Home Innovatie & Strategie Vijf uitdagingen voor ICT-professionals in de virtuele software-defined wereld

Vijf uitdagingen voor ICT-professionals in de virtuele software-defined wereld

50

De uitdagingen van ICT-professionals in de gevirtualiseerde en software-defined wereld groeien naarmate het menselijke element een rol gaat spelen. Dit probleem kan niet louter met behulp van technologie worden opgelost.

Zoek de fout, niet de schuldige
Er zijn maar weinig tools verkrijgbaar die integraal inzicht in systemen bieden, zowel vanuit het perspectief van de eindgebruikers als dat van de back-endsystemen die de dienst verzorgen. Het fundamentele probleem van geïsoleerde bewaking is, dat je problemen alleen aan de zijkant of de rand van de stack opmerkt. Hierdoor worden problemen vaak niet herkent en zullen serverbeheerders en netwerkbeheerders met de beschuldigende vinger naar elkaar gaan wijzen. Het wachten is nog altijd op een tool die integrale bewaking mogelijk maakt.

Plan voordat je investeert in software-defined
Net zoals virtuele mobiliteit netwerken kan belasten, kan de opslagcapaciteit ontoereikend zijn naarmate netwerken een meer flexibel en software-defined karakter krijgen. Door een geavanceerde opslagplanning en investeringen in storage-technologie kunnen de opslagsystemen de mobiliteit ondervangen. Servervirtualisatie en software-defined networking maken dit realiseerbaar.

Krijg inzicht in complexiteit van systemen en ICT-rollen
Het lijkt erop dat ICT-professionals eerst inzicht in virtualisatie moeten krijgen, en vervolgens in de specifieke rol die zij binnen de ICT-organisatie vervullen. Interdisciplinaire training kan bijdragen aan het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit, maar is binnen ICT-afdelingen vaak ver te zoeken. ICT-teams zijn vaak te versnipperd en te druk bezig om alle operationele processen in de lucht te houden. Interdisciplinaire training groeit daardoor uit tot een sluitpost. Wat dat betreft is er in de loop der jaren weinig veranderd, en ik verwacht ook niet dat dit op korte termijn zal gebeuren.

Zorg dat je diensten “always on” zijn – niet je mensen
De vijf negens van uptime komen overeen met een downtime van 5,26 minuten per jaar. Er zijn maar weinig mensen op kantoor die precies weten wat er allemaal achter het netwerkcontact in de muur gebeurt om ervoor te zorgen dat zij ongestoord berichten op Facebook en Pinterest kunnen plaatsen. We zijn eraan gewend geraakt dat ons netwerk ‘always on’ is — net als de TL-verlichting boven ons hoofd. De ICT-organisatie staat voor de opgave om dit telkens opnieuw te realiseren, en verkeert voortdurend in angst voor downtime in de avonduren, weekends en vakantiedagen. Het zijn niet de upgrades die het probleem zijn, maar de problemen die zich onvermijdelijk voor zullen doen zodra eindgebruikers ermee aan de slag gaan. Het is van belang dat ICT-managers hun medewerkers helpen met het vinden van een juiste balans tussen werk en privé om burn-out te voorkomen.

Verzoen applicatiebeheer met real-time automatisering
De meeste storingen treden op zodra er iets verandert. Om deze reden bewaken applicatiebeheerders alle wijzigingen binnen hun bedrijfskritische systemen met argusogen. Virtualisatie en automatisering maken het echter mogelijk om snel en eenvoudig nieuwe systemen te creëren of bestaande systemen te wijzigen, zelfs als het gaat om clusters van systemen en applicatie-stacks. Het is belangrijk om deze twee culturen te verenigen. Zo kunt u een beroep doen op de kracht en flexibiliteit van virtualisatie zonder voor instabiliteit te zorgen binnen bedrijfskritische gevirtualiseerde applicaties.

Netwerkbeheerders en systeembeheerders in de frontlinie worden geacht om optimaal beschikbaar te zijn en problemen met software-defined netwerken onmiddellijk op te lossen om ontevreden eindgebruikers te voorkomen. De snelheid van de Mean Time To Recovery (MTTR) is bepalend voor uw emotionele gesteldheid. Dit kan het verschil betekenen tussen vrijdagavond op kantoor doorbrengen of samen met uw vrienden een biertje drinken.

Mike Silva, European Channel Sales Manager bij Ipswitch

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here