Home Internet Google en echt slim zoeken

Google en echt slim zoeken

251

Iedereen gebruikt Google. Maar waar zijn toch de tijden gebleven dat Google gewoon een website was waar je andere websites kon zoeken en als je je vraag goed formuleerde, ook kon vinden?

In de afgelopen jaren heeft Google de volgende zoekopties verwijderd:

gebruik van de tilde
link:
daterange: (nog wel via de interface te gebruiken)
phonebook:
weather:
blogurl:
info:
location:
loc:

Andere opties bestaan nog wel maar zijn domweg niet meer opgenomen in de beschrijvingen:

allinurl:
inurl: allintitle:
intitle: allintext:
intext: allinanchor:
inanchor: filetype: ext:
allinpostauthor:
inpostauthor:
movie:
stocks:
map:
related:
define:

Is het niet meer vermelden van deze opties op de hulppagina’s bedoeld om het gebruik af te remmen en/of staan deze opties op de nominatie om te gaan vervallen?

Vraagtekens

Ik zet vraagtekens bij het verkleinen van de mogelijkheden in het algemeen. Natuurlijk begrijp ik dat de meeste Google gebruikers eenvoudige vragen intypen en al heel trots zijn op een plusje of een paar haakjes. De ervaren gebruiker gebruikt site: om alleen op zijn eigen site te zoeken. Maar daar blijft het dan ook meestal bij.

Google geeft desgevraagd aan dat deze opties weinig gebruikt werden en veel resources kosten om te beheren. Daarom verdwijnen ze. Commercieel gezien verklaarbaar. Zolang er geen concurrent voor Google is maakt het hen niet uit. Het primaire businessmodel is niet zoeken, het is verdienen van geld op basis van ingeweven zoekresultaten. Op zich niet erg want zoeken kan niet gratis zijn.

Toch zijn deze geavanceerde zoekhulpmiddelen noodzakelijk voor de slimmere c.q. professionele zoeker. Ik zie er liever nieuwe bijkomen dan dat er nog meer verdwijnen.

Hans van Buuren, Enterprise Architect

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in