groeiende groepen mensen beter met elkaar te laten samenleven, bijvoorbeeld door de infrastructuur intelligenter te structureren, of de betrokkenheid van burgers bij hun gemeente te verhogen.

De retail zoekt naar oplossingen om te blijven bestaan in een wereld waar het internet maar slachtoffers blijft maken onder grote ketens en kleine zelfstandigen. Technologie kan daar helpen, door online en offline samen te brengen met innovatieve oplossingen. Maar het mag niet ingewikkeld worden. De wereld bestaat niet uit IT-personeel; als we willen dat IT omarmd wordt door gewone mensen, dan moet het worden aangeboden op een manier die door gewone mensen te bevatten is.

Als voorbeeld grijp ik graag terug naar mijn eigen praktijk. Ik werk in een business die draait om draadloze verbindingen. Dat is fijn, want mensen houden van draadloos. Mits het werkt. Aan de ene kant kun je stellen dat het beter werkt dan ooit. We hebben 5G, Wifi 6: de nieuwe technologieën die nu beschikbaar komen zijn geweldig. Maar de gebruiker maalt niet om 5G of Wifi 6 – laat staan om LTE, Zigbee, LoRa, BLE of hoe het allemaal mag heten. Voor een gebruiker telt slechts dat er een signaal is dat consistente prestaties biedt, ongeacht hoeveel mensen er gebruik van maken. Als je dat kunt leveren, zal het een biet zijn hoe het technisch wordt genoemd.

Eén infrastructuur

En dat kan. Alles wat klanten ervaren als één toepassing, kan eenvoudig via één enkele suite worden aangeboden. Hoe ingewikkeld het aan de achterkant ook mag zijn en welke technologische oplossingen daarvoor ook aan elkaar geknoopt moeten worden. Eén infrastructuur voor alle typen draadloze verbinding – dat is waar we naartoe gaan.

Die manier van consolideren gaat het gebruik van IT in 2019 een enorme boost geven. Als het combineren en integreren van IT eenvoudiger wordt, neemt dat ook belemmeringen weg voor gebruikers om met technologie te spelen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. We zien het nu al gebeuren in sommige steden waar we aan Smart City projecten werken. Ik ken een project voor traffic management, dat was ingeschaald op een ROI van 18 maanden. Met wat slim nadenken konden we een deel van de netwerktechnologie voor dat project combineren met een initiatief voor rioolmanagement. Nu is de ROI nog maar 6 maanden. Beide projecten gebruiken elk hun eigen draadloze technologieën, die vervolgens via wifi aan het web worden gekoppeld – waardoor we meteen de mogelijkheid hebben de inwoners van het hele stadscentrum van gratis draadloos internet te voorzien.

2019: laat techniek samenwerken

Dat zijn drie vliegen in één klap. Maar het wordt pas mogelijk als IT-leveranciers het eenvoudiger maken technologie te laten samenwerken. Van die ontwikkeling verwacht ik veel in 2019. Geavanceerde technische oplossingen bundelen en hanteerbaar maken voor een niet-technisch publiek, zodat zakenmensen er vanuit een businessperspectief oplossingen mee kunnen bouwen die technisch kloppen, financieel aantrekkelijk zijn én oplossingen betekenen voor herkenbare problemen. De bedrijven die dat voor elkaar krijgen, gaan grote stappen maken in het komende jaar.

Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Networks

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in